1

Tråd: Dovado/Ip- kamera bekymmer

Hej på er
Får inte det hela att funka med att nå ip-kameran(D-link 1130) som är kopplad till dovadon 4GR.Har varit i kontakt med support på dovado som har svårt att förstå vad som är felet.
1.På HDCP har MACadressen på kameran och ett ip.nummer lagts in på Static address Assignments.
Port/Protocol forwarding to LAN är port 801 ,TCP/UDP,Destination Address samma ip.nummer som på HDCD och Destination Port är 80.Enligt supporten på dovado säger att det borde funka.

Kan det vara nån inställning på ip-kameran som är fel.Den är installerad korrekt.

En del säger att operatör som är telia i mitt fall inte fungerar men på telia säger dom att dom inte har några begränsningar.På dovado säger dom att telia är ok men här på forumet säger någon från dovado att det inte funkar.

HJÄLP
hs
janne

2

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

1. har du publik ip# från telia (krav)
2. kommer du åt dovadon från annan dator via internet? (krav)

om dessa ej funkar så kan du lägga ner, för det kommer ej att funka.
så kolla detta, bla telia och telenor funkar inte med standard inställningar, ibland går det att fixa(finns i forumet lösningar).

3

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

Som sagt, troligen har du en "publik" ip. Men att ingen trafik tillåts tillbaka.
Dvs om du försöker surfa till din ip från annan Internet källa så kommer de inte funka.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

G-Man skrev:

1. har du publik ip# från telia (krav)
2. kommer du åt dovadon från annan dator via internet? (krav)
om dessa ej funkar så kan du lägga ner, för det kommer ej att funka.
så kolla detta, bla telia och telenor funkar inte med standard inställningar, ibland går det att fixa(finns i forumet lösningar).

Hejsan G-Man
Ok svar på 1 och 2 är nej,så då är det kört vad jag kan förstå.Du skrev att det finns lösningar i forumet,kan du hjälpa mig att hitta dit.
Är det bättre med någon annan operatör t.ex tele 2.
Konstigt att telia säger att portarna är öppna,ljuger dom tro.

hs
jannebat

5

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

portarna är öppna utåt, portarna är öppna in också, men bara om ingen annan använder dom och under en begränsad tid osv.

ja, bla tele2 funkar problemfritt.

telenor kräver speciell apn tidigare.

ev lösningar finns i respektive operatörs forumdel.

det går att vpn tunnla, men det är överkurs, enklare att byta isp/operatör.


för att komma åt dovadon utifrån så måste även detta vara igång i routern utöver att operatören har öppna portar, se routerns manual.

6

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

Tack G-Man
Försöker igen skam den som ger sig.

7

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

Jag är i behov av att kunna öppna portar, någon som kan hjälpa mig välja bästa abonnemangsform?

Där jag bor finns endast (som jag provat) bra täckning med telenor, jag skaffade tele2 eftersom det då skulle det funka att öppna portar som jag behöver göra, men saknar täckning (trots vad kartorna uppger).

Vilket nät nyttjar 3 eller bredbandsbolaget, eller hr de egna nät, dessa vet jag inte om jag har täckning på.

Jag klarar mig med turbo 3G.

8

Sv: Dovado/Ip- kamera bekymmer

tre, telenor = samma 3G nät,
telia använder tele2's nät så samma nät,

bredbandsbolaget tex ägs av telenor så använder deras nät.

Fråga telenor eller vad du väljer vad som gäller, och få det skriftligt... för säljarna på samtliga operatörer slirar...