1

Tråd: Öka hastighet med antenn

Hej

Jag bor långt ute i skogen och har för närvarande ett mobilt bredband från ice.net. Detta har en hastighet runt 0,5 mbit, ofta sämre. Modemet/routern är kopplad till en riktad takantenn med en 10-meters kabel. Antennen är också från ice.net.

Jag är inte speciellt kunnig på antenner och täckning osv och undrar om det finns något sätt att höja hastigheten? På hemsidan står det upp till 3,1 mbit. Har läst på forumet att man kan använda parabolantenn??

Har även testat med ett telia 3g usb modem utan antenn, men det funkar knappt. Deras turbo 3g-täckning är enligt deras karta precis på gränsen till oss. Kanske kan man få bra hastighet på ett turbo 3g modem med bra antenn? Borde jag försöka få upp hasigheten på vårat ice.net bredband eller försöka med nån turbo 3g historia?


/Peter

2

Sv: Öka hastighet med antenn

Ligger själv på gränsen för att ha 3G täckning(tele2 i mitt fall) och med takantenn så får jag ner 1.2Mbit/s och nästan lika mycket upp så länge inte masten är överbelastad vilket den är största delen av tiden. sad
Svårt att säga i ditt fall, men sämre än 0.5Mbit/s borde du inte få på 3G med mast på taket.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

3 Senaste redigerad av Rrambo (2011-12-29 23:49:46)

Sv: Öka hastighet med antenn

Körde med ice.net nåt år men tröttnade på slö uppkoppling
och deras nedladdningsbegränsning, kom sällan upp till ens
1Mbps.....

Testade mig fram bland 3G leverantörer och här i skogen
funkar 3 och Telenor hyfsat, så jag kör nu med en Funkwerk-
antenn, Huawei E367 modem och TP-link MR3420.
Ligger oftast mellan 4-8Mbps, kan vara lägre ibland och det
kan toppa över 10Mbps.
Rätt stor skilnad mot ice.net som oftast låg runt 0,5 trots
riktantenn.

Tillägg:
Har en ice.net router o riktantenn om nån vill köpa!  wink

Zyxel NR7103 med 3 maxfart fri surf som failover från fibern
Asus TUF AX3000 med 2 andra Asus AX routrar i Aimesh

4

Sv: Öka hastighet med antenn

Ok, man kanske skulle skaffa en sån där funkwerk antenn och testa lite olika 3g-operatörer. Vi hade för några år sedan ett usb-modem från tre. Vi har nämligen en 3g-mast ca en km bort som är för tre och telenor. Då hade masten inte någon turbo 3g och jag tror inte den har det nu heller. Täckningen var inte så bra med modemet från tre, vi var tvungna att ha riktantenn för att det öht skulle funka. Verkade som att masten var för nära för det var bra täckning några kilometer ifrån den..

5

Sv: Öka hastighet med antenn

Vad säger telenors täckningskarta?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

6

Sv: Öka hastighet med antenn

Telenor visar 3G hastighet upp till 6 mbit.

Har precis skaffat telias router med inbyggt modem och deras riktanten, så nu ska den riktas in och testas ordentligt.

Om jag vill ha så hög hastighet som möjligt och är beredd att betala endel, vad ska jag göra? Köpa någon riktigt bra 3G-riktantenn och testa med olika operatörer? Kan man ha antennförstärkare som gör att det blir bättre?

/Peter