1 Senaste redigerad av Samir (2009-10-05 13:10:59)

Tråd: APN med publika IP addresser och öppna portar

Hejsan allihopa,

Jag tänkte att vi borde lägga upp en lista här med alla APN som stödjer port-forwarding i våra routrar, servrar osv. Det betyder att APN'et måste lämna ut både publika IP addresser samt stödja öppna inkommande portar.

Här har jag samlat dem vi känner till:

TRE "3" - bredband.tre.se
Tele2  - mobileinternet.tele2.se
Telia- online.telia.se
Telenor - public.telenor.se (bara på företagsabb.)
ICE - behöver inte APN.

Tack!

2

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Hej!

Jag har talat med Telia. De supportar inte publik IP, men det fungerar ibland. Lyckades komma åt Web Cam D-link DCS-6620G via port 80. Dock inte ut från samma mobila bredband och sedan in via den publika IP adressen, bara genom VPN ut och sedan in via den publika IP adressen eller när Telia testade. DDNS verkar också fungera.

Tjänster som LogMeIn fungerar, de initierar inifrån.

Har nu skaffat Tele2.


Classe

3

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Har testat Telenor idag:

internet.telenor.se (publik IP, men portarna är stängda)
services.telenor.se (samma som ovan)
public.telenor.se (publik IP, portarna är öppna) - OBS: vi använder företagsabb.

Det finns t.o.m. "static.telenor.se" där man brukar betala 50kr extra/mån för att få en statisk publik IP med alla portar öppna. Om du använder DynDNS i datorn/routern, så spelar det ingen roll egentligen.

4 Senaste redigerad av Vivadata (2010-02-05 08:51:06)

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Telenors kundservice (Sara) uppger: "œDet är endast med APN services.telenor.se och  internet.telenor.se som man får tillgång till Turbo3G.
Public-APN:et fungerar inte med HSDPA/Turbo3G."

Dvs max 0,3 ner och ca 0,1 upp så var det med öppna portar hos Telenor. Skall testa med 3 nu får vi se om det fungerar med HSDPA/Turbo3G och öppna portar.

5

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

bredband.tre.se ger dig publik IP samt öppna portar

6

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Och HSDPA/Turbo3G?

7

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

ma oui!

8

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

samma gäller Tele2

9 Senaste redigerad av Vivadata (2010-02-06 09:39:47)

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Kan man hos någon operatör lägga på ett telefonabonemang med surf, där surf abonnemanget  ger publik IP samt öppna portar? Detta går inte på 3, där är man enbart hänvisad till data.tre.se om man oxå har tele.

10

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

ja visst.. Tele2 har data som tilläggstjänst.

http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html

11

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Samir skrev:

bredband.tre.se ger dig publik IP samt öppna portar

99.-/månad ger dig:
+ 5Gb trafik.
+ Turbo 3G.

12

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Telenor

static.telenor.se med tillägget Statisk publik IP-adress för 75kr/mån

Då är allt öppet och jag får HSDPA/Turbo3G

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

13

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

har samma som MR .T APN:static.telenor.se är fullt öppet åt båda håll och maxar linan då det verkar som att man är Vip på nätet så man får gå först med sina paket i nätet totalt värt 75kr/mån

14

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Vad är det för abonnemang som man får tillgång till APN static.telenor? Pris och kan man hänga på ett telenr oxå eller är det enbart för data? Har prövat Tele2 och det fungerar bra med öppna portar och hastighet. Fast det statisk publik IP-adress är inte helt fel.

15

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

var tidigare andra begränsningar med static, fråga direkt isp för färska uppgifter.

16

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Efter lite samtal och chatt med Telenor rullar nu allt utan problem fn. Fast Ip adress full fart upp och ner på Iphone teleabonnemang med fri surf, inga begränsningar vad gäller nerladdningsvolym. Vad kan man mer begära.  Mycket bra service och trevligt bemötande från deras kundtjänst. Hatten av för dem

17

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Glömde nämna att allt rullar utan problem via den fina Router Dovado UMR med turbofart.=D

18

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

så bra wink

19

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Jag chattade precis med Telenors kundtjänst och frågade om static.telenor.se. "Vi kan inte längre erbjuda den tjänsten" var deras svar.

Jag kör med internet.telenor.se, och tidigare har jag haft vissa portar öppna, det har varit lite slumpmässigt om en port jag forwardat funkat eller inte. Torrents har funkat ok utan vpn, och väldigt bra med vpn.

Häromdagen slutade allt funka, och jag får inte ens några peers av torrent-trackers. VPN hjälper inte, inga portar är ju öppna. mad

20

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Sam skrev:

Om du använder DynDNS i datorn/routern, så spelar det ingen roll egentligen.

Kan du förklara det lite närmare ?

Jag har en Dovado 4 och Telenors mobila bredband (Huawei E1750). Fungerar utmärkt med datorn men min Dreambox kan inte kommunicera.

Kan jag komma runt att Telenor inte har några portar öppna ?

// Skalis

21

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

DynDNS är ett alternativ till Statisk IP.

Telenor öppnar inga portar på deras vanliga APN (internet.telenor.se). Vill du komma runt det, så får du antingen betala extra för en APN som tillåter det ELLER byta operatör.

22

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Hej,,


Det verkar som det fungerar med dvs öppna portar över Telenors 4G <internet.telenor.se>.



/Dimman

23

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Nix, Nu funkar det inte längre över Telenors 4G nät.

/Surt

24

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Telia har gjort en ändring för att om möjligt minska sin konkurrenskraft, eller vad är målet?  sad

De spärrar nu Telia 3G till Telia 3G enligt deras kundtjänst för att ”minska trafiken på sitt hårt trafikerade nät”. Det fungerar från andra bredband till Telia 3G. Dags att byta leverantör för mobila bredbandet eller mobil abonnemanget m.a.o.

25

Sv: APN med publika IP addresser och öppna portar

Har precis bytt från tele2 5G/månad till Bredbandsbolaget, ~50G/månad eller vad det är, och upptäckte just att jag inte längre kunde logga in i routern utifrån.

Öppnade supportchatten och de öppnade upp utan knot, och inget prat om att det skulle kosta nåt.

Förutom att de misslyckades med nåt så nätet var nere helt en timme, så fungerade det väldigt smidigt.