1

Tråd: ExpressCard med Telia

Hej på er!
Är det någon som fått ett ExpressCard att fungera tillsammans med Telias mobila bredband? Har provat två olika modeller men båda fungerar lika dåligt. Telia säljer inte den sortens modem så dom kan inte ge någon support på det.
Dom modem jag provat är Option GT MAX 7.2 HSDPA och Sierra Wireless Aircard 880E.

Mvh Johnny

2

Sv: ExpressCard med Telia

Vad är det som fungerar dåligt?

3

Sv: ExpressCard med Telia

Jadu, klarar ju att hitta nätet och koppla upp mig. Men de går väääldigt segt både att koppla upp sig och surfa. Jämfört med om jag använder USB modemet som kom med abonnemanget. Sen är signalen väldigt ostabil och pendlar mellan bra och dålig signal. Mäter jag signalen med mobilen har jag -71dbm och på modemet -101dbm. Har provat med riktantenn och det blir lite bättre men signalen är fortfarande ostabil och dålig.
Nån aning om vad som kan vara fel?

4

Sv: ExpressCard med Telia

Är de låsta, tänkte om det blir nån skillnad med annan operatörs simkort i korten.

5

Sv: ExpressCard med Telia

modemen är 4år gamla du skriver om,
jag har kört dom.
det är en del inställningar som skall göras.

kolla att dom inte kopplar upp sig i 2G dvs GSM osv.

6

Sv: ExpressCard med Telia

Jo 2G kan dom gå in i ibland, signalen pendlar mellan bra och dåligt i en halvtimme kanske innan de tappar kontakten. Brukar funka bra när de är inne på 3G. Vad är det för inställningar du tänker på?

7

Sv: ExpressCard med Telia

Lås till 3g endast tex.

Jag höll på och strulade med telia tidigare, som du beskriver och enligt telia så var uppladdning av bifogad jpeg i epost på gmail torrent och därför blev hela abg bromsat, var svaret jag fick.
Efter byte av operatör så har det funkat.
Men modärnader modem tex för usb är snabbare.