1

Tråd: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Det borde funka med att koppla tinyn via wanporten men då kan man inte kontrollera den.

Går det att stänga av wlan och DHCP på tinyn, sätta IP till 192.168.0.2 och koppla den till LAN uttag på 4GR och få den att mata ut internet den vägen?

Den har smartusb som startar om modemet om det krashar. I 4GR vill ja ju ha kvar min tellstick (och får en usb ledig för NAS)

Funderar på telenors 4G där en tiny ingår.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

2

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Lite osäker på vad föregående talare menar, men rubriken låter rätt så jag försöker beskriva mitt behov:

Jag har en router av "annat" märke som fn. kör OpenWRT. Jag är väldigt nöjd med den lösningen, men inte så nöjd med min ISP (BBB), så jag vill prova trådlöst bredband istället för ADSL.
Jag har för detta ändamål skaffat Telia4G med ett ZTE820D modem, samt en Tiny.

Mitt plan är att placera modemet och Tinyn i en vädertålig plastlåda och motera dem på skorstenen på mitt hus. Därifrån en nätverkskabel ner till WAN-porten på min nuvarande router. (Ja, jag har lite taskig 4G-täckning i källaren där routern står)

Frågan är: Hur konfigurerar man Tinyn så att den bara agerar brygga, och inte router (dvs. ingen NAT, DHCP, Brandvägg etc.) Jag vill att den bara blir en USB-till-Ethernet adapter. Min router skall få samma IP på sin WAN-port som modemet får från Telia.

Går detta att göra? Om inte, hur får man in det på "önskelistan"? Det är ju snart jul...  roll

3

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Så här har jag gjort. Alltså med Dovado 3GN till min D-Link DIR 855 och är nog ungefär lika med alla routrar.

Nätverkskabeln från Dovadon till routerns WAN-Port (Observera att om Dovadon har 192.168.0.1 ska routern ha 192.168.1.1 (vad som helst efter 168 bara inte nästa sista siffran är samma på bägge apparaterna)

http://i1201.photobucket.com/albums/bb353/stormense/router-settings.jpg

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Ja, eller tvärtom. Man kanske är nöjd med inställningarna man har på ens LAN's router, och vill bara ändra om i TINY'n. Busenkelt att ändra om i menyn.

5

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Hmmm... Ok, så ni tycker att man skall köra NAT-på-NAT? Blir det inga konstigheter då? Typ om man vill att ens "stora" router skall kunna använda sig av tjänster som kräver att man har en publik IP på WAN-porten.

Min fråga kvarstår obesvarad, tyvärr: Kan man konfigurera Tinyn att agera brygga endast? (se länk)

6

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Eriond skrev:

Min fråga kvarstår obesvarad, tyvärr: Kan man konfigurera Tinyn att agera brygga endast? (se länk)

ingen brygga ännu, men skulle troligen komma med nästa fw som jag tolkade tidigare inlägg, men inget är säkert innan det är klart.

så skulle svara nej fnv på tiny

7

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Ingen brygg läge idag. Vet ej om/när det kommer. Ganska busy just nu med mycket annat, och det är snart jul.

Tack

8

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Eriond skrev:

Hmmm... Ok, så ni tycker att man skall köra NAT-på-NAT? Blir det inga konstigheter då? Typ om man vill att ens "stora" router skall kunna använda sig av tjänster som kräver att man har en publik IP på WAN-porten.

normalt nej,
men vissa saker funkar inte via NAT, men det är oftast brister i produkten bakom nat.
tex funkar oftast ddns bakom nat, men kan tex missa att uppdatera vid ny ip# tex.

så för bättre svar krävs mer information.

9

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Sam skrev:

Ingen brygg läge idag. Vet ej om/när det kommer.

"När" kan jag leva med, men om det inte ens finns ett "om", måste jag nog se mig om efter en annan lösning... sad

10 Senaste redigerad av spitfire69 (2012-01-04 23:06:06)

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Hmm...förstår inte det här.

Räcker det verkligen bara med att se till att x:et i 192.168.x.1 är olika på TINYn och den andra routern, koppla från TINYns LAN port in på routerns WAN port?

Skall bäde TINYns och routerns DHCP servrar vara aktiverade?

En bryggfunktion hade ju inte vart fel...

11

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

spitfire69 skrev:

Räcker det verkligen bara med att se till att x:et i 192.168.x.1 är olika på TINYn och den andra routern, koppla från TINYns LAN port in på routerns WAN port?

Skall bäde TINYns och routerns DHCP servrar vara aktiverade?

Det beror HELT på vad du vill använda 4GR'n till. Ska den använda alla sina funktioner, inklusive Home Automation, eller behöver du bara switch + WiFi?

12

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Jag har en Asus RT-N66U som jag vill använda alla funktioner i och enbart låta TINYn ta hand om modemuppkopplingen.

13

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Behåll IP addressen du har på din Asus, och byt TINY's LAN IP address till nånting som kommer inte skapa konflikt med den, typ 192.168.1.1 istället för 192.168.0.1

Tack

14 Senaste redigerad av spitfire69 (2012-01-05 11:28:48)

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Tack Sam,

Men är Du säker på att det verkligen räcker?

Har testat med nedanstående och det funkar inte för mig:

TINYn har IP 192.168.1.1 (Nätmask 255.255.255.0), NTP o DYNDNS aktiverat, DHCP för WAN, DHCP-server för LAN AVaktiverad

ASUS har IP 192.168.0.1 (Nätmask 255.255.255.0), DHCP för WAN, DHCP-server för LAN aktiverad

Sedan antar jag att skall man ha några portar öppna innåt får man aktivera portforward både i TINYn o ASUSen, eller?

15

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Vad är det som inte fungerar? Internet delningen från mobila nätet till LAN sidan av ASUSen?

16 Senaste redigerad av spitfire69 (2012-01-05 12:16:54)

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Yes, jag får ingen internet-anslutning till ASUSen, följaktligen inte heller till någon ASUS ansluten dator.

17

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

OK, får du uppkoppling om du kopplar din dator direkt till TINY'n? Kan vara kabelstrul mellan TINY och ASUS'n

18

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Jajjamen, inga problem när jag kopplar direkt till TINYn och kabeln är det inte heller något fel på då jag använt den tidigare mellan TINYn och en switch.

Möjligen så skulle det väl i så fall vara crossover problem mellan ASUSen och TINYn men det finns väl knappast någon ethernet ut/ingång som inte kan hantera det längre.

19

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Sätt fast IP på WAN sidan av ASUS'en, typ 192.168.1.2 och se om det hjälper.

20

Sv: Mata internet med Tiny till 4GR (eller annan router)

Tack för hjälpen Sam,

Fick till det till slut men var tvungen att sätta ASUS routern som AP istället och låta TINYn fortsätta vara full router samt hantera DHCP utdelning med fixa IP-addresser...finns en fördel med detta då alla enheter är på samma nät och åtkomliga för konfigurering mm. Sedan hade det ju inte vart fel om ni fixade en bryggfunktion på TINYn ;-)