1

Tråd: Strålning av W-lan Acesspoint

Hej!

Vid införskaffandet av ett par nya punkter i mitt nätverk har jag pressat upp sändnings effekten till 600mw
Nu funderar man ju nog lite på hur mycket strålning man utsätter kroppen för och undrar därför om någon har en vettig källa för koppens påverkan av strålning.

Apparaterna är inomhus där vi rör oss så viss effekt måste vi ju ta på oss.

Tack!
/X

2

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

Är det någon variant av DD-WRT med ställbar mW?
Brukar ofta inte ge mer effekt då sändaren i t.ex. datorn/telefonen inte har kräm nog att skicka tillbaka med samma effekt.
Alltså kan de vara lite waste om inte stationerna kan använda dessa 600mW mellan varandra, men om det är trångt kanske de börjar störa varandra istället.

När jag lekte med med DD-WRT och skruvade upp till typ 250mW så noterade jag ingen skillnad. Vet inte vilka enheter du har men du får gärna berätta mer.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

Andreas skrev:

När jag lekte med med DD-WRT och skruvade upp till typ 250mW så noterade jag ingen skillnad. Vet inte vilka enheter du har men du får gärna berätta mer.

Det är två Nanostation M2 enheter. Så de kan bra använda sig av kraften. Dessutom så behövs kraften eftersom de pressar igenom signalen genom inner gården så div. Grannar stör sig säkert på oss men inte vi på dem!

Dessutom funkar de bra för att sprida nätet lokal i min lägenhet så användandet fyller behoven!
Men frågan är hur rädd jag skall vara för strålningen den ger ut... Både på min och på polarns sida.
Båda stationerna står ju nu och blåser ut på 600mw och det är ju ansenligen mer än vad pts tycker att man får sända på...

4

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

Larvigt inlägg. Verkar mest som om ni vill skryta.

Jag kanske är en av grannarna

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

jonasolof skrev:

Larvigt inlägg. Verkar mest som om ni vill skryta.

Jag kanske är en av grannarna

Kanske det låter som men oron är för strålningen är det inte.
Tråkigt om det verkade som skryt och jag förstår att det nog låter som skryt, förlåt för det.

Jonasolof, jag är 100%igt säker på att du inte är en av de grannar som möjligtvis stör sig på mig och min kompis höga sändnings effekt.

Åter till frågan, någon som har vettig information om strålningens effekt på människan?

6

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

Om man jämför mot tidigare lagar gällande DECT telefoner "som anses stråla mycket":
Average transmission power: 10 mW (250 mW peak) in Europe, 4 mW (100 mW peak) in the US.

Hittade en liten pdf från kungliga vetenskaps akademin
http://www.radiovetenskap.kva.se/snrv_f … foni02.pdf

Lite från sida 5

Hälsoeffekter
Mobiltelefoner, basstationer och andra radio och TV sändare sänder inte ut joniserande strålning av den typ som man förknippar med t.ex. röntgen eller strålning från radioaktiva ämnen. Strålning från radiosändare kallas ickejoniserande. Hit hör en lång rad fysikaliska fenomen, t.ex. synligt ljus, ultraviolett och infraröd strålning, radio och mikrovågor samt elektriska och magnetiska fält. Radiovågor tränger in i utsatt vävnad till djup som beror på frekvensen och vävnadens elek
triska egenskaper – upp till några centimeter vid de frekvenser som utnyttjas av mobiltelefoner. Energin absorberas i kroppen och ger upphov till värme, men motsvarande temperaturökning begränsas av kroppens normala  temperaturreglering. Alla hittills fastställda hälsoeffekter är tydligt relaterade till uppvärmning.......


Men att ha i tanke också:

•      Det är för tidigt att dra säkra slutsatser om cancerrisken från hittills utförda epidemiologiska studier.
•      Försök med personer exponerade för svaga mikrovågor från mobiltelefoner visar att hjärnans elektriska aktivitet och funktion kan temporärt påverkas. Inga hälsoeffekter från sådan exponering har påvisats.
•      Det finns stora brister i kunskaperna särskilt avseende långtidseffekter vid användande av mobiltelefoner och förståelsen av de grundläggande bioelektriska processerna. Fortsatt svensk forskning på hög nivå är viktig

Exponeringen från en mobiltelefon som sänder med full effekt kan för vissa telefonmodeller närma sig EU:s riktvärde, den normala exponeringen från basstationer ligger mer än tusen gånger lägre än referensvärdet.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

Tja jag sände ut 500 watt på en tråd i rummet som tonårig radioamatör men blev inte kokt för det. Men jag fick en helsickes stöt av slutstegets 800 volt anodspänning.

Problemet med mobiltelefoner är att de är så nära hjärnan. En wlan sändare som skickar ut 600 mW några meter från en torde ha försumbar hälsopåverkan men däremot kanske ni stör ut andra rejält. Ni bör testa spektrumet först med inSSIDer så att ni vet att ni ligger på en ledig kanal. Dessutom kan en normlös sändare splasha ut strningar över amdra kanaler än den ni ställt in på.

En dag ringde det på dörren och där stod en man med pejlutrustning. Grannarna på andra sidan innergården gillade inte att tv-skärmen slocknade i takt med mitt telegraferande. Det hade jag sett genom fönstret men struntat i. Bättre antenn och koax löste problemet plus livsfarligt klättrande på Strandvägsfastightens tak för att få upp antennen så högt som möjligt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

8

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

jonasolof skrev:

Tja jag sände ut 500 watt på en tråd i rummet som tonårig radioamatör men blev inte kokt för det. Men jag fick en helsickes stöt av slutstegets 800 volt anodspänning.

Tack, det lugnar mig faktiskt...
Också inlägget av Andreas var mycket informativt, Tack!


jonasolof skrev:

Problemet med mobiltelefoner är att de är så nära hjärnan. En wlan sändare som skickar ut 600 mW några meter från en torde ha försumbar hälsopåverkan men däremot kanske ni stör ut andra rejält. Ni bör testa spektrumet först med inSSIDer så att ni vet att ni ligger på en ledig kanal. Dessutom kan en normlös sändare splasha ut strningar över amdra kanaler än den ni ställt in på.

inSSIDer är använt och accesspunkten har valt kanal själv tydligen.. för info lade den sig på kanal 5.
Jonasolof; jag känner inte till benämningen "normös sändare". Vad kan man betrakta som en normös sändare?

jonasolof skrev:

En dag ringde det på dörren och där stod en man med pejlutrustning. Grannarna på andra sidan innergården gillade inte att tv-skärmen slocknade i takt med mitt telegraferande. Det hade jag sett genom fönstret men struntat i. Bättre antenn och koax löste problemet plus livsfarligt klättrande på Strandvägsfastightens tak för att få upp antennen så högt som möjligt.

Heh, jaa.. jag har lyckats snyggt gömma accesspunkten i en lampa så placeringen har tillochmed blivigt godkänd av flickvännen.. jag har en signalstryrka mellan stationerna kring 63db men drar jag ner sändnings effekten tappar jag mycket i throghput tyvärr..

Tack för alla info!

9

Sv: Strålning av W-lan Acesspoint

Mycket typos när man skriver på iPad med feta fingrar. Normlös sändare för att den omöjligen kan uppfylla FCC och EU-krav. En sändare som är hårt pressad effektmässigt kan ha distorsion vilket innebär att den skickar ut signaler utanför det frekvensområde den är avsedd för. Antag att en sinusvåg klipps lite därför att slutsteget inte orkar med eller det saknas effekt för att uppnå toppvärdet. Följden blir ofelbart oönskade signaler utanför sinusvågens egen frekvens. Samma som i en ljudförstärkare, t ex transistorradio på för hög volym (men där kan det vara högtalarna som spökar).

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.