1

Tråd: Är detta ok grejer o bör jag tänka på något särskilt?!

Tjena.

Jag håller på och hjälper farsan att få lite bättre fart på sitt mobila bredband som han har hos Telenor.
Hastigheten inomhus är bedrövlig där han bor vilket vi visste om från början då en vän som jobbar som tekniker på Telenor kollade upp förutsättningarna och inomhus är det kasst  men utomhus helt klart acceptabelt (6-10 mbit/s ner och 1-2mbit/s upp med E367)
Enl kompisen så finns det gott om plats för nya användare på masten (han kallar det sajt?!) som ligger ca 800-1200m från huset.

Jag har köpt följande saker:
(som ni hemskt gärna får göra ett utlåtande om då jag själv har begränsad erfarenhet i ämnet... )

1st Poynting Riktantenn 2G/3G/4G
En äkta multibandsantenn för både GSM900, GSM1800, 3G 2100, 4G 2600 samt kommande frekvensband (passar frekvensband 820-1000 MHz samt 1700-2800 MHz). Det är en mycket stabil antenn gjuten i aluminium, och monteras lämpligast på ett antennrör (rörfäste ingår). 7 meter Low Loss-kabel med SMA-hane ingår.

1st Dovado 4GR

1st Huawei E398 plus adapter

Är det nåt särskilt som jag ska tänka på?
Har ni några tips så bara skriv så mkt ni orkar...  wink  cool

2

Sv: Är detta ok grejer o bör jag tänka på något särskilt?!

Hej,
Jag skulle välja tiny från dovado istället för 4gr om du/ni inte behöver de extra funktionerna i 4gr då tiny är bättre på att hålla en uppkoppling pga att den kan starta om modemet.

E398 är ett strul modem, om det inte finns 4g skulle  jag välja något annat tills det kommer bättre modem, om du/ni inte får det billigt/gratis.

Antenn skall om det behövs väljas efter modem.

3

Sv: Är detta ok grejer o bör jag tänka på något särskilt?!

Om jag förstått rätt behöver du adapter för att ansluta antennen i modemet.

Om jag får föreslå så köp en usb-hub med spänningsmatning och ev. en Y-kabel för att öka strömmatningen till modemet.
Ökar stabiliteten för mig men prova utan först.

Inteno FG500 Fibergateway | AC68U som AP