1

Tråd: Telia 4G & VPN

Mitt arbete använder en Sisco VPN client på våra arbetsdatorer, detta har funkat utmärkt hittills oavsett router och operatör när jag förut kört 3G.

Nu med 4G så blir det ständiga avbrott i kommuniktaionen med VPN clienten. De övriga datorerna i hemmanätverket har samtidigt en superstabil uppkoppling, så felet uppstår alltså med VPN via 4G.

Någon som känner igen det?

Lösning?

2

Sv: Telia 4G & VPN

4g droppar pipen när idle om jag fattade rätt...

3

Sv: Telia 4G & VPN

Jaha, "droppar pipen" ja...  hmm

Google translate funkar inte på detta, vad är det på svenska?

4

Sv: Telia 4G & VPN

Pipe = lina?

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Telia 4G & VPN

Testa att ändra MTU-sizen till 1360 i VPN-clienten/server, de brukar vara inställda på 1480 eller 1500 vilket kan orsaka nedkopplingar på 4G

6

Sv: Telia 4G & VPN

walt skrev:

Testa att ändra MTU-sizen till 1360 i VPN-clienten/server, de brukar vara inställda på 1480 eller 1500 vilket kan orsaka nedkopplingar på 4G

Ja, Telia ringde upp idag, jag hade ett fel-ärende där om detta, och dom sa just att MTU måste ändras till 1360 för att VPN ska fungera bra över 4G. Detta trodde jag Dovado prylarna skötte per automatik?

7

Sv: Telia 4G & VPN

Vispen74 skrev:
walt skrev:

Testa att ändra MTU-sizen till 1360 i VPN-clienten/server, de brukar vara inställda på 1480 eller 1500 vilket kan orsaka nedkopplingar på 4G

Ja, Telia ringde upp idag, jag hade ett fel-ärende där om detta, och dom sa just att MTU måste ändras till 1360 för att VPN ska fungera bra över 4G. Detta trodde jag Dovado prylarna skötte per automatik?

Dovadon är nog inställd på MTU 1360 eftersom 4G funkar bra när du inte använder VPN.
När du använder VPN är det väl VPN-serverns inställningar som används och är den då inställd på något annat än 1360 kan det bli problem.

8

Sv: Telia 4G & VPN

Införskaffande av Huawei B593 4G-router löste alla mina problem, inklusive detta med VPN.