1

Tråd: Hastighet med dålig täckning?

Undrar om någon vet mellan tummen och pekfingret vad man kan förvänta sig i hastighet om man har 1-2 pinnar i mottagning mot en 32Mbit/s mast?
Någon som kan dela med sig av deras hastighet med dålig mottagning mot 32Mbit/s mast?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

2

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Ingen som har tre och har dålig mottagning mot en 32Mbit/s mast?

Är det någon som har 1-2 pinnar mot en 16Mbit/s mast som kan delamed sig vad man kan tänkas få för hastighet?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

3

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Det med hastighet och dålig täckning är en svår fråga, detta eftersom det är helt beror på hur många som använder den masten du är uppkopplad mot, och vad säger Tre om din hastighet i området.
Har själv Tre med ca 60-70% täckning och får mellan 8-15 Mbit ner och 1-3 Mbit upp.

Wiklundh skrev:

Undrar om någon vet mellan tummen och pekfingret vad man kan förvänta sig i hastighet om man har 1-2 pinnar i mottagning mot en 32Mbit/s mast?
Någon som kan dela med sig av deras hastighet med dålig mottagning mot 32Mbit/s mast?

4

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Antagandet är att masten inte är överbelastad.
Vad tre säger skulle jag ta med en nypa salt.
Bra om man har ett hum om verklig hastighet som andra användare har testat.
(Nu har jag tele2 och får 50-60% i dovado, får bara max 1.2Mbit/s ner och upp vilket jag tycker är rätt uselt, men deras mast fixar bara 6Mbit/s.)

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

5

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Jag har själv tele2 men jag har sagt upp det.
Har bara 2 månader kvar,just pga av deras usla hastighet.
I början av mitt abonnemang med tele2 så låg jag på ca 3-5 Mbit vid 70% täckning ,för att bara se hur hastigheten bara sjönk med tiden till mellan 0,5-1,5 Mbit.
Enligt tele2 så är det helt acceptabelt att ha denna usla hastighet(0,5 Mbit) på ett upp till 16Mbit abonnemang
Tele2 3G nät har ett dåligt rykte när det gäller hastighet, verkar vara helt överbelastat.
När jag pratade med Tre så låg det en 3G(21Mbit)mast ca 3 km i från mig, och jag tycker att det är mycket bra speed i deras nät.
Nu så har jag mellan 8-15 Mbit med Tre.

6

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Mitt abonnemang hos tele2 går ut på torsdag som tur är.
Överbelastat blir det redan vid lunch eller strax innan för mig.
Verkar vara bra fart på tre överlag.
Ska dock höra med dom vart närmaste mast finns innan jag bestämmer mig.
Ska bli spännande att se vilken fart det kan bli, fast jag är lite sugen på Net1 också när de kommer med 9.3Mbit/s.....men det verkar dröja och dröja...

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

7

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Om ett par veckor bör de första nya modemen för Net1:s rev.B börja komma ut bland kunderna men några 9,3 Mb/s lär Du aldrig få ut i praktisk drift om Du inte är fullständigt ensam i Din mastsektor och därtill inom några kilometers avstånd !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Hastighet med dålig täckning?

Blev 15.7Mbit/s(speedtest.net) utan att ställa riktantennen med dålig mottagning för tre:s 3G.
Skapligt nöjd då tele2 låg som bäst på 1.2Mbit/s när det inte var överbelstat.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max