1

Tråd: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Hej,


Jag använder nu Tele2 4G "Large" (upp till 25 Mbps) och nådde första dygnet med detta cirka 25-30 Mbps men efter det nås i verkligheten nu cirka 10 Mbps, precis som att Tele2 har dragit i nödbromsen. Eftersom hårdvaran (modemet) är detsamma för XXL (upp till 80 Mbps) så är ju frågan om det finns någon vits med XXL? Finns det någon som vet om Tele2 medvetet stryper hastigheten på Large en bra bit under 25 Mbps "bara för att..."?

Som jag ser det finns ju ingen vits alls med att köra XXL om Large inte kommer i närheten av utlovad bandbredd eftersom hårdvaran är densamma så att säga såtillvida att inte Tele2 drar en riktig fuling och begränsar "Large" till rejäla mängder under 25 Mbps på "pin kiv"...
Signalnivån verkar det inte vara något större bekymmer med, Dovado Tiny rapporterar runt 80%.


Hur lyder era erfarenheter av detta?

2

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Om Mobilt Bredband Tele2...

Vilken hastighet kan jag förvänta mig?

Den praktiska maxhastigheten för Tele2s Mobila breband är 0,3 Mbit/s för 3G, 6 Mbit/s för Turbo-3G, 16 Mbit/s för Turbo-3G+ samt 80 Mbit/s för 4G

Källa: http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Micke skrev:

Om Mobilt Bredband Tele2...

Vilken hastighet kan jag förvänta mig?

Den praktiska maxhastigheten för Tele2s Mobila breband är 0,3 Mbit/s för 3G, 6 Mbit/s för Turbo-3G, 16 Mbit/s för Turbo-3G+ samt 80 Mbit/s för 4G

Källa: http://www.tele2.se/kundservice/mobilt-bredband.html


Ja, men inte alls svar på frågan. :-)

Frågeställnigen är "Om 4G Large "bara orkar upp" i 10 Mbps så borde det alltså inte finnas någon som helst poäng i att köra XXL under samma förutsättningar om det är ökad bandbredd man eftersöker..." Rätt eller fel?

4

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Jag pushar mellan 25 -30 i dovado 3gn och mellan 30-50 mbit i datorn.
Det högsta jag har kommit upp i är 52/16

Beror mycket på vart man befinner sig.

5

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

fredrik_a skrev:

Ja, men inte alls svar på frågan. :-)
Frågeställnigen är "Om 4G Large "bara orkar upp" i 10 Mbps så borde det alltså inte finnas någon som helst poäng i att köra XXL under samma förutsättningar om det är ökad bandbredd man eftersöker..." Rätt eller fel?

Ursäkta, såg inte att du kör "4G" sad
Det verkar inte vara min dag idag. Bråkade halva dagen med Tele2`s kundtjänst  om mina numera låga hastigheter uppströms med "3G Large" abonnemanget. Jag kommer sedan en tid aldrig över 1,3 Mbit/s och man lovar ju upp till 4 Mbit/s.
Nu fick man ju höra samma drabbel igen...masterna är överbelastade...vi stryper inte din upload...bla...bla. Till sist var det nån som nämnde att jag har ett äldre "Large-abo" och då får man bara max. 1,4 Mbit/s uppströms. Vi kan skicka dig ett nytt simkort med samma obundna avtal med samma pris, men du får bättre prestanda! Vad ska man säga?

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

6

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Ligger aldrig under 30 ner och 10 upp med tele2 4g oavsett när jag mäter på dygnet. Har xxl och sitter precis i utkanten av 4g-täckningen i Malmö. Skulle aldrig klara mig med datamängden som ingår i large. Då skulle hastigheten strypas efter en vecka.

7

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Det förefaller som att det inte är helt lönt att uppgradera till XXL med avseende på hastigheten. Enligt Glasnost (broadband.mpi-sws.org/transparency/bttest.php) finns inga indikationer på att det är Tele2 som håller bandbredden nere medvetet, och trots detta är hastigheten en betänklig bit under vad 4G ska orka med som bäst.

http://www.speedtest.net/result/1654427804.png

Enligt Tiny'n är signalstyrkan 85%.

8 Senaste redigerad av fredrik_a (2011-12-18 16:16:47)

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

...och efter ett samtal till Tele2 med samma fråga som ovan så bad de mig att vänta en timme och sedan mäta igen...

http://www.speedtest.net/result/1655774105.png

Ja, vad säger man?

9

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Forcera 3g och prova igen !
1mbit då ?

10

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

G-Man skrev:

Forcera 3g och prova igen !
1mbit då ?


Nu måste jag erkänna att jag inte är med helt på noterna... Varför skulle jag vilja forcera 3G när jag numera får de 25 Mbps som ISP'n lovar nedströms och vad menar du med "1mbit"?

11

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Vore intressant att se vad du får på tre g med ditt xxxxl abg.
jag tolkar högre prio på det på tre g kanske.

12

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

G-Man skrev:

Vore intressant att se vad du får på tre g med ditt xxxxl abg.
jag tolkar högre prio på det på tre g kanske.

Nu har jag inte XXL utan Large, men på 3G ger den cirka 4Mbps och på 4G ger den 23-28 Mbps (utlovat 25) som det är nu så nu är det bättre fart i grejerna.

13

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Ja, man vet ju inte vad man ska tro men för att vara ett 4G upp till 25 Mbps är det ju bra fart i det...  neutral

http://upload.smulan.se/p1DHCNSt.jpg

14

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Vad får du via speedtest.net?

15

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

...och ute i Stockholms skärgård mitt ute i ingenstans i sommarstugan är det bra fart i 3G-nätet verkar det som.
http://upload.smulan.se/exskzZoL.jpg

16

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Jag tror att tele 2 stryper, köpte nytt modem, ett 4G E398 till mitt 3G abonnemang. Kom upp i  hastigheter 9-11 mbit ner, aldrig kommit över 4-6 förut. Det höll i sig ett tag, ett par dagar, nu är det nere på gamla vanliga 1-2 mbit. Vad ska man tro.

17

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Vad skulle de strypa
I modemet då menar du?

Vad vinner de med att strypa till 1-2 mbit om du fick 9-11 innan.
Blir det nån skillnad om du stoppar tillbaka det i ditt gamla modem?

18

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

Jag får högre hastighet med kontant kontra abg med tele2, med 3g då och tex 398.

19

Sv: Finns det någon vits med Tele2 4G XXL?

andy78 skrev:

Vad skulle de strypa
I modemet då menar du?

Vad vinner de med att strypa till 1-2 mbit om du fick 9-11 innan.
Blir det nån skillnad om du stoppar tillbaka det i ditt gamla modem?

Nej hur ska de strypa i modemet? Det finns ju regler i vissa abonemmang att hastigheten stryps när du kommer över en viss datamängd, detta görs väl från dem på något sätt. Så det kan ju givetvis sätta vilken hastighet de vill på vilket abonnemang som helst verkar det som. De vinner väl självklart på att strypa för att inte en enskild person ska belasta nätet för mycket? Speciellt jag som har obegränsad (äkta) surf så skulle den hastigheten innebära otroliga datamängder. Som svar på din andra fråga, mitt gamla modem är sämre så det blir skillnad om jag byter men inte samma markanta skillnad som det blev i början. Jag har svårt att tänka mig att jag kan ligga på 9-10 mbit ett par dagar av en "slump" precis när jag bytt modem, för att det sedan ska "stabilisera" sig nere på 1-3mbit. Jag har gjort tester på glasnost, och de säger att min datatrafik är för 'noisy' för att det ska gå att avgöra om hastigheten är begränsad från operatörens sida.

men du skriver att du bytta modem.
Vad skulle de basera strypningen på?
Stryper det så stryper de ner till 64k eller vad det nu står i ditt avtal.
Har svårt att tro att de skulle dra ner det till 1-2 megabit, måste vara nåt annat som gör att det går dåligt?

Vad står i ditt avtal att de stryper på datamängden och till vilken hastighet?