1

Tråd: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Det har nämnts här på forumet att det bara klagas på 4GR-routern här på forumet och att all bra cred inte kommer upp till ytan. Därför tänkte jag att vi kan ha denna tråden där de som har problemfria routrar kan skriva ett par ord.

Man behöver inte skriva en roman utan det räcker bara att berätta att man har ett lyckligt och bra förhållande med sin 4GR-router. På så sätt får även vi som river vårt hår eller använder routern som dörrstopp istället reda på att den fungerar bra hos andra.

2

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Jag är lycklig med Tiny nu, men innan dess har jag haft ett långt och vackert förhållande med 4Gr,

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

3

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Jag är rätt nöjd med 4GR även om jag störs lite av uppkopplingen mot routern segar ihop sig efter ett tag. Det är det enda problem med 4GR som jag lider av. Speeden fås dock tillbaka om jag kopplar ner mig mot routern och sen kopplar upp mig igen.  Men det har ju Sam lovat fixa till nästa firmware-release  wink. Sams engagemang är det i varje fall inget fel på.

4

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Alla ni 3 (!) som har fått 4GR att fungera stabilt & bra, hur gjorde ni? Att TINY verkar vara en bra produkt är en annan fråga som inte hör till min frågeställning.

5

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Ljungdahl skrev:

Jag är lycklig med Tiny nu, men innan dess har jag haft ett långt och vackert förhållande med 4Gr,

Tänk om det skulle komma en liknade produkt där det finns uttag för antenn sma anslutning med 4g standard. då skulle jag få ett långt förhållande med den produkten. Är det någon som vet om det finns?

6

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Jag lever också lyckligt med min 4GR. Har kört den med comviq surf med e1750 i en hel vecka i stäck utan några som helst problem eller omstarter. big_smile

.

7

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Jag börjar bli lycklig nu Dovadon gått stabilt i några veckor nu! Y-kabel på 1820 modem.

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

8

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Får väll tugga grus, har fått starta om routern fyra gånger idag! Inget internet!Lördags problem!

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

9

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Satte in spänningssatt usb-hub och Y-kabeltill modemet i helgen och det verkar vara da-shit  big_smile

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

10

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Kopplar man in hub och y-kabel? Bild?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

11

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

pererikl skrev:

Satte in spänningssatt usb-hub och Y-kabel till modemet i helgen och det verkar vara da-shit  big_smile

Jag skulle ta det försiktigt! I ett annat sammanhang fick jag det här rådet:

Samir skrev:

Undvik USB hubbar om du kan, speciellt aktiva hubbar. Dem matar in ström in i hela USB backplane på routern även om routern är avstängt, så även om en USB modem skulle krascha på den andra porten, så måste man (inte bara) starta om routern, men starta om hubben också. Det är ingen bra lösning, tyvärr.

Om du kör en passiv hubb, då kan du prova olika energi-snålare USB prylar som TellStick, GPS, osv, men släng inte in för många prylar heller för att du har bara 0.5A från USB porten på routern att jobba med.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 305#p13305

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

12

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Ok...

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

13

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Micke skrev:
pererikl skrev:

Satte in spänningssatt usb-hub och Y-kabel till modemet i helgen och det verkar vara da-shit  big_smile

Jag skulle ta det försiktigt! I ett annat sammanhang fick jag det här rådet:

Samir skrev:

Undvik USB hubbar om du kan, speciellt aktiva hubbar. Dem matar in ström in i hela USB backplane på routern även om routern är avstängt, så även om en USB modem skulle krascha på den andra porten, så måste man (inte bara) starta om routern, men starta om hubben också. Det är ingen bra lösning, tyvärr.

Om du kör en passiv hubb, då kan du prova olika energi-snålare USB prylar som TellStick, GPS, osv, men släng inte in för många prylar heller för att du har bara 0.5A från USB porten på routern att jobba med.

http://www.mobilabredband.se/forum/view … 305#p13305

Kanske ska förtydliga lite...
Endast modemet sitter i den aktiva hubben med en y-kabel. Tellsticken sitter kvar i routern.
Jag tror instablilteten beror på att routern inte orkar mata modemet tillräckligt.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP

14

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Jag provade först med enbart y-kabel och det gav ingen skillnad i stabilitet. Det var först då jag stoppade in en USB-hub med separat strömförsörjning mellan routern och modemet som det hände något.

Jag kan inte se något problem med att ha USB-bakplanet spänningssatt m h a USB-hubben. Min router har nu varit uppe ca 2 veckor utan behov av omstart. Firmware 4.3.3. Själva modemet har inte hängt sig sedan jag satte in USB-hubben för långt över en månad sedan.

Samtliga omstarter jag gjort av routern sedan jag satte in USB-hubben har varit p g a WLAN-problem - inte modemet.

Min kopppling ser ut så här:

Router <=> USB-hub m separat strömförsörjning <=> y-kabel <=> 1,8 meter USB förlängningskabel <=> 3g-modem

15

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Måste varit Telenor som hade problem med nätet igår, nu har det fungerat klockrent igen!

E367/E398 Telenor/ Dovado 4GR /Tp-link mr3420

16 Senaste redigerad av Snoopy32 (2011-12-28 21:25:07)

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Hej !

Nu kör jag 3 st Dovado-installationer med Tele2 4G, den äldsta sedan juni 2011.
Med detta i bagaget måste jag sälla mig till dem som tycker att Dovado driftmässigt fungerar helt OK !

Installation 1:
På mitt (huvudsakliga)arbete, ett lokalkontor, har jag kört en Dovado 4GR med Huavei E398 som PRIMÄR anslutning mot företagets nätverk. Detta över en VPN-förbindelse (Cisco VPN-router) över Tele2 4G sedan slutet av juni 2011.
Vi är ca 12 st användare(datorer) som arbetar över VPN-förbindelsen hela dagarna mot företagets nätverk och de fil- och applikationsservrar som finns där.
Att notera är att jag har det trådlösa AVSTÄNGT på 4GR, samt en hemtillverkad riktantenn (halvparabol) i vilket modemet är monterat med en USB-fläkt som kylning.

Har vad avser Dovado fungerat helt utmärkt, dock skämde Tele2 ut sig under en månad i slutet av sommaren med MTU-kalabaliken.


Detta fick mig att inse att Dovado är UNDERMÅLIG för professionella tillämpningar pga. avsaknaden av LOGG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
( se min tråd "Snälla Dovado ge oss en logg !" http://www.mobilabredband.se/forum/view … hp?id=3240)


Installation 2:
Hemma sedan september 2011 med en Tiny, E398 och Tele2 4G, och har fungerat utan problem "som det skall".
Det trådlösa IGÅNG och används på Tiny'n.


Installation 3:
Sedan slutet av november 2011 med en Tiny, E398 och Tele2 4G. Körs hos ett restaurangföretag som kör kassor(och uppkoppling mot kortföretag och skatteverk) samt med två butiker sammankopplade.

VPN-pass-through fungerade inte i Tiny's mjukvara men efter ett föredömligt snabbt  åtgärdande av Tiny's FW från Dovado sida, fungerade det som det skulle!!
All heder till Dovado för detta fantastiskt snabba och flexibla arbete !!!

Genomlevt intensiv julhandel med många transaktioner mot kort-företag och skattemyndighet, samt från den "remota" butiken mot kassaservern på "huvud"-butiken.

Det trådlösa AVSTÄNGT på Tiny'n !
Har fungerat utan problem "som det skall".



Erfarenheten från dessa tre installationer med Tele2 4G och en Dovado 4GR samt två st Tiny tycker jag är ett ganska bra underlag. För mig har Dovados "maskiner" fungerat som de skall. Därför är det tråkigt att följa att andra har stora problem.

Har själv arbetat i databranchen i snart 25 år och min erfarenhet säger mig att i dessa fall med stora problem med Dovado som en del har, är det nog i huvudsak INTE mjukvaruproblen utan i stället problem med HÅRDVARAN !!
Skulle det vara mjukvaruproblem borde betydligt fler ha stora svårigheter.
Hårdvaruproblem (värme, fel på några celler i ett RAM-minne, sviktande strömförsörjning, mm) yttrar sig precis på det sätt som många beskrivit på detta forum.

Det råd jag vill ge er som har "konstiga" problem med era Dovado-burkar, är att reklamera hårdvaran och få den utbytt mot en "ny" burk !!



Trots att jag själv inte haft problem direkt ORSAKADE av Dovado's "maskiner" är jag dock MYCKET KRITISK mot Dovado på två punkter !!!!!

- avsaknaden av logg är HELT OACCEPTABEL !!!!!!
- den långa uppkopplingstiden mot nätet (2-4 sek med modemet i datorn, jämfört med 2-3 MINUTER med modemet i Dovado !!!!!!!)

Dessa punkter MÅSTE snarast åtgärdas för att Dovado skall fortsätta att vara ett alternativ !!!

Lägg all utveckling av onödigt "lull-lull" åt sidan och åtgärda detta SNARAST !!
Snart kommer TP-Link med sin 4G-uppgraderade FW på en stabil plattform MED LOGG !!! till EN TREDJEDEL AV PRISET för en Dovado.
Då är ni körda utan logg och med 3 min uppkopplingstid !!


MVH,
Erland

.

17 Senaste redigerad av Sam (2011-12-28 22:29:09)

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Erland,

Din dator har säkert 2GHz CPU, och klarar av göra ganska mycket på väldigt kort tid. Stoppar du in ett modem i datorn, och trycker CONNECT, då gör den bara det. One and only task. Med en router finns det många andra processer som måste komma igång när man startar upp routern; en router som inte har en lika kraftig CPU, och kostar bara en bråkdel av vad en PC kostar. Hur mycket tid tar det för dig att boota upp din dator och koppla upp? Det är samma sak här. Routern återkopplar så fort den kan när den är redan igång.

Logg funktionen kommer nån gång under våren, hoppas jag. Cii kan säkert berätta mer om det. He's the man!  big_smile

18

Sv: Vi som lever lyckliga tillsammans med 4GR

Jag har haft hemska problem tidigare men nu, i över en månads tid, fungerar allt som det ska. Köper då och då endagssurf från Tre, annars har jag inte internet. Kör med kabel till PS3 och wifi till allt annat (telefon, dator och surfplatta). Kan inte se vad som skulle löst mina problem annat än själva SIM-kortet som jag bytte strax innan problemen försvann. Finns det någon anledning att tro att oönskade omstarter, hängd router mm skulle kunna bero på SIM-kortet?