1

Tråd: Innanför skalet på MR3420 p.g.a. ev. överhettning

Inatt så tappade jag uppkopplingen flera gånger under loppet av en timme. Modemet kopplade ner och routern rapporterade att signalstyrkan låg på 6%. Efter att kopplat ner så "tappade" routern även modemet och den stod och jobbade i ca. 10 min utan att identifiera modemet. Det enda sättet att få det att fungera var att bryta strömmen/starta om routern men det höll bara i tio minuter innan det började strula igen. Första tanken var att routern kanske hade värmeproblem så jag skruvade helt enkelt upp routern för att undersöka.

http://thumbnails65.imagebam.com/16073/051057160725194.jpg

Sen jag tog av locket har nattens problem inte återkommit men det är ju svårt att veta om det var något tillfälligt fel i Tre's nät eller om routern faktiskt var överhettad. Hur som helst kan jag konstatera att den pyttelilla kylflänsen är brännhet. Dock så verkar det underligt att routern helt plötsligt skulle överhettas efter att i princip ha varit i drift 24/7 i 6 mån. Dessutom är konstruktionen luftig med perforerade sidor/botten.

Skit samma, nu kör jag vidare med locket av medans jag hittar ett sätt att modda routern. Alldeles oavsett om problemen i natt berodde på överhettning eller ej så skadar det ju aldrig att kyla elektronik så ............... Dessutom så får jag fan inte på locket igen  roll

/MmmMagnus

2 Senaste redigerad av Micke (2011-11-22 19:55:44)

Sv: Innanför skalet på MR3420 p.g.a. ev. överhettning

http://img337.imageshack.us/img337/1371/capib.png

http://www.youtube.com/watch?v=YCSNWi3U … embedded#!

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

3

Sv: Innanför skalet på MR3420 p.g.a. ev. överhettning

Nu är ju bilden inget vidare eftersom jag bara har en sunkig mobilkamera men om det är gukkan som ser ut som tugummi du syftar på så ligger den ju på komponenten (en rund grej med lite synliga koppartrådar och inklädd i gummi) brevid kondensatorn. Gukkan (som är hård) verkar heller inte komma ifrån kondensatorn. Nu har jag förvisso ingen jättekoll men jag har sett en del trasiga kondensatorer och den som pilen pekar på ser kry ut. Den har inga tydliga täcken på läckage och den buktar inte ut eller har tappat formen. I.a.f. i mina lekmannaögon. Ska se om jag kan fixa en bättre bild så kan ni som är elektronikproffs avgöra om den verkar kaputt.

Eftersom garantin är förverkad får jag i värsta fall plocka fram det jag lärde mig på en lödkurs för 15 år sen eller gå till trollkarlen på Råsundavägen som hjälpt mig med en massa trasig hemelektronik genom åren.

Om det inte var Tre's tjänst som strulade så tror jag fan att det är värmeproblem. Ska se om jag inte kan hitta någon lite biffigare kylfläns i dataskrotlådan.

/MmmMagnus

4

Sv: Innanför skalet på MR3420 p.g.a. ev. överhettning

Sorry...på bilden såg det ut som om kondensatorn hade fått en liten puckel  yikes

Såg i min logg att det var en frånkoppling...
(Nov 22 00:45:06-3G-WARNING-Detect 3G link failed, 3G link is dowm),
men efter en kort stund...
(Nov 22 00:45:34-3G-NOTICE-3G connected)
var MR3420:an i nätet igen.

Detta hade min UMR nog tyvärr aldrig fixat utan en hardreset. sad

Kan ha varit Tele2 som håller på med nånting? Vet ej, men huvudsaken är ju att routern kopplar upp sig igen utan "en massa" krångel!

Hoppas din router kryar på sig!  lol

>>  _____PC (Win 10 Pro)  <=>  *D-Link DWR-923  <=> o/e <~>  Laptop (Win 10 Home)____ <<
*DWR-923 Telenor 4G LTE<=>[Panorama-MiMo•**Slingbox•***UMR]<~>[4 TP-Link Extender<~>2"Foscams"]
**Slingbox-Solo<=>[Denver dvb-tmpeg-4 hd tuner•Auto Switch<=>4 CMOS-Cams•1 CMOS-Cam]
***Dovado-UMR<=>TellStick<~>[1 NEXA: Slingbox, AC on/off • 5 NEXAs: 5 CMOS-Cams, AC on/off]

5

Sv: Innanför skalet på MR3420 p.g.a. ev. överhettning

Bilden för mobilig för att avgöra, men jag såg inget konstigt.

Normalt limmar man kondingar för att dom skall tåla vibb bättre och det brukar seut som snor/kontaktlim.