26

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Just nu är min enda valmöjlighet Net1.
Net1 är den enda leverantör som klarat att alltid leverera täckning på alla udda platser långt ut i skogen där jag varit och arbetat.
De kommer inom 1-2 år att förlora delar av detta övertag.
När 4G 800Mz utbyggnaden når Dalarna så är inte längre 9 eller ens 14MB mycket att hoppas på.
Men just nu är valet Telia GPRS eller Net1.
Då vinner Net1...

27 Senaste redigerad av Wiklundh (2011-12-29 09:22:06)

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Info skrev:

Då har de genomfört den 6'e officiella ändringen av tid för nya modem och Abonnemang wink
Så här ser det ut efter dagen ändring "(Erbjudandet gäller till den 31 december 2011.)"

Igår så sa informationen att sista dag för de gamla abonnemanget var sista November.

Nu närmar sig sista december, någon som hört något eller kan vi hoppas på att de håller datumet och lanserar 9Mbit/s abonemang om någon dag?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

28

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Den som väntar på Net1 får vänta bra länge...   hmm

29

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

SJ som känner sig anklagade för dålig information kanske kunde hänvisa till Net1 infostandard

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

30 Senaste redigerad av Info (2011-12-29 16:56:21)

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Det finns en Mail lista som skall informera Net1 företags kunder så de kan förbereda för byten av fast installerad utrustning, inför det officielle släppet av modem och abonnemang.
Som deltagare på den listan kan jag bara säga att det är plågsamt tyst!
Så om inte företags kunderna fått den utlovade förvarningstiden innan...

Misstänker starkt att den 1/1 blir det en ny officiell ändring av tidsplanen...  lol

31

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Nu är det 2 januari och inga nya snabbare abonnemang på net1s hemsida ännu....  hmm
Någon som fått något nytt datum för lansering?

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

32

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Nej sad
Hemsidan innehåller inget.
Mail listan avsedd för förhandsinformation till deras företagskunder har inte fått några utskick sad
Den informationen skall gå ut flera veckor innan lanseringen då de flesta företags modem ju är inbyggda i fasta installationer.

Jag misstänker starkt att de kommer ett nytt reviderat datum under dagen.

33

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Snabbare abonnemang förhåller sig till verkligheten som kartan till den kommande praktiska hastigheten........  Vi är nog många som vill ha högre praktisk hastighet - kanske alltför många för den tilldelade bandbredden.... Ha måttliga förhoppningar så blir ingen besviken.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

34

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Med risk för att bli misstänkt för att vara bulvan för Net1 - vilket definitivt inte är fallet - kan det vara intressant att ta del av det pressmeddelande som Net1 just lagt ut på sin portal. Här redovisas, gemensamt med Teracom, hur (väl) man klarade Dagmar och refererar då till flera kraftbolag som under reparationsarbetena helt var beroende av Net1:s telefoni som uppenbarligen var den enda som fungerade inom de svårast drabbade områdena.
Min personliga erfarenhet av nätet under de senaste stormarna är densamma, nämligen mycket stabilt och med hög tillförlitlighet men långsamt. I ärlighetens namn en ofta förbisedd men kanske ganska viktig faktor när de flesta bara jagar hastighet och stolt berättar hur många GB man lyckats plocka ur sitt abb. - innan man blev strypt....  Hellre en fågel i handen än tio i skogen !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

35

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Kan hålla med Vox medievalis.
Under stormen gick strömmen, den fasta telefonen samt Telias mobiltelefon ner.
Net1 förlorade den sändare jag i vanliga fall har förbindelse med.
Men jag hade fortfarande fungerande internet och telefon via en sändare 2,5mil bort.
Långsamt men stabilt under hela tiden allt annat låg nere.

36

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Kan iof. hålla med föregående talare men då får banne mig NET1 börja profilera sig som snigeln i internetvärlden och inte nåt turbo3g mumbojumbo som bara är rent skitsnack för den farten existerar inte nånstans!

37

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Vox medievalis skrev:

Med risk för att bli misstänkt för att vara bulvan för Net1 - vilket definitivt inte är fallet - kan det vara intressant att ta del av det pressmeddelande som Net1 just lagt ut på sin portal. Här redovisas, gemensamt med Teracom, hur (väl) man klarade Dagmar och refererar då till flera kraftbolag som under reparationsarbetena helt var beroende av Net1:s telefoni som uppenbarligen var den enda som fungerade inom de svårast drabbade områdena.
Min personliga erfarenhet av nätet under de senaste stormarna är densamma, nämligen mycket stabilt och med hög tillförlitlighet men långsamt. I ärlighetens namn en ofta förbisedd men kanske ganska viktig faktor när de flesta bara jagar hastighet och stolt berättar hur många GB man lyckats plocka ur sitt abb. - innan man blev strypt....  Hellre en fågel i handen än tio i skogen !


Vart hittar man den informationen / pressmeddelandet ?

Anledningen till att jag har Net1 är just som reserv.

Har i stort sett alltid mitt D-40 modem med mig i väskan då man bara behöver dra ut antennen och starta modemet och ansluta mobilen till modemet  så kan man ringa från i stort sett vart som helst.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

38

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Discover skrev:

Vart hittar man den informationen / pressmeddelandet ?

Anledningen till att jag har Net1 är just som reserv.

Har i stort sett alltid mitt D-40 modem med mig i väskan då man bara behöver dra ut antennen och starta modemet och ansluta mobilen till modemet  så kan man ringa från i stort sett vart som helst.

Klipp:
"Stormen Dagmar som drog in över Sverige under jul- och nyårshelgen har skapat omfattande problem hos de stora operatörerna vad gäller mobilt bredband och telefoni. Men operatören Net 1, som levererar internet och telefoni på den så kallade NMT-frekvensen, klarade stormen med i stort sett bibehållen täckning.

Komplett:
http://www.net1.se/UserFiles/file/se/Pr … C3%A4t.pdf

39

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Info skrev:
Discover skrev:

Vart hittar man den informationen / pressmeddelandet ?

Anledningen till att jag har Net1 är just som reserv.

Har i stort sett alltid mitt D-40 modem med mig i väskan då man bara behöver dra ut antennen och starta modemet och ansluta mobilen till modemet  så kan man ringa från i stort sett vart som helst.

Klipp:
"Stormen Dagmar som drog in över Sverige under jul- och nyårshelgen har skapat omfattande problem hos de stora operatörerna vad gäller mobilt bredband och telefoni. Men operatören Net 1, som levererar internet och telefoni på den så kallade NMT-frekvensen, klarade stormen med i stort sett bibehållen täckning.

Komplett:
http://www.net1.se/UserFiles/file/se/Pr … C3%A4t.pdf


Tack.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

40

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Har i stort sett alltid mitt D-40 modem med mig i väskan då man bara behöver dra ut antennen och starta modemet och ansluta mobilen till modemet  så kan man ringa från i stort sett vart som helst.

Vad krävs för att kunna ringa, med mobilen, via D-40-modemet?

41 Senaste redigerad av Info (2012-01-05 18:47:58)

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Det finns ännu inte någon officiell datum ändring, ännu...
Net1's sidor säger fortfarande "(Erbjudandet gäller till den 31 december 2011.)"

Med så här lyder det senaste svaret som Net1's kundtjänst blivit beordrade att använda på frågor om Rev-B modem och Abonnemang:
"Hej,
Så fort vi testat färdigt de nya modemen kommer det gå ut information om detta till alla kunder.
Det bör ske inom ett par månader.
Vid övriga frågor så är du välkommen att kontakta vår kundservice, vardagar 08-18, på 0774-42 42 43.
Med vänlig hälsning.
Gustav
Net 1 Kundservice "

Ett par månader till då har det gått över ett år sedan pressmeddelandena om Rev-B lanseringen...

42

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Job skrev:

Har i stort sett alltid mitt D-40 modem med mig i väskan då man bara behöver dra ut antennen och starta modemet och ansluta mobilen till modemet  så kan man ringa från i stort sett vart som helst.

Vad krävs för att kunna ringa, med mobilen, via D-40-modemet?


En smarttelefon ( i mitt fall Android ) och en IP-telefonioperatör, jag använder Cellip.

"appen" jag använder hittar du här:

https://market.android.com/details?id=c … 2ltcGxlIl0.

Operatören: www.cellip.com.


Telefonen ansluter man till modemet med WiFi.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

43

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

"appen" jag använder hittar du här:

https://market.android.com/details?id=c … 2ltcGxlIl0.

Operatören: www.cellip.com.


Telefonen ansluter man till modemet med WiFi.

Kan jag inte använda Net1:s telefoni?

44 Senaste redigerad av Discover (2012-01-05 21:51:58)

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Job skrev:

"appen" jag använder hittar du här:

https://market.android.com/details?id=c … 2ltcGxlIl0.

Operatören: www.cellip.com.


Telefonen ansluter man till modemet med WiFi.

Kan jag inte använda Net1:s telefoni?


Om Net1 ger dig de uppgifter som behövs så kan du använda Net1´s
telefonitjänst om du vill ringa med din vanliga smartphone.

Jämför dock priset mellan Cellip Netto och Net1...

Cellip Netto:

Månadsavgift: 49 kr ( går att ringa för ).
   
Trafikpriser (dygnet runt)
Öppningsavgift inom Cellip: 0 kr.
Öppningsavgift: 0,10 kr.
Minutavgift inom: Cellip     0 kr.
Minutavgift till fast: 0,10 kr.
Minutavgift till mobilt: 0,49 kr.

Röstbrevlåda & nummerpresentatör: 10 kr / st.
(går att avbeställa både röstbrevlåda & nummerpresentatör).
Debiteringsintervall: 1 sek.

OBS: Cellip Netto går att beställa utan hårdvara.

Andra fördelar med Cellip är att det går att skicka sms från "mina sidor"
och att tjänsten går att använda oavsett internetleverantör.
Det som spelas in på telefonsvararen kan man välja att få som bifogad fil till valfri e-post.

http://www.cellip.com/tjanster/cellip-netto/

Net1 ( Med kraftpaketet Plus ):

Fast avgift: 19 kr.

Öppningsavgift: 0,69 kr.
Samtal till fasta nätet: 0,19 kr/min.
Samtal till mobiltelefoner: 0,69 kr/min.
Samtal till andra Net 1 kunder: 0 kr/min ( dock öppningsavgift på 0,69 kr ).

Dessutom kostar det 30 kr/mån för att få röstbrevlåda, nummerpresentation & låga utlandspriser.
Debiteringsintervall: 60 sekunder.

http://net1.se/UserFiles/downloads/voip … lefoni.pdf

http://net1.se/UserFiles/downloads/voip … -08-31.pdf

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

45

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Om Net1 ger dig de uppgifter som behövs så kan du använda Net1´s
telefonitjänst om du vill ringa med din vanliga smartphone.

Vilka uppgifter är det som behövs? Och är det någon som har använt Net1:s telefoni på det här sättet och vet ifall dom brukar vara villiga att ge ut dom uppgifterna?

Jag har Net1:s telefoni utan fast månadskostnad och med 0 öre/minuten till fasta nätet, så det vore naturligtvis en bra lösning för mig...

46 Senaste redigerad av Discover (2012-01-06 06:15:55)

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Job skrev:

Om Net1 ger dig de uppgifter som behövs så kan du använda Net1´s
telefonitjänst om du vill ringa med din vanliga smartphone.

Vilka uppgifter är det som behövs? Och är det någon som har använt Net1:s telefoni på det här sättet och vet ifall dom brukar vara villiga att ge ut dom uppgifterna?

Jag har Net1:s telefoni utan fast månadskostnad och med 0 öre/minuten till fasta nätet, så det vore naturligtvis en bra lösning för mig...


Då har du ett säljstoppat abonnemang ?

De uppgifter som behövs är användarnamn och lösenord och adress till telefoniservern.


Alternativet är ju att införskaffa en sådan här telefon och plugga in direkt i modemet:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =156106435

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

47

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Alternativet är ju att införskaffa en sådan här telefon och plugga in direkt i modemet:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =156106435

Det blir nog en sån; jag tänkte mest ha möjligheten att ringa gratis från bilen och då funkar det ju bra att ha den liggande i handskfacket... Tack för tipset!

48

Sv: Korrigerat datum för Rev-B Modem :-O

Job skrev:

Alternativet är ju att införskaffa en sådan här telefon och plugga in direkt i modemet:

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =156106435

Det blir nog en sån; jag tänkte mest ha möjligheten att ringa gratis från bilen och då funkar det ju bra att ha den liggande i handskfacket... Tack för tipset!


wink

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.