1

Tråd: Besviken på mobilt bredband Large

En hemförsäljare från Tele2 plingade på hos mig för ett tag sen och påstod att jag kunde ersätta mitt ADSL (24 Mbit/s men i praktiken 8-14) med mobilt bredband. Jag bor bara ett par hundra meter från en mast på ett vattentorn där det sitter antenner, och de hade uppmätt så gott som 16 Mbit/s, sa han.

Så jag beställde ett Large (16 Mbit/s) abonnemang med ett Huawei E367 och en dovado 3GN router.

När jag fick grejerna blev besvikelsen total. 2,8 Mbit/s enligt Bredbandskollen! När jag tog ut routern och modemet i trädgården (ställde den på marken) så att det blev fri sikt mot masten så blev hastigheten 3,66.

När jag ringer supporten så säger de att 3-4 Mbit/s är acceptabelt!

Jag vet inte mycket om denna teknik, men jag känner mig grundlurad.
Men nog fasen måste det går att få bättre hastighet när man bor 200 meter från en mast och har fri sikt!

Någon som har några tips? Skulle det funka bättre med en extern antenn och hur hög hastighet borde jag förvänta mig?
Huset är högt, jag har möjlighet att sätta antennen omkring 10 meter upp, men masten på vattentornet sitter ändå mycket högre, spelar det någon roll?

2

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Elias B skrev:

En hemförsäljare från Tele2 plingade på hos mig för ett tag sen och påstod att jag kunde ersätta mitt ADSL (24 Mbit/s men i praktiken 8-14) med mobilt bredband. Jag bor bara ett par hundra meter från en mast på ett vattentorn där det sitter antenner, och de hade uppmätt så gott som 16 Mbit/s, sa han.

Så jag beställde ett Large (16 Mbit/s) abonnemang med ett Huawei E367 och en dovado 3GN router.

När jag fick grejerna blev besvikelsen total. 2,8 Mbit/s enligt Bredbandskollen! När jag tog ut routern och modemet i trädgården (ställde den på marken) så att det blev fri sikt mot masten så blev hastigheten 3,66.

När jag ringer supporten så säger de att 3-4 Mbit/s är acceptabelt!

Jag vet inte mycket om denna teknik, men jag känner mig grundlurad.
Men nog fasen måste det går att få bättre hastighet när man bor 200 meter från en mast och har fri sikt!

Någon som har några tips? Skulle det funka bättre med en extern antenn och hur hög hastighet borde jag förvänta mig?
Huset är högt, jag har möjlighet att sätta antennen omkring 10 meter upp, men masten på vattentornet sitter ändå mycket högre, spelar det någon roll?


Är du säker att det är Tele2 som huserar på vattentornet då ?

Kan du se någon container nedanför där det står operatörens namn ?

Om det står " Svenska UMTS Nät AB " så är det Tele2 & Telia.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

3

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Hur länge sedan var det?

Då det är hemförsäljning så gäller distansavtalslagen och du kan då utnyttja din ångerrätt.

4

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Säljaren var helt tydlig med att deras sändare sitter på masten.


Jo jag vet att jag har ångerrätt, även om Tele2:s kundtjänst inte verkar känna till det... När säljaren var här skrev jag under ett papper om att jag hade tagit del av information om att jag har ångerrätt. Det pappret bad mig kundtjänsten skicka in för att de aldrig hade sett något sådant! De påstod att ångerfristen på två veckor börjar gälla från att man får ett bekräftelsebrev på beställningen och att jag inte kunde returnera efter att ha öppnat paketet. Inget av detta stämmer, det är bara att läsa lagen, ångerfristen börjar från att man tar emot varan, och man har rätt att undersöka varan även om det kräver vissa förändringar av den.

5

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Säljare brukar ljuga ganska rejält, bästa är att kolla på masten/sändaren själv

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Du kan inte räkna med högre hastigheter.
Att påstå 16mbit är rent BS, av princip returnera varan så säljaren blir av med sin provision på tusing, ange klart anledningen.

Frågan är om det är tele2 eller ett säljbolag...

7

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Discover skrev:
Elias B skrev:

En hemförsäljare från Tele2 plingade på hos mig för ett tag sen och påstod att jag kunde ersätta mitt ADSL (24 Mbit/s men i praktiken 8-14) med mobilt bredband. Jag bor bara ett par hundra meter från en mast på ett vattentorn där det sitter antenner, och de hade uppmätt så gott som 16 Mbit/s, sa han.

Så jag beställde ett Large (16 Mbit/s) abonnemang med ett Huawei E367 och en dovado 3GN router.

När jag fick grejerna blev besvikelsen total. 2,8 Mbit/s enligt Bredbandskollen! När jag tog ut routern och modemet i trädgården (ställde den på marken) så att det blev fri sikt mot masten så blev hastigheten 3,66.

När jag ringer supporten så säger de att 3-4 Mbit/s är acceptabelt!

Jag vet inte mycket om denna teknik, men jag känner mig grundlurad.
Men nog fasen måste det går att få bättre hastighet när man bor 200 meter från en mast och har fri sikt!

Någon som har några tips? Skulle det funka bättre med en extern antenn och hur hög hastighet borde jag förvänta mig?
Huset är högt, jag har möjlighet att sätta antennen omkring 10 meter upp, men masten på vattentornet sitter ändå mycket högre, spelar det någon roll?


Är du säker att det är Tele2 som huserar på vattentornet då ?

Kan du se någon container nedanför där det står operatörens namn ?

Om det står " Svenska UMTS Nät AB " så är det Tele2 & Telia.


De kan lika bra stå Tele2 eller Telia på containern, det är många ställen dom stoppat i utrustning i befintliga bodar. Enklaste sättet att se om säljaren ljuger är att han får bevisa det på platts, han får väll plugga i ett modem i en dator och visa hur fort det går.

8

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Jag filurar också på att säga upp mitt ADSL 8 Mbit från Telia och i stället ta Tele2 Large. MEN jag vill ju absolut inte råka ut för samma sak dvs att bara få 2-3 Mbit....

Kan man beställa på webben och åberopa distansköps lagen? T.ex. om man beställer på Tele2:s hemsida? Dvs häva abonnemanget om man inte är nöjd?

9

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

whowho skrev:

Jag filurar också på att säga upp mitt ADSL 8 Mbit från Telia och i stället ta Tele2 Large. MEN jag vill ju absolut inte råka ut för samma sak dvs att bara få 2-3 Mbit....

Kan man beställa på webben och åberopa distansköps lagen? T.ex. om man beställer på Tele2:s hemsida? Dvs häva abonnemanget om man inte är nöjd?

Det ska du kunna. Men tydligen ska man vara beredd på motstånd ändå.
Här är den kompletta lagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … et=2005:59

10 Senaste redigerad av r4v3n (2011-11-25 16:51:56)

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Mitt fungerade snabbt förra året, men senaste året eller iaf halvåret är hastigheten väldigt dålig över lag på olika platser i Sverige. Jag har Pro Large och mätte t ex idag på samma plats vid fönstret flera gånger under dagen idag (Stockholm, Gärdet, högt upp, fri sikt, bra mottagning) och kom upp till 2,5Mbit som max vid ett par tester, men mest 1-1,5Mbit. Förra året var jag överraskat imponerad över Tele2 då jag hade över 12Mbit på samma plats och snabbt på andra platser med. (Bl a Roslagen, Sydvästra Skåne, Uppsala)

Jag ringer till supporten och de förklarar att allt över 0,3Mbit är godkänt och att deras nät är väldigt populärt nuförtiden så det är fullt av nya telefoner och andra apparater som kör 3G så därför är hastigheten så låg. De försöker då sälja in 4G istället med en förhoppning att få kanske upp till 22Mbit. Mitt Large Pro står som upp till 32Mbit ser jag på hemsidan förklarar jag och får till svar att om jag har tur så kan jag få 2 connections över 4G och då få snabbare.

Ska man verkligen inte kunna begära mer än 0,3Mbit när man köpt upp till 32MBit?

På samma plats i samma fönster kör jag åtminstone 8Mbit med Telenor och Tre under dagen, så det känns som det är dags att säga upp Tele2 och gå på de andra om de inte orkar bygga ut sina master med rätt kapacitet.

11

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Men om alla gör samma sak med betalningen, betalar upp till vad dom begär wink
2 till 3:- månad ?

12

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

Klart man ska kunna begära mer än 0,3 mbit med vettig mottagning. Okej att de inte kan garantera vettig hastighet om man inte får bra mottagning men om man har det ska nätet inte vara begränsning. Då håller det inte måttet!

13

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

med 32mbit ger/anses ok 0,3mbit = 1/100del
abg kostar ~300:-/månad
300/100=3kr månad

3*12=36:-/år
mot
3600:-/år
som är normal priset...

14

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

r4v3n skrev:

Ska man verkligen inte kunna begära mer än 0,3Mbit när man köpt upp till 32MBit

Jodå...ring kundtjänsten igen och stå på dig!
Jag fick ringa fyra(4!) gånger för att övertyga de att det är något fel på "min" mast nånstans i norra Sörmland. Hade igår en signalstyrka från 0% till 45%.
Första svaret var alltid...överbelastning. Sen ringer de internt till nån mastavdelning...det är inget fel på masten, den körs för fullt just nu. Nästa person föreslår att man skall försöka igen utan router och absolut inte använda sig av en Dovado(!?), sedan skulle man uppdatera modemet eller köra med ett annat modem. Om man har en laptop skulle man åka till en annan mast och kolla om man får bättre fart där.
Det blev inget ände på konstiga förslag och bla, bla...återkom gärna om du har fortsatta problem. Den tredje mannen jag fick kontakt med gav äntligen med sig...den nämnda masten är just nu helt ur funktion! Vill du felanmäla?
Boaa...vad håller de på med? Fick sedan SMS från Tele2`s tekniker...masten har driftstörningar vi jobbar med det. Nu är det fixat och jag får, med en 74%:ig signalstyka, acceptabla hastigheter igen.

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

15

Sv: Besviken på mobilt bredband Large

samma för mig, tele2 anklagade bla dovados router och deras egna modem 6st provat under samtalet. gav inget förslag om yttre antenn.

kom med alla möjliga förslag,
som jag sköt i sank pga redan provat det...