1

Tråd: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Jag har upptäckt en sak jag inte tycker om med Dovado TINY: det verkar som att TINY, som namnserver, när den inte har någon uppkoppling till extern namnserver, löser upp alla förfrågningar med sin egen lokala IP-adress i stället för att låta förfrågan misslyckas.

Alltså: om min dator får en uppkoppling till TINY innan TINY har fått en uppkoppling via modemet, och mitt e-postprogram söker kontakt med min externa mejlserver, går e-postanropen till 192.168.1.1, d.v.s. routerns egen IP-adress på det lokala nätet. Mycket bättre vore om TINY svarade att den för tillfället inte kunde hitta adressen.

För mig skapar det här beteendet extra problem eftersom jag använder en cachande namnserver-proxy; den falska uppslagningen "förgiftar" nämligen därmed cachen för lång tid framåt.

Firmware Revision:    5.0.13.

2

Sv: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Samma med tex 4gr,
Jag ogillar detta också då det skapar problem.

Tex bannade virus/brandväggen routern pga detta...

3

Sv: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Jag skulle uppskatta att få höra från Dovado om det här är en bugg eller en feature. På sätt och vis kan jag förstå tanken bakom, om den är att användaren i sin webbläsare ska komma till routern när nätet inte kan nås, men det ställer alltså till med problem när protokollet inte är http.

Men även i webbläsaren blir resultatet förvånande, när det ser ut som sajten man surfar till har blivit kapad. Och tänk om man använder wget, eller något liknande, för att hämta en webbresurs; då ser man kanske inte att man blivit feldirigerad förrän långt senare.

Tänk också på hemmanätverket med flera användare, varav kanske bara någon är tekniskt bevandrad och förstår vad som händer, medan de andra kanske inte ens har möjlighet att logga in på routern; på vilket sätt är de betjänta av att bli lurade till routerns hemsida?

4

Sv: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Är en feature som kommigt på senare rev av firmware på dovados routrar.
Tidiga gick det tex att nå UMR via enbart umr som adress.
No blir allt routern när den kopplar ned.


Ps java, iframe och css är evil ang wormsign i forumet...

5

Sv: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Vore det för mycket begärt att få möjlighet att stänga av den här "finessen" i inställningarna?

6

Sv: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Ja, jag irreterar mig också på det.
Skapar en massa dns poision i div enheter för mig.

7

Sv: TINY som namnserver svarar med egen lokal IP-adress, ibland

Vad är syftet? Vad ska man i routern att göra. Det finns väl inget jag kan göra där för att hjälpa till????
OK för första uppstart men det är ju bara en gång så det kan man ju läsa i manualen om man inte haft en router förut.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP