1

Tråd: NAS funktionen via USB porten på 4GR

NAS funktionen, som dessvärre bara funkar inom hemnätverket, har problem med olika USB diskar

Funkar gör en USB sticka (2Gb)
Funkar gör också en liten 2,5 tums hårddisk som tar ström från USB porten (20 Gb)
Funkar inte gör en större USB disk på 500 Gb som har egen strömförsörjning. Denna större disk dyker inte upp under NAS fliken i konfiguration av 4GR.
Är det för att den är för stor eller vad är anledningen?

2

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

Dovado = "Vapourware"...   
Vackra löften om fantastiska nya funktioner som ska komma i framtiden...

Innan buggarna är avlusade har produkten gått i pension...

3

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

Ok men det var inte svar på frågan om vilka diskar som är ok att använda på 4GR's USB port internt i hemmanärverket. Någon som vet varför jag fick olika utfall med mina USB diskar?

4

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

Hej jag kan tänka mig att det e pga att du inte har rätt formatering på disken som inte funkar. Jag har inte koll på vilka formaterings alternativ som funkar men det kan du läsa dig till
mvh Mrcom

5

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

http://www.dovado.com/NAS
det skall funka med fat32 eller ntfs

6

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

Nu har jag kollat min 500Gb disk. Den är NTFS formaterad men den den dyker inte upp på konfigurationssidan i dovadon.
Finns det någon storleksgräns??

7 Senaste redigerad av mrcom (2012-01-25 23:34:24)

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

Hej igen jag kan tänka mig att alla olika usb diskar använder olika usbchip inuti sig jag vet att det skiljer sig då man köper usb casen löst. Olika prestanda mm, Kanske är så att alla usb enheter inte följer standarden eller att dovadon inte har stöd för alla olika. Detta är inget som e bekräftat av dovado men detta e mina erarenheter som data tekniker. Kanske kan ge lite insikt i usb världen och förklara lite. smile Ps. Usb diskar har ju idag oftast vanliga sata diskar i sig och sata interfacen måste konverteras till usb interface det sköts av ett chip det e detta chip som finns massa olika av. Ds
mvh Mrcom

8

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

Har nu samma problem som Hålta. NAS funkade perfekt med ett 4Gb usbminne, men efter jag bytt två dator i nätverket fungerar det inte. 2 datorer har W7-32 och en W7-64. Har provat 4-5 olika usb minne, formaterat och provat fat 32 och ntfs men inget hjälper (= disk not found).
Vad skall jag prova härnäst?

9

Sv: NAS funktionen via USB porten på 4GR

jag kör med separat nas, en låda för <350:- med en usb port, finns med flera usb portar om vill använda som tex skrivar delare samtidigt, buffalo något om jag minns rätt (ingen text på den gråa låddan).
har funkat ok.
är liten som en tumme typ.