1

Tråd: Omstart vid ändring av portforwarding

Tjenare!

Jobbar som IT-tekniker och ändrar en hel del portmappningar och testar en massa hemma.

4GR fungerar efter avstängd DHCP och W-lan bra, men så fort jag gör en ändring i portforwarding så vill den ha en omstart???

Då tar det ca 4 min innan allt är uppe igen och jag får ny ipadress varje gång.

Måste man starta om så fort man gör minsta lilla ändring?? En vanlig brandvägg kan man ju göra detta "on the fly".

+ att resten av familjen blir rätt irriterade så fort man stänger internet i 4 min lite då och då smile.

Tacksam för svar smile

2

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

Det har jag också undrat.  Lääänge hmm  Antar att det är andetagen som spelar roll.  Du andas för fort helt enkelt, verkar som big_smile

Free your mind, and your OS will follow.

3

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

Funderar allvarligt på att ställa min Dovado som bokstöd och installera upp en linuxdator med firestarter brandvägg istället.
Inte nog med att portforwarding fungerar sådär, hastigheten går ned efter varje dag och ibland startar den hejvilt om sig..

Ändå har jag stängt av wlan, dhcp och har ingen tellstick i den....

4

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

Dörrstopp verkar vara den slutliga lösningen många föreslår.  Är du säker den duger som bokstöd?  Berätta mer om dina erfarenheter wink

Free your mind, and your OS will follow.

5

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

Den är alldeles för lätt för att bli en bra dörrstopp....  lol

6

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

svenix skrev:

Den är alldeles för lätt för att bli en bra dörrstopp....  lol

Om ni har en annan dörstopp så kan ni använda den som tyngd, man göra det på följande sätt:

- Stäng av dörsstoppsfunktionen på den.
- Sätt ett annat lås på dörren, typ Assa 2.0.0.0
- Dra ett buntband runt båda dörrstopparna, från en ledig ögla till en annan ledig ögla på den andra dörrstoppen.
roll

7

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

Jag har påpekat att dovados produkter kräver omstart ideligen för dovado, om man som du skriver skall öppna en port eller ändra någon enkel inställning klart irriterande.
min linux kräver en rehash bara även för komplicerade saker...

det är struligt när man provar saker via tex ddns som blockerar kontot efter upprepad omstart av routern.

8

Sv: Omstart vid ändring av portforwarding

Precis samma problem som jag har, har jag startat om min router några gånger så verkar det som ddns lägger av, + att jag måste köra en ipconfig /flushdns på andra stället hela tiden då 4g bytar adress vid varje omstart..

Tycker det är synd att en så bra produkt fungerar på det sättet, köper man en billig tp-link så klarar den av att göra portforward utan omstart sad.