1

Tråd: Hur stabilt är 4g hos er?

Jag funderar på att helt skippa fast telefoni och ADSL och i stället gå på 4G med VOIP men först vill jag kolla hur bra det fungerar i praktiken...

2

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

kolla att den operatören du väljer inte blockerar voip/sip då dom tex säljer egna tjänster.

Jag kört det på 3G läng+4år och funkar ypperligt med rätt prylar/inställning.
tänk på tex begränsad bandbredd om du gör annat samtidigt.

3

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Skulle vilja ha ett alternatv till: fungerar super, strular max 1ggr/vecka

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

4

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Är det verkligen så illa med 4g hos dig "trevik" - dvs att strul varje vecka får betraktas som superbra?

Jag arbetade en gång inom telecom (Ericsson) och då tyckte vi 5 nior i tillgänglighet var lite klent och arbetade för att få 6 men det var ju för komponenter i mobilnätet (3G) och för POTS.... Verkar vara lite mer "vilda western" med 4g så här långt...

5

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Undvika allt från Dovado så funkar det bra !

Jag kör med Telia 4G på 800Mhz och med Huawai B593 har funkat klockrent i månader nu utan omstart osv.
Jag har nu sagt upp både fast och ADSL och ångrar det inte.

6

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Som förra talaren sa, undvik Dovado och 4g så fungerar det bra.

Kör nu en Ubuntu med firestarter som firewall och det har inte varit nere sen jag installerade den (3 dagar sedan).
Har kvar min ADSL som reserv då jag fick 4g så billigt.

Kör förresten Telenor som leverantör, bor 300 meter från masten.

7 Senaste redigerad av javafanboy (2012-01-16 10:18:57)

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Har någon ett bra tips på hur man tar reda på vilken (eller delar leverantörerna på master numera?) leverantör som har en viss mast? Jag har "line of sight" till en fet mobilmast på ca 500-600 meter (uppe på ett berg med en dal emellan mig och den) bort men jag vet inte om den är 4g ännu eller vem som har utrustning där... Viste jag bara det skulle det vara väldigt klart vilken / vilka leverantörer som kan komma på fråga för mig och jag skulle kunna nöja mig med att testa den / dom...

Även om jag ger mig ut i skogen och klättrar upp på det där berget lär det väll inte stå skrivet på staketet runt vem som äger prylarna eller?

8 Senaste redigerad av Discover (2012-01-16 14:49:51)

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

javafanboy skrev:

Har någon ett bra tips på hur man tar reda på vilken (eller delar leverantörerna på master numera?) leverantör som har en viss mast? Jag har "line of sight" till en fet mobilmast på ca 500-600 meter (uppe på ett berg med en dal emellan mig och den) bort men jag vet inte om den är 4g ännu eller vem som har utrustning där... Viste jag bara det skulle det vara väldigt klart vilken / vilka leverantörer som kan komma på fråga för mig och jag skulle kunna nöja mig med att testa den / dom...

Även om jag ger mig ut i skogen och klättrar upp på det där berget lär det väll inte stå skrivet på staketet runt vem som äger prylarna eller?


Vilken ort gäller det ?

Är masten jättehög ?

Har masten "blinkande" ljus ?

Hur ser antennerna ut ?


Det brukar stå på containern vem ägaren är.

Ibland står det även på grinden in till inhägnaden om masten har stängsel.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

9 Senaste redigerad av javafanboy (2012-01-16 17:30:04)

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Jag skall plocka fram teleobjektivet och se om jag kan ta några bilder på anläggningen (om jag kommer hem innan det blir mörkt någon kväll i veckan annars får det bli i helgen) och ladda upp (om man nu kan det här)?!

Skapade en google map på http://g.co/maps/jrprg där jag visar var masten och mitt hus finns med ett sträck imellan. Var till och med närmare än jag trodde bara typ 800 fot - hoppas verkligen det är 4g och en vettig operatör (jag vet att det trist nog inte är Telia då de inte visar någon teckning för 4g här).

10

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

javafanboy skrev:

Jag skall plocka fram teleobjektivet och se om jag kan ta några bilder på anläggningen (om jag kommer hem innan det blir mörkt någon kväll i veckan annars får det bli i helgen) och ladda upp (om man nu kan det här)?!

Skapade en google map på http://g.co/maps/jrprg där jag visar var masten och mitt hus finns med ett sträck imellan. Var till och med närmare än jag trodde bara typ 800 fot - hoppas verkligen det är 4g och en vettig operatör (jag vet att det trist nog inte är Telia då de inte visar någon teckning för 4g här).


Okej.

Kollade och du har 4G täckning med Telenor, och då även med Tele2 då de delar nät.

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … index.html

Kollade även täckning för Telia 4G, och de når inte riktigt ända fram.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

11 Senaste redigerad av javafanboy (2012-01-16 18:23:31)

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Så då är det ganska troligt att masten tillhör dessa båda då.... skall för säkerhets skull försöka göra en liten utflykt dit (om nu inte teleobjektiv ger något) så att jag vet med säkerhet...

Varför valde du Tele 2 över Telenor i ditt fall "Discover" - har de bättre utrustning eller billigare abonnemang?

12 Senaste redigerad av Discover (2012-01-16 21:34:15)

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

javafanboy skrev:

Så då är det ganska troligt att masten tillhör dessa båda då.... skall för säkerhets skull försöka göra en liten utflykt dit (om nu inte teleobjektiv ger något) så att jag vet med säkerhet...

Varför valde du Tele 2 över Telenor i ditt fall "Discover" - har de bättre utrustning eller billigare abonnemang?

Anledningen till att jag valde 4G hos Tele2 istället för att ta 4G hos
Telenor är att jag redan idag har mobiltelefonin hos Tele2, har egentligen aldrig gillat Telenor.

Abonnemanget jag har hos Tele2 är Tele2 Medium med 4G, 169 kr / månaden.


Tele2 & Telenor delar på samma 4G nät. Modemet jag har är ett
Huawei E398 och en Dovado TINY vilket fungerar perfekt.

Köpte mitt modem och slipper då ha ett abonnemang hos Tele2 med bindningstid.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

13

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Ok tack för mycket användbar information!

14

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Ser ut som det är en Telia mast på ängsbergsvägen och den är inte utbyggd med 4g men är planerad!

15 Senaste redigerad av javafanboy (2012-01-17 12:54:41)

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Tack för info!

Det var ju synd på kort sikt (de operatörer som påstår sig erbjuda 4G hos mig idag torde i så fall ha sina master ganska långt bort så kapaciteten är nog inte så bra) men kan kanske bli bra den dag Telia bygger ut (de verkar ju fortfarande vara ledaren på 4G prestanda i de tester jag sett).

Synd bara att Telia inte verkar ha något vettigt abonemang med rejält hög maxnedladdning per månad (om de har ett "obegränsat" för typ 500/månad den dag det är utbyggt skulle jag slå till direkt). Vet inte heller om det går att köra med valfritt olåst modem (dvs kan man slippa betala för modem hos dem) - får läa på i forumet om dem...

UPDATE: Om någon mer råkar bo i samma område som jag (14142 HUDDINGE) kan jag tippsa om att Telia troligen kommer att bygga ut inom 6 månader (ej bindande men en hint jag fick av dem). Då är det bara att hoppas att det händer något på abonemangsfronten också så att ett "obeghränsat" abonemang dyker upp...

Vad händer föresten på Telia när man når taket - tar de extra betalt eller får man GPRS prestanda eller...?

16

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

javafanboy skrev:

Tack för info!

Det var ju synd på kort sikt (de operatörer som påstår sig erbjuda 4G hos mig idag torde i så fall ha sina master ganska långt bort så kapaciteten är nog inte så bra) men kan kanske bli bra den dag Telia bygger ut (de verkar ju fortfarande vara ledaren på 4G prestanda i de tester jag sett).

Synd bara att Telia inte verkar ha något vettigt abonemang med rejält hög maxnedladdning per månad (om de har ett "obegränsat" för typ 500/månad den dag det är utbyggt skulle jag slå till direkt). Vet inte heller om det går att köra med valfritt olåst modem (dvs kan man slippa betala för modem hos dem) - får läa på i forumet om dem...

UPDATE: Om någon mer råkar bo i samma område som jag (14142 HUDDINGE) kan jag tippsa om att Telia troligen kommer att bygga ut inom 6 månader (ej bindande men en hint jag fick av dem). Då är det bara att hoppas att det händer något på abonemangsfronten också så att ett "obeghränsat" abonemang dyker upp...

Vad händer föresten på Telia när man når taket - tar de extra betalt eller får man GPRS prestanda eller...?



Om du vill testa på Telenor eller Tele2 4G så kan du ju göra det genom The Phone House...

se länk:

http://www.phonehouse.se/Barbara-datore … t-bredband

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

17

Sv: Hur stabilt är 4g hos er?

Ok det är ett bra tipps då kan man ju bara konka tillbaka prylarna till butiken utan att ens betala returporto om det inte fungerar så bra...