1

Tråd: Firmware 5.0.14

http://www.youtube.com/watch?v=42fmtcsc … e=youtu.be

Varsågoda!

http://www.dovado.com/firmware

Finns till DOVADO 3GN också!

4GR kommer efter Nyåret.

Tack

2

Sv: Firmware 5.0.14

mysigt !

3 Senaste redigerad av pompe90 (2011-12-19 16:40:36)

Sv: Firmware 5.0.14

firmwaren funkar kanon !
big_smile

Fiber Telia 100/100Mbit
Bryggat->Netgear-> datorer och Wifi/switch
Macbook + Windows 7 + Iphones + Paddor + Android mobiler + 150tum biosalong + Lumia 920

4 Senaste redigerad av spitfire69 (2011-12-24 09:38:34)

Sv: Firmware 5.0.14

Hmmm...kanske är något annat för jag fick precis hem mina grejor från Telenor men ändå....här är mina erfarenheter hitills.

Testade först med Telenors program direkt och hade runt 40-50 Mbit/s upp och 10 Mbit/s ner mot bredbandskollen.

Laddade sedan en torrent utan några problem (fortfarande med Telenors program), nedladdningen låg på 20-30 Mbit/s.

Testade sedan med TINY (FW 5.0.13) och såg att jag liksom tappade mottagningen totalt i någon minut eller 2 med 5-10 minuters intervall. Bytte till FW 5.0.14 och såg samma sak men nu tror jag även att jag via browsern kunde se att jag tappade kontakten då det lyste rött vid USB "ploppen" i gränsnittet mot TINY'n.

Granskade det vidare och det såg ut som om jag tappade kontakten när hastigheten drog över typ 30 Mbit/s, inte alltid dock men det var altid när man låg över som det avbrottet skedde. Experimenterade med antalet connections och problemet minskade med väldigt få connections typ 20 men å andra sidan så var det sällan som farten gick över 30 Mbit/s sekund då heler så min känsla är att det har att göra med hastigheten snarare än antal connections.

Som sagt har inte kört så länge men jag kommer att testa detta mer, är det någon som har liknande erfarenheter eller tips på hur man kan få det till att fungera bättre?

God Jul! :-)

5

Sv: Firmware 5.0.14

Yep.... megastrul i början.

Du MÅSTE ha USB-sladden i mellan modem samt router, samt då ett avstånd mellan pryttlarna.

Annars blir det bara "myrornas" krig, modemet samt WiFi stör varandra med 2.4 GHz och det tar man bort med USB-kabeln.

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

6

Sv: Firmware 5.0.14

Skall tillägga att WiFi är urkopplat och modemet (e398) är kopplat på den medföjande sladden.

7

Sv: Firmware 5.0.14

spitfire69 skrev:

Skall tillägga att WiFi är urkopplat och modemet (e398) är kopplat på den medföjande sladden.

Ok... då är det bara att ta ett snack med supporten och kolla om det ser rätt ut i deras ände.

(Att du startat om routern efter ändringar  tar jag för givet)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

8

Sv: Firmware 5.0.14

Kanon att det finns en ny mjukvara snart för 4GR också. Kommer den lösa ngt med problemen man har med E372 modemet.

Problem jag ser:
Ibland bara försvinner uppkopplingen fastän modemet lyser som det vore uppkopplat. Eller så står internet uppkopplingen bara still i 30 sek innan det kommer igång lite kort igen.
Det går inte att disconnecta o connecta igen via webgränssnittet. Enda sättet är att stänga av o sätta på 4GR igen.

Håller tummarna för den nya mjukvaran..

9 Senaste redigerad av livefree.se (2011-12-29 21:13:23)

Sv: Firmware 5.0.14

KalleD skrev:

Kanon att det finns en ny mjukvara snart för 4GR också. Kommer den lösa ngt med problemen man har med E372 modemet.

Problem jag ser:
Ibland bara försvinner uppkopplingen fastän modemet lyser som det vore uppkopplat. Eller så står internet uppkopplingen bara still i 30 sek innan det kommer igång lite kort igen.
Det går inte att disconnecta o connecta igen via webgränssnittet. Enda sättet är att stänga av o sätta på 4GR igen.

Håller tummarna för den nya mjukvaran..

Har exact samma problem som KalleD med min Tiny + E372 (och de andra två modem jag provat) att uppkopplingen försvinner trots att router och modem säger att jag är uppkopplad, modem lyser blått.

10

Sv: Firmware 5.0.14

Har vi en ticket på problemet?

Tack

11 Senaste redigerad av ruva (2011-12-29 22:08:32)

Sv: Firmware 5.0.14

KalleD skrev:

Kanon att det finns en ny mjukvara snart för 4GR också. Kommer den lösa ngt med problemen man har med E372 modemet.

Problem jag ser:
Ibland bara försvinner uppkopplingen fastän modemet lyser som det vore uppkopplat. Eller så står internet uppkopplingen bara still i 30 sek innan det kommer igång lite kort igen.
Det går inte att disconnecta o connecta igen via webgränssnittet. Enda sättet är att stänga av o sätta på 4GR igen.

Håller tummarna för den nya mjukvaran..

Hjälpte inte på Dovado 3GN. Det blev istället värre. Men jag överlever. Gillar min Dovado 3GN! WiFi avstängt här också. Kör det trådlösa med annan router.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12 Senaste redigerad av spitfire69 (2011-12-30 13:16:23)

Sv: Firmware 5.0.14

Rörande mitt inlägg lite högre upp så kan jag nu se ett visst samband.

Kör jag med E398 modemet direkt så kommer också en nedgång i hastigheten med samma jämna mellanrum så det är säkert en sak med nätet. Det är dock en stor skillnad och det är att jag får visserligen en markant skillnad i nedladdningshastighet men jag tappar inte några peers och jag har hela tiden en uppkoppling mot nätet.

Faktum är att det verkar som om TINY's startar om (tog bort för jag tappar kontakten mot den under någon minut...slipper i o f s logga in igen...hmm.

Jag lade in en ticket på detta bilden nedan visar hur det ser ut.

Gott slut o gott nytt! :-)

http://img207.imageshack.us/img207/9797/tinyj.jpg

13 Senaste redigerad av Snoopy32 (2011-12-30 21:29:39)

Sv: Firmware 5.0.14

Sam !!

Tänk om du hade kunnat be den (de) som har ett specifikt problem, att sända in LOGGEN från de senaste x timmarna......

se min tråd "Snälla Dovado ge oss en logg !"

Hade inte det underlättat felsökningen, i stället för att famla i mörkret ???????

MVH,
Erland

.

14

Sv: Firmware 5.0.14

Det ekar mycket Erland ikväll.....samma post på 3 olika trådar.

15

Sv: Firmware 5.0.14

Sam !!

Och hur många post's har du gjort på detta forum med innehållet "prova med factory reset..." utan att ha en aning om vad felet är (därför att det inte finns någon logg...)??????

MVH,
Erland

.

16 Senaste redigerad av spitfire69 (2012-01-04 22:53:55)

Sv: Firmware 5.0.14

Ok, det verkar som om mitt problem ovan har löst sig. Det hade inget med TINYn att göra...märkte att om jag stängde av Kaspersky Antivirus så fungerade det på samma sätt oavsett jag körde via TINYn eller modemet direkt i datorn.

Med denna kunskap gick jag vidare och stängde av funktion efter funktion i KAV tills jag hittde boven...det var funktionen som kallas Network Attack Blocker som gick in. Undrar just om KAV möjligen tyckte att nedladdningen var för snabb och trodde datorn var utsatt för en attack! :-)

17 Senaste redigerad av Sam (2012-01-04 22:10:04)

Sv: Firmware 5.0.14

Vad visar ditt logg nu, Erland?

18

Sv: Firmware 5.0.14

Sam skrev:

Vad visar ditt logg nu, Erland?

Njau Sam.....

Min logg visar ingenting.... kör TrendMicro Titanium 2012   wink

Även om jag skulle installera Ubuntu (mot mina priciper pga hamlmhattarna) så skulle jag inte se någonting !

-----------------------------

Lysande finding !!    ( att KAV kan böka till det)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

19

Sv: Firmware 5.0.14

plun skrev:
Sam skrev:

Vad visar ditt logg nu, Erland?

Njau Sam.....

Min logg visar ingenting....

Vänta lite. Plun, är du Erland (Snoopy32)?

20

Sv: Firmware 5.0.14

Sam skrev:
plun skrev:
Sam skrev:

Vad visar ditt logg nu, Erland?

Njau Sam.....

Min logg visar ingenting....

Vänta lite. Plun, är du Erland (Snoopy32)?

Nope.... men jag håller givetvist med Erland om behovet av en logg !

Sluta surra och gör det helt klart vad Dovodo anser om funktionen  !!

(jag blev full i skratt i somras när något frumtimmer surrade om det här, lät som en mycket ung tjej)

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

21

Sv: Firmware 5.0.14

plun skrev:

Nope.... men jag håller givetvist med Erland om behovet av en logg !

Sluta surra och gör det helt klart vad Dovodo anser om funktionen  !!

Ehm, du skriver som Erland till och med. Dead give-away.

22 Senaste redigerad av plun (2012-01-05 00:46:16)

Sv: Firmware 5.0.14

Sam skrev:
plun skrev:

Nope.... men jag håller givetvist med Erland om behovet av en logg !

Sluta surra och gör det helt klart vad Dovodo anser om funktionen  !!

Ehm, du skriver som Erland till och med. Dead give-away.


Jo men pöbeln hänger ju gärna på sin "leader".......
On-topic så diskuterade vi en logg.... cool


Mycket märkligt att det inte går att få ett svar svar på frågan om en logg-funktion   ??
(är Dovado helt knäpp, min slutsats)

--

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

23

Sv: Firmware 5.0.14

plun skrev:
Sam skrev:
plun skrev:

Sluta
Nope.... men jag håller givetvist med Erland om behovet av en logg !

Sluta surra och gör det helt klart vad Dovodo anser om funktionen  !!

Ehm, du skriver som Erland till och med. Dead give-away.


Jo men pöbeln hänger ju gärna på sin "leader".......
On-topic så diskuterade vi en logg.... cool


Mycket märkligt att det inte går att få ett svar svar på frågan om en logg-funktion   ??
(är Dovado helt knäpp, min slutsats)

--

Sluta klaga på Dovado, om det inte passar försök hitta en bättre router med allt som dom gör för uppdateringar.
Dovado rules.

24

Sv: Firmware 5.0.14

meduza33 skrev:

Sluta klaga på Dovado, om det inte passar försök hitta en bättre router med allt som dom gör för uppdateringar.
Dovado rules.

Jo jag är mycket nöjd med min Tiny-router MEN jag kan inte förstå varför jag som köpare samt användare inte har rätt till att sen en logg vad routern har för sig ???   Mänsklig rättighet, IMHO !!

Sen blir jag förbannad på att nån "Sam" som inte kan bestämma sig var han hör hemma inte kommer med någon vettig förklaring !

Fiber 250/100 Mbits, Ubiquiti Edgemax Lite, Telenor 4G 80 Mbits (Dec 2011) , Huawei E392 samt E398, Poynting panelantenn, 14 dbi 2600 Mhz, ASUS RT-N66U/AC68U,  1 st IP kamera D-link DCS-932L.  TP-Link 3420v2/WR703N, kör ROOter såklart  smile

25 Senaste redigerad av Sam (2012-01-07 09:40:27)

Sv: Firmware 5.0.14

Erland, fortsätt vara irriterad om du vill vara det. Jag kommer inte kommunicera med någon som försöker lura både mig och forumet genom att posta om samma saker genom två olika konto namn "Snoopy32"/"plun" (samma person) med syfte på att bygga upp nån smutskastning kampanj. Man behöver inte undra på varför inga operatörer eller leverantörer har registrerat sig här på forumet när man blir bemött på detta sätt, eller hur? Jag har redan förklarat ett par gånger nu  att logg funktionen kommer, möjligtvis under våren, om vi får tid att hinna tills dess. Jag tar gärna emot kritik från "cii" än någon som beter sig barnsligt med den dagistaktiken du kör med.  Mina diskussions dagar med dig har nått sitt slut, Erland. Gratulerar. Du blev den första i hela mina 4år och 3månader här på forumet. Skapa ett tredje konto och ändra din skrivstil om du ska försöka lura folk i framtiden, för att varken "plun" eller "Snoopy32" kommer få någon svar av mig på det här sättet. Har du problem framöver, fyll i http://www.dovado.com/contactsupport DET är din rättighet, nu när du tar upp det.