1

Tråd: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Vi använder mobilt bredband som vår enda uppkoppling när vi är i Östersund. Vi har bland annat ett Telia-abonemang som stryps till 0,03MB/s när vi kommer över 5Gig överförd datamängd (både upp och ned inräknat) vilket jag fick lära mig förra månaden då det plötsligt började gå väldigt segt att surfa.
Jag som är van vid 10/10-lina brukar spela streamad musik i princip alla vakna timmar på dygnet och det funkar naturligtvis inte när gränsen ligger på 5GB.

Jag har provat lite olika program för att mäta datamängden och de funkar rätt bra förrutom att de läser av all trafik, även den lokala trafiken. Det gör att när jag t.ex. streamar film till min PS3 skjuter mätaren i höjden direkt. Aningen missvisande.

Det skulle därför vara grymt smidigt om man kunde få statistik direkt i routern, så att man enkelt ser hur mycket som skickats och tagits imot via modemet. Det behöver ju inte vara en massa flashiga staplar utan en räknare som man lätt kan nollställa vid ny månad etc.
Det finns en sån funktion i programmet jag använder för att koppla upp mig med modemet inkopplat direkt i datorn men det hjälper ju inte när modemet sitter i routern.


mvh Alex.

2

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Jag kan se ett problem med att genomföra detta.

Vet av tidigare erf att räknaren nollas efter någonstans på 4GB.
Både windows / linux, umr'en är en linux kärra.
Minns dock inte vad det berodde på, om det var 32bit'ars syndrom eller liknande.

Så just pga det så kommer den inte kunna räkna GB på det standard viset.

Sätter mig och googlar under tiden jag skicker för att ta reda på varför det är så.


XP syndromet.
The sad part is if you run "œnetstat -e" from the command line in Windows XP and transfer a large file, it too will reset to 0 once crossing the 4gig (2^32) limit.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Den största anledning vi har inte lagt in denna funktion är att den visar endast siffror som samlas upp under ett session och sen spolas bort efter varje disconnect/connect/restart/osv eftersom den sitter bara i RAM minnet.

4 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-08-14 14:46:01)

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

men bandwidth statistik kan vara väldigt bra att implementera.
Kan vara viktigt för många att kunna hålla koll på sånt.




En annan fråga varför skaroutrarna ha egna programvaror.
Varför kör dom inte med t.ex. DD-WRT som är en grym.
då behöver bara tillverkarna t.ex dovado implementera drivrutinerna för 3g kort.

5

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Alla DrayTek routrar har statistik över WAN-förbindelserna oberoende om det är Ethernet, ADSL eller 3G. Under Online Status ser man om förbindelsen fingerar och hur mycket som är skickat och tagit emot på WAN-förbindelsen.

För den som vill koppla ihop routern med Syslog och får än mer information om uppkopplingen.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

6

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Har du tänkt på att kanske logga in på dina sidor hos din operatör och kolla användt datamängd där? Jag föreslår det eftersom om din router skulle reseta sina siffror efter varje restart, det hjälper dig inte alls om operatören visar nåt helt annat.

7

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Samir skrev:

Har du tänkt på att kanske logga in på dina sidor hos din operatör och kolla användt datamängd där? Jag föreslår det eftersom om din router skulle reseta sina siffror efter varje restart, det hjälper dig inte alls om operatören visar nåt helt annat.

Jag har tittat där och det verkar inte som att Telia visar de siffrorna där, det går säkert att få reda på om man ringer men det är inte lika smidigt.

8

Sv: Önskemål: Statistik på överförd datamängd med UMR

Tele2 och TRE har det. Har inte provat på dom andra.