1

Tråd: Alternativ till Dovado?

Hej

Har testat 3 st dovado nu med mitt E398 modem. 2st Tiny + 1st 4Gr. Telenor säger att jag ska åka till annan plats och testa. Men när det väl fungerar så kommer jag upp i 20mbit med 3G här hemma, så täckning kan inte vara ett problem väl?
Upplever allt stabilare när jag kör modemet direkt i datorn, men man har ju inte igång det så länge då.

Någon som har ett alternativ till dovado som ni VET fungerar? (ursäkta mig Sam, men det verkar bara som du får det att fungera:))

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

2

Sv: Alternativ till Dovado?

Körde e398 i 4gr och det var ostabilt, men det verkade vara wifi som skapade problem samt dålig antenn i modemet/dålig signal från operatörens nät.
Kört med e1750 och det har varigt helt stabilt i 4gr.

3

Sv: Alternativ till Dovado?

Är D-link bra? Fungerar det med E398?
Orkar inte med detta längre till...
Går nog tillbaka till Netgear + E1750, fungerarde 100ggr bättre än med Dovado + E398. Dock inte så snabbt.
Men ibland är det bättre att det fungerar än att det går fort och inte fungerar.. big_smile

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

4

Sv: Alternativ till Dovado?

Får man anta att du har fortfarande inte provat någon annanstans än hemma med TINY + E398?

5

Sv: Alternativ till Dovado?

Pinsamt men, nej.. Inte.
Det fungerade klockrent med 4gr i ca 24 timmar, tills idag. Nu kommer jag knappt ut alls.
Sam, det är ju inte så kul att sitta någon annan stans än hemma o testa i flera timmar. Iphonen med 3G fungerar perfekt utan wifi, även där telenor.
Jag säger inte att det är dovados fel, kan ju vara huawei modemet. Även lånemodemet som ska klara höghastighets 3G, samma strul där.
Jag skulle vilja testa annan router än dovado för att jämföra, min netgear klarar inte dessa modemen.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

6

Sv: Alternativ till Dovado?

OK, och om du växlar till 3G-ONLY läge i routern? Hur funkar det då?

7

Sv: Alternativ till Dovado?

Det har jag gjort...
Tror jag testat allt man kan i routern.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

8

Sv: Alternativ till Dovado?

Om du kör med e1750 i stället bättre?

Jag kört med 4gr med både e398 och e1750  och det var betydligt stabilare med e1750.
Med e398 så blev det nerkopplat m.m. men routern tickade på, e398 är extremt känsligt för tex wifi i närheten, villket inte e1750 är.
e398 stabilare med yttre antenn för 150:-

9

Sv: Alternativ till Dovado?

G-Man skrev:

Om du kör med e1750 i stället bättre?

Jag kört med 4gr med både e398 och e1750  och det var betydligt stabilare med e1750.
Med e398 så blev det nerkopplat m.m. men routern tickade på, e398 är extremt känsligt för tex wifi i närheten, villket inte e1750 är.
e398 stabilare med yttre antenn för 150:-

Försöker lite till med E398 för det är snabbare när det fungerar...
Var köper man antenn för 150kr? Vad är det för antenn?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

10

Sv: Alternativ till Dovado?

Dealextrme har 3g antenn för 150, och adapter till modemet.

Finns svenska handlare också som har antenner.

Är det 4g du ska ha antenn till så välj en annan frekvens.

11

Sv: Alternativ till Dovado?

Har nu kört några dagar med e1750 i dovado 4GR. Obs 3g anonnemang! Fungerar perfekt.
Problematiken med dovado 4gr + huawei e398 måste vara något av dessa alternativen:
1. Dovado klarar inte att leverera tillräkligt stark ström till e398 modemet, antar att den drar mer ström pga högre hastigheter. Eftersom jag bor ca 1km från masten så får väl modemet jobba hårdare, än tex i storstaden där det är närmre till masterna?
2. Modemet o Dovadon är inte 100% kompatibla.
3. Enl telenor ska jag rikta antennen norr ut mot den närmsta masten, med de säger att det finns en mast söder om mig som kan störa. Kan det vara så att Dovadon inte klarar om modemet växlar mellan två master? Är det då allt stannar kanske?

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket

12

Sv: Alternativ till Dovado?

E398 blir lätt störd av tex wifi på routern, prova köra utan wifi om blir bättre.

Gammla 398, icke rev c tex funkar sämre.

13

Sv: Alternativ till Dovado?

Jag har det nyare E398 modemet. Ska testa stänga wifi och se hur det går.

------------------------------------------------------------------------------------
Telenor 4G / E398 / Dovado PRO / två antenner på taket