1

Tråd: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Jag är så himla trött på allt strul med Comhem och har ingen fast telefon så ADSL blir onödigt kostsamt. Vilka komponenter ska man välja för bästa fart och säkrast uppkoppling i centrala Stockholm för upp till 4st datorer?

2

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

någon router produkt.
Skulle jag gå efter pris och den som klara många modem så skulle jag ta en dovado umr router.
sen ska du ha modem till den, ett option hsupa modem är en av mina favoriter.
och sist men inte minst, operatör skulle jag välja tre.

Man får hsupa med deras standard 199kr abb.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Tack för ditt svar! Är det alltså ingen skillnad mellan 3Bredband Pro och 3Bredband 7,2 annat än modemet som ingår?

Känns lite dumt dock att köpa utrustning nu när både 14,4 och 21Mbit är pågång (till hösten?).

4

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

vissa operatörer kräver inte en fast telefon längre, tex. bredbandsbolaget.. så det behöver inte bli så dyrt längre..

Men om det inte ens finns anslutning till fast telefoni blir ju det värre.. wink

5

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

spunken skrev:

vissa operatörer kräver inte en fast telefon längre, tex. bredbandsbolaget.. så det behöver inte bli så dyrt längre..

Men om det inte ens finns anslutning till fast telefoni blir ju det värre.. wink

dom kräver inte det.
Men om du inte har det så får du betala en nätavgift som är det samma som som telefon avgiften.

6

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Tjo!

Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig byta bort en fast uppkoppling mot en 3G liknande lösning. Jag har haft ADSL innan och det fungerade perfekt, har fast fiber på jobbet och det är ännu bättre. Har 3G hemma och det är inte ok.
Mina erfarenheter....

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

7

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

obinett skrev:

Tjo!

Jag skulle aldrig, aldrig, aldrig byta bort en fast uppkoppling mot en 3G liknande lösning. Jag har haft ADSL innan och det fungerade perfekt, har fast fiber på jobbet och det är ännu bättre. Har 3G hemma och det är inte ok.
Mina erfarenheter....

/GB

Förklara vad som inte är ok. så folk får veta.
Att bara skriva det är inte ok är inte ens konstruktiv kritik.
Förklara vad som är dåligt.
Likasom att ADSL inte är en bra uppkoppling heller.
då den som 3G är väldigt asynkron och svars paketen skickas i mycket lägre hastighet än vad man laddar ner i vilket gör ADSL instabil.
Nu när det kommer 3G modem som klara 5.76 uppströms så tror jag att 3G uppkopplingen kommer bli mycket stabilare.
Då kommer endast problemet ligga i Masten/basstationen.

8

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Jag skulle välja ICE.NET hellre än en UMTS/HSPA-lösning.
Mitt ICE.NET genom D-50 ger respons på typiskt 75 ms, vilket min Huawei E220 med 3-abb aldrig kommer i närheten av.
3-abbonemanget hamnar typiskt på ~200ms, men kan mycket väl ramla upp på 4000+ ms, och då är det verkligen en bra bit kvar till "användbart". Skillnaden är i högsta grad märkbar även när man surfar "vanligt". Spelar man spel eller kör IP-telefoni är 75 ms nätt och jämt användbart. Alla pingtiderna är med ett i övrigt obelastat nätverk.
Dock har ICE.NET en märklig driftsfilosofi - en mast som går ner lördag förmiddag kommer inte upp förrän sent på måndag em, och på kvällar och helger finns det inte ens nån kundtjänst att ringa.
Sammantaget så tycker jag också att det verkar rimligt att köra ADSL om man kan få en vettig ADSL-tjänst, men går inte det så kan trådlöst fungera som ett bra substitut.

9

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

{Förklara vad som inte är ok. så folk får veta.
Att bara skriva det är inte ok är inte ens konstruktiv kritik.
Förklara vad som är dåligt.
Likasom att ADSL inte är en bra uppkoppling heller.
då den som 3G är väldigt asynkron och svars paketen skickas i mycket lägre hastighet än vad man laddar ner i vilket gör ADSL instabil.
Nu när det kommer 3G modem som klara 5.76 uppströms så tror jag att 3G uppkopplingen kommer bli mycket stabilare.
Då kommer endast problemet ligga i Masten/basstationen}

Tjo Psydonia!

Ber om ursäkt om jag gjorde dig upprörd det var inte min mening. Då det fortfarande råder åsiktsfrihet i Sverige så skrev jag vad jag personligen tycker och hur jag upplever det, det kan ingen ifrågasätta. Jag skall bli tydligare:
"Om du bara surfar och kollar e-post via din bredbandsuppkoppling räcker mobilt bredband. Du får då också mobiliteten på köpet.
Den som kör exempelvis command line (cli) över ssh, remote desktop eller liknande, där det antingen rör sig om grafik eller kommandon som genereras lokalt men exekveras på andra sidan länken, kommer däremot att uppfatta mobilt bredband som trögt. Det handlar inte bara om den mindre bandbredden, utan också om att 3g-nätet ger betydligt mer fördröjning än adsl."

Citat från http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.142715 och den visar ganska tydligt hur jag uppfattar 3G. Där ser man vad poängen sätts också, på mobilitet osv.
Jag prioriterar funktion stabilitet osv. alltså sådant som gör att jag kan sitta och remota en server utan att jag sitter på en nåldyna och tänker; det får inte koppla ner nu.....";
Jag surfar inte bara utan remotar just ett par servrar och då jag INTE kunde få ADSL på min nuvarande plats där jag bor trodde jag i min enfald att 3G funkar säkert. Efter 1år med Telia som inte klarade av att leverera 3G (taskig täckning helt enkelt) så har jag nu haft TRE i ganska precis 1år. Det har fungerat bra tills för ett par månader sedan då det kopplar ner, ingen kommunikation osv. Varför? tja, dåligt utbyggda sändare/master, säljer mer än de klarar av att hålla? osv. orsakerna är många.

Jag hoppas att jag varit tydligare med kritik? (personlig synpunkt men det är en tolkningsfråga..).

Direkt från landet där Telia INTE har täckning Telenor lite TRE ok och Tele2?? hastighet över 3G max 0.384 (teoretisk ju), så snabbt går det här...ibland....

/GB

Hon gick över gräsmattan, saftig och grön som alltid i juli.

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat./ Nalle Puh

10

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Jag själv har faktiskt bytt just från Comhem till 3g,jag är nöjd när väl operatören uppgraderade basstationen. Visst har man en hög ping i onlinespel men det funkar om man nu bryr sig om det.

Alltså är jag nöjd för priset av abbonemanget. Visst är det inte lika stabilt i alla lägen och svarstiderna är lite höga, men, men.

och ja, fiber är alltid bättre obinett smile

11

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

jag blev inte upprörd utan så att alla inklusive mig får veta vad folk inte tycker är bra.
På ett konstruktivt sett.
Men du gav ett utförligt och bra svar.
Tackar får ditt svar.
Och hoppas även att andra får nytta av det.
Och självklart råder yttrande frihet.
Men konstruktivt kritik/åsikt med lite förklaring skadar aldrig.
så alla förstår vad man menar.
annars är ens åsikt helt betydelselös anser jag.
Men som sagt jag hoppas även andra ville ha en förklaring på ditt uttalande.
Vilket vi fick och det uppskattas.
smile

12

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Hej!

Vilken operatör du skall välja beror väldigt mycket på var i landet du bor samt hur många celler som operatören erbjuder sina kunder.

Vår erfarenhet visar att i de tre storstäderna så fungerar Tre bäst då de har byggt ut sitt nät med många celler och hög hastighet. Generellt sett så får man bra hastighet även mitt inne i centrum med tre då de har tätt med antenner.
Om du befinner dig ute på landet är det svårare. I många mindre städer har Telia/Tele2 börjat bygga HSPA nät med en hastighet upp till 3,2 Mbit och så speciellt upp i Norrland.
Längst västkuststäderna verkar det dock som om Telenor/Bredbandsbolaget klara sig bäst samt även på Gotland.

Utan för städerna är det helt klart Ice.net som gäller, de ger otroligt hög hastighet även på stora avstånd från sändarna och koppla på deras riktade externa antenn på modemet så kan du komma upp på ca. 2-2,2 Mbit ned och 1-1,3 Mbit uppströms.
På Ice.nets hemsida kan du hitta närmaste sändaren och få riktning till den från där du bor, en mycket bra funktion.

Du kan sedan koppla på dessa modem till en DrayTek-router och till och med använda både 3G och Commhem uppkopplingen samtidigt tills ditt Commhem abonnemang går ut.

Lycka till med ditt val

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

13

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Hallå!

Det verkar råda viss förvirring angående publika ip-adresser. Vad är det som gäller nu och finns det något i operatörernas villkor som reglerar detta eller kan de helt plötsligt byta till privata ip-adresser?

Just nu testar jag Telenor och jag har publik IP utan att ha behövt följa någon guide på detta forum. Eftersom jag inte är bortskämd med fiber eller ADSL sedan tidigare tycker jag att det fungerar fantastiskt bra hemma (turbo-3G). I stugan (3G) är det ju visserligen snabbare än den gamla modemuppkopplingen, men ändå så pass långsamt att det inte öppnar nya möjligheter.

Då mina 2 smekmånader snart går ut funderar jag på om jag ska byta till 3 eller stanna kvar. Då jag har en AsusWL500W-router som inte har stöd för Option, men däremot Huawei, så lutar det åt att byta. Jag lär inte byta router då de som ni gör reklam för här knappast (?) är lika konfigurerbara (på min Asus kan jag välja om jag vill köra bittorrent och dnsmasq etc etc). Det är bara processorkraften som sätter begränsningar.

Finns det andra viktiga skillnader mellan operatörerna, tex i stabilitet (tänker närmast på 3 och telenor)? Ibland läser man att telenor är stabilare och att 3 kopplar ner med jämna mellanrum, men det är svårt att förstå om det beror på var man använder det eller om det är verkligen är skillnader på operatörerna. Dessutom läser man ju många inlägg som har skrivits för länge sedan. Det händer ju en hel del i den här världen.

/Iceman

14

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Iceman skrev:

Hallå!

Finns det andra viktiga skillnader mellan operatörerna, tex i stabilitet (tänker närmast på 3 och telenor)? Ibland läser man att telenor är stabilare och att 3 kopplar ner med jämna mellanrum, men det är svårt att förstå om det beror på var man använder det eller om det är verkligen är skillnader på operatörerna. Dessutom läser man ju många inlägg som har skrivits för länge sedan. Det händer ju en hel del i den här världen.

/Iceman

Hej!

Beroende var du bor finns det små skilnader mellan 3 och Telenor. De driver nät tillsammans överallt utom i de tre storstäderna där de har egna hemmanät. Men om du befinner dig i storstäderna så fungerar 3 mycket bra och jag har inte sett att det skulle vara något problem med nedkoppling av förbindelsen.

Tre använder 2 olika APN som definerar vilken typ av adress du får:
internet.tre.se ger dig en NAT-adress
bredband.tre.se ger dig en publik adress.

Publika adresser behöver du speciellt om du skall köra VPN eller VoIP då inga av dessa gillar at vara på en NAT-adress.

För att kontrollera vilken operatör som passar dig bäst bör du se på varje operatörs täckningskarta samt kolla på Mobil.se senaste genomgång av täckningen. So du själv sa så ändras detta hela tiden och man märker snart att en opratör som var dålig innan kan plötsligen blivit väldigt bra.

Sedan är frågan vilken router du skall köra så tycker jag helt klart att du skall titta på DrayTek med tanke på att vi har stöd för alla operatörer och många modem och mobiltelefoner. (Vi har ett tillfälligt problem med Options modem)
Titta på www.draytek.se


Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

15

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Om man nu kan få en publik adress: Varför skulle någon välja en NAT-adress?

Har inte sett något i Telenors avtal om detta. Innebär det att operatörerna kan göra lite som de vill och ta bort möjligheten till publika adresser eller åtminstone helt plötsligt ta extra betalt för det?

/Iceman

16

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Iceman skrev:

Om man nu kan få en publik adress: Varför skulle någon välja en NAT-adress?

Har inte sett något i Telenors avtal om detta. Innebär det att operatörerna kan göra lite som de vill och ta bort möjligheten till publika adresser eller åtminstone helt plötsligt ta extra betalt för det?

/Iceman

I dagsläget kan operatörerna göra som de vill eftersom de inte skriver något om det i sina avtal. De tillhandahåller Internet och det är det du betalar för. Om du då får en publik eller NAT-adress har ingen betydelse sett från deras sida.

Som jag sa innan så de enda tillfällen du faktiskt behöver en publik adress är om du håller på med LAN-LAN VPN och VoIP, i övriga fall räcker det med en adress bakom NAT.

Men jag kan hålla med dig om att det alltid är trevligare med en riktig adress istället för en bakom en NAT-router.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

17

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Hur kommer jag åt min eventuella webserver om jag har en NAT-adress. Då måste jag väl ställa in port forwarding på operatörens NAT-burk (antagligen en router) och den lär jag inte få tillgång till.

/Iceman

18

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Iceman skrev:

Hur kommer jag åt min eventuella webserver om jag har en NAT-adress. Då måste jag väl ställa in port forwarding på operatörens NAT-burk (antagligen en router) och den lär jag inte få tillgång till.

/Iceman

Om du skall köra en Web-server på 3G-nätet så måste du ha en publik IP-adress, men frågan är om det är något som operatörerna godkänner i sina vilkor. Det bör du nog kolla med dem först.

Sedan skulle jag kanske inte rekommendera att du gör det med tanke på hastighet och andra andra faktorer då din up stream enbart är 384 Kbit (om du inte har HSUPA där max är 1,4 Mbit)

Vi gjorde ett litet test när vi lanserade filsystem på DrayTek Vigor 2910 så delade vi ut en hårddisk med HSUPA från 3. Det gick väldigt bra men hastigheten hamnade omkring 900 kBit/s vilket jag tycker är fullt acceptabelt. Det var en kul sak vi körde ett par veckor mer som en demonstration av funktionen än att man faktiskt kunde använda i på "riktigt".

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

19

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

De lär inte godkänna det om jag frågar, eftersom de inte har koll på vad som menas med det. Man kan ha en web-server för privat bruk och en sådan kräver inte en massa bandbredd. Som exempel kan jag nämna att mina digital-TV-boxar kan programmeras för inspelning via en web-sida och jag är inte speciellt intresserad av att släppa in en massa folk på de sidorna. smile

De flesta, liksom du, utgår säkert från att jag ska skapa en massa trafik bara för att jag vill kunna utnyttja en viss teknik, i det här fallet HTTP.
Det som kan ställa till det är väl om de börjar jävlas och stänga diverse portar, men då får man väl försöka hitta en annan port som är öppen.

En annan intressant applikation är ju att skapa en SSH-uppkoppling mot datorn där hemma. Det kräver också en publik adress. Därför känns det lite trist att detta inte verkar regleras av avtalen med operatörerna.

/Iceman

20

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Iceman skrev:

De flesta, liksom du, utgår säkert från att jag ska skapa en massa trafik bara för att jag vill kunna utnyttja en viss teknik, i det här fallet HTTP.
Det som kan ställa till det är väl om de börjar jävlas och stänga diverse portar, men då får man väl försöka hitta en annan port som är öppen.

/Iceman

Hej!

Tyvärr är det väl så det oftast utnyttjas på det sättet men jag tycker själv att det finns många legala orsaker till varför man vill dela ut en web-server på nätet. Du nämnde en av dem och det finns fler och fler prylar som styrs via webben idag. Jag tror inte att operatörerna har något emot det användningsområdet, eller vad tror du?

Jag kan bara önska dig lycka till med din uppkoppling och att allt går bra med din 3G-uppkoppling. Jag vill dock rekommendera dig att du koppla din router till en DynDNS-tjänst så att den alltid ställer om adressen så fort den ändras. Många operatörer byta adress med jämna mellanrum under dagen för att just hindra utdelning av olika tjänster.

Mvh

Lasse Larsson
MigraX AB, DrayTek Sverige

------------------------------------------------------------------
DrayTek tar dig säkert ut på nätet via ADSL, Ethernet
och 3G. Fungerar med alla nät
-------------------------------------------------------------------

21

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Hej!

Jag har haft Telenor i över 1 år nu och är rätt nöjd.
För ca ett halvår sedan  testade jag att koppla upp en Axis kamera mot mitt mobila bredband.
Det gick inte så bra eftersom min IP-adress var en "NATtad" adress. Klart tröttsamt när man suttit och felsökt brandväggsregler m.m.
Har för mig att det då kostade typ 40:- extra för att få en riktigt IP.
Testade nyss att kolla min IP på http://whatismyipaddress.com/ och min routers IP och dom stämmer överens.
Har Telenor ändrat sig beträffande IP-adresser?

Angående operatörer, något som var viktigt för mig när jag valde operatör var fri nerladdning.
Inte för att jag sitter och tok tankar utan för att det är en principsak.
Jag vill ha möjlighet att utnytta mitt "bredband" när jag behöver. 
Jag skippade därför tex Tele2, ICE (NMT då).

Idag är det väl bara Telenor som har fri nerladdning? 3 har väl i och för sig en rätt ok begränsning.

22

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Ett sätt att komma åt sin burk kan vara att låta den öppna en tunnel via exempelvis prq.se.
OpenVPN finns till de flesta operativsystem och är rimligt enkelt att komma igång med.

23

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Operatörerna har säkert inget emot att jag använder bredbandet på detta sätt, men jag misstänker att de vill göra det lätt för sig själva och förbjuda alla servrar i sina avtal. Hur man sen gör är ju en annan sak. De börjar säkert inte bråka förens man har för mycket trafik, vilket ju jag knappast lär få.

> Har Telenor ändrat sig beträffande IP-adresser?
Det är ju svårt att säga när de inte specar detta ordentligt. Som tidigare nämnt kan man få antingen NAT-adress eller publik beroende på vilken APN man använder. Jag har ett nytt abb och har bara följt Telenors instruktioner. Då fick jag en publik adress. Det trista är ju om man är beroende av detta (vilket många säkert är) och de helt plötsligt väljer att se detta som en extra tjänst, som du nämner att man har gjort tidigare.

>Idag är det väl bara Telenor som har fri nerladdning? 3 har väl i och för sig en
> rätt ok begränsning.
Har inte 3 fri nedladdning, även om man inte uttrycker det lika tydligt som Telenor?

/Iceman

24

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Hej!

Jag loggade om och kollade hos tre. Det står:

Är det obegränsad dataförbrukning med 3Bredband?
Svar: Ja. Vi kommer aldrig att ta mer betalt oavsett hur mycket du förbrukar.
Vi förbehåller vi oss rätten att skydda oss mot extrem användning som på ett mycket kraftigt sätt skiljer sig från genomsnittet eller annat missbruk som orsakar 3 eller dess kunder skada genom att överväga att begränsa hastigheten. I dessa fall kommer vi givetvis att informera våra kunder.

Med 3Bredband 0,384 Mbit/s ingår 1 GB dataöverföring. Om du konsumerar mer än 1 GB/mån betalar du 1,49 kr/MB upp till pristaket på 399 kr/mån. Du kan aldrig överstiga 399 kr/mån oavsett hur mycket du surfar.


Så det kanske i praktiken är obegränsad nerladdning. Dock stod det liknande hos NMT tidigare och det ändrades rätt som det var.

/Olof

25

Sv: Ersätta fast Comhem mot mobilt bredband, vad välja?

Tror både tre och telenor ligger på 20GB om man läser det finstilta i kontraktet.
Och att de förbehåller sig rätten osv osv, men det är inget de utövar som tele2 och telia gör.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!