1

Tråd: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Hejsan,

Gott Nytt År på er alla. Jag hoppas ni hade roligt inatt!

Tänkte fråga hur stabil är Internet uppkopplingen i kombination med DOVADO 4GR (firmware 5.0.12) tillsammans med Tre's Huawei E372 (firmware 11.203.05.00.00)?

Har den tappat uppkopplingen permanent trots att ni använder Connection Tracker inställt på "Redial & Restart"?

Hur ofta är ni tvungna att start om routern manuellt efter Connection Tracker har gjort restarten själv, dvs att routern tappar kontakt med modemet?

Hjälp oss så att vi kan hjälpa er. Vi håller på testa nyare drivrutiner, och vill få lite feedback från er först. Några av er har sagt att den tappar uppkopplingen 2-3 gånger om dagen, men jag är osäker på om Connection Tracker används eller inte.

Önskar lite mera detaljerade feedback.

The more the merrier.

Tack så mycket!

2

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Hej Sam,

Har 3, E372 ,fast 5.0.11.

Kan det hjälpa att uppgradera till 5.0.12 ?
Verkar mest vara stöd för zte etc.

Kör just nu en annan lösning, men vill ha detta att fungera.

När man använder connection tracker vilka publika adresser är lämplig att använda?

Tack på förhand,

Mvh
Fredrik

3

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Hej Fredrik,

Det är just 5.0.12 + E372 + TRE + WLAN + CT kombo jag vill ha i dagens plusmeny. :-)

Ang. IP:

8.8.8.8
4.2.2.2
60.0.0.1

Tack

4

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Men är det ide att uppgradera?
Med det modemet jag har?

/Fredrik

5

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Jag vill bara veta vem som kör denna kombination, och se om det behövs förbättras eller inte.

Tack

6

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Tror inte du läser frågan.
Jag förtydligar:
Frågan var om en uppgradering från 5.0.11 till 5.0.12 gör någon skillnad om man har e372?

Gör jag uppgraderingen kan jag såklart lämna feedback, då uppnår jag alla kriterier.

Mvh

7

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Det är det jag vill också veta. Det är av den anledning jag letar efter folk som har 5.0.12 med just denna kombination. Jag vill ha externa setup kloner som man kan jämföra med.

Tack

8

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Så där finns ingen medveten uppdatering speciellt för detta modem i nya versionen?

9

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Hej Sam!
Jag jobbade hemma idag och jag kan tyvärr konstatera att jag var tvungen att starta om fyra till fem gånger...

5.0.12 + E372(firmware 11.203.05.00.00) + TRE + WLAN + CT kombo + (WPA2 AES) + USB kabel


MVH/Jean

10

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Jättebra! Tack för den infon! Det är just det jag vill veta.

Jag testar en utvecklings release, och har funkat "unattended" i över 64 timmar nu.

11

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Hej,

Vet inte om detta är av vikt:
Ser att det släppts en ny firmware till e372. Vet varken när den släpptes eller vad den innehåller (sådant "onödig" information får man ju givetsvis inte). Tror den släpptes hyffsat nyss. Har denna gjort någon skillnad för er?

Ser tex att du Jean, har en äldre firmware på modemet.

Den nya är:
21.005.20.00.24

Mvh

Stefan

12 Senaste redigerad av Freddemx (2012-01-03 14:23:53)

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Finns det något modem med dc-hspa som fungerar med 4gr?

Enda som jag får att fungera är E220.

E372 är som känt katastrof.

13

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Satsa inte på nytt modem, utan vänta på nyare firmware.

14

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

stew skrev:

Hej,

Vet inte om detta är av vikt:
Ser att det släppts en ny firmware till e372. Vet varken när den släpptes eller vad den innehåller (sådant "onödig" information får man ju givetsvis inte). Tror den släpptes hyffsat nyss. Har denna gjort någon skillnad för er?

Ser tex att du Jean, har en äldre firmware på modemet.

Den nya är:
21.005.20.00.24

Mvh

Stefan

Jag tog hem och uppdaterade den nyare FW för en vecka sedan men i 3GN står: 11.203.05.00.00
Kan det inte vara modemet som är konstigt? Jag får också starta om min Dovado 3GN ibland. Fast lampan lyser på modemet och det är grönt i 3GN: s webb UI. Både före och efter FW uppdateringen.

    5.0.14.59

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

15

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Jag körde den kombinationen ett tag tills jag tröttnade (fast med firmware 21.005.20.00.24 på Huawei E372 då).
Förutom skakig internetförbindelse (som kan bero på router, modem eller mast/Tre, felsöker fortfarande) så var ett problem för mig var att WLAN gick ner, det gjorde att jag bytte ut routern till en billig TL-MR3420 (åtminstonde tills det kommer ny firmware till 4GR).

16

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

21.005.20.00.24 är inte en firmware uppdatering. Det är en Windows dashboard mjukvara uppdatering. Har ingenting med användning i routern att göra.

Min 4GR står fortfarande online med WLAN på, E372 i med TRE SIM, och utvecklingsfirmware i routern. 5 dagar.

17 Senaste redigerad av tfi_friday (2012-01-05 12:30:34)

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Sam skrev:

21.005.20.00.24 är inte en firmware uppdatering. Det är en Windows dashboard mjukvara uppdatering. Har ingenting med användning i routern att göra.

Min 4GR står fortfarande online med WLAN på, E372 i med TRE SIM, och utvecklingsfirmware i routern. 5 dagar.

Nice to see you test this combination. Unfortunately, my router still restarts 1-2 times a day without WLAN or connection tracker active. Usually, the link comes up ok again itself, however perhaps 3-4 times it could not find the modem at all and I had to restart the router manually.

5.0.12.5076 official + E372(11.203.05.00.00) + TRE (- WLAN - CT) + TellStick

I didnt get any noticable improvement disabling the WLAN. My uptime history from week or so has been:

  • Uptime 36 hours

  • Uptime 4 hours

  • Uptime 23 hours

  • Uptime 11 hours

  • Uptime 2 hours

  • Uptime 1 hour

  • Uptime 13 hours

  • Uptime 17 hours

  • Uptime 17 hours (and counting)

18

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

OK, very good. Thank you for your elaborate feedback. I notice that the IP address changes happen quite frequently on Tre's network as opposed to Telia's; and this is on account of the reconnections. They're imposed either due to the RAN (Radio Access Network) or due to the modem/router. In any case, valuable feedback. Mine's been running the development firmware for the past 6 days. Reconnections happen, and for the past 2-3 days now I've been running without the Connection Tracker. Still reachable if you try accessing http://dovado.homeftp.net:4430

Thanks and cheers!

19

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Sam skrev:

OK, very good. Thank you for your elaborate feedback. I notice that the IP address changes happen quite frequently on Tre's network as opposed to Telia's; and this is on account of the reconnections. They're imposed either due to the RAN (Radio Access Network) or due to the modem/router. In any case, valuable feedback. Mine's been running the development firmware for the past 6 days. Reconnections happen, and for the past 2-3 days now I've been running without the Connection Tracker. Still reachable if you try accessing http://dovado.homeftp.net:4430

Thanks and cheers!

Yep, each restart seems to get a new IP address. Did you try any stability testing with the official firmware or just the development one?

20

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

I haven't tried the 5.0.12 much with the E372, but have done so with the E398 (same family, but LTE), with WLAN off. It ran for like 10 days, and over 1TB of traffic, uninterrupted. Same IP the entire time. Check it out, mate: http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3899

21

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

tfi_friday skrev:
  • Uptime 36 hours

  • Uptime 4 hours

  • Uptime 23 hours

  • Uptime 11 hours

  • Uptime 2 hours

  • Uptime 1 hour

  • Uptime 13 hours

  • Uptime 17 hours

  • Uptime 17 hours (and counting)

Scratch that last one...

  • Uptime 18 hours (and no longer counting)

  • Uptime 0hours (and counting again)

It just restarted  sad

I'm running a script from my work linux machine to extract the "statusbar_data" from the web config page to keep logs of the IP addresses and work out the up time. (Also get the SMS restart info message to my mobile)

22

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Just loaded a new development firmware:

http://dovado3g.homeftp.net:4430  - Huawei E372 (fw 11.203.05.00.00) + TRE 16Mbps pre-paid SIM, APN= bredband.tre.se

Using 802.11b+g+n. Was asked to not use the Connection Tracker this time.

23

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Till SAM:
Tänkte fråga hur stabil är Internet uppkopplingen i kombination med DOVADO 4GR (firmware 5.0.12) tillsammans med Tre's Huawei E372 (firmware 11.203.05.00.00)?

Hej!
Har uppdaterat från Tele2 mobilt bredband till TRE E372 och Dovado 4GR router.
Har uppdaterat routern till 5.0.12 och firmware på E372 är 11.203.05.00.00.

Mina 2 tidigare problem med tele2 bredbandet var överföringshastighet och att routern hängde sig ibland.
Jag har nu använt dina tips med att ställa modemet på ett USB bordställ och kört ett antal tester på bredbandskollen med 5 trådar.
Därefter testat olika inställningar med krytering kör mix-mode med AES  och jag har idag 16.5Mbit med tre och tidigare med tele2 7.4Mbit.
Routern har hittills inte hängt sig, dvs en upptime på 6 dagar.

24

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

risto skrev:

Till SAM:
Tänkte fråga hur stabil är Internet uppkopplingen i kombination med DOVADO 4GR (firmware 5.0.12) tillsammans med Tre's Huawei E372 (firmware 11.203.05.00.00)?

Läs http://www.mobilabredband.se/forum/view … 407#p30407

25

Sv: DOVADO 4GR + Huawei E372?

Hej Sam,

Har (3 st) DOVADO 4GR (firmware 5.0.12) tillsammans med Tre's Huawei E372 (firmware 11.203.05.00.00).
Kör WLAN och CT.
Routern är bara på kvällstid och på helgerna, men varje gång så går anslutningen ner 4-5 ggr/kväll, oftast så har inte CT lyckats trigga en ombootning trots att den kollar av 3 st IP adresser varje minut. Oftast måste jag boota om routern manuellt ca 3-4 gånger per kväll. Ibland måste jag trixa med min Ahteros AR9285 på min ASUS (disable & felsöka med adminrättigheter => den enablas om). Men ca 95% beror problemen på att routern inte är ansluten mot Tre och ASUS funkar mot Routern. Ingen skillnad med att ha en 0.75m USB kabel till modemet eller det ni numera skickar med (USB-ställ). Behöver du några pilottestare så hojta, jag ställer gärna upp!