1

Tråd: UMRen

Hej har lite frågor om UMRen.

1. Har den QOS Med service prority.
Så att man kan prioritera trafik.
även MAC priority skulle vara bra.

2. WAN porten vad är den till för kan man koppla in en ADSL uppkoppling med i den eller.

3. DMZ. har den det.

2 Senaste redigerad av Samir (2008-07-30 11:05:28)

Sv: UMRen

1) Nej.

2) WAN port kommer att aktiveras med en senare firmware uppgradering under hösten. Det blir DHCP/Statisk konfiguration där.

3) Nej, men man kan lägga in en port-forwarding regel för alla portar man vill öppna. Ligger under LAN->Port Forwarding.

Har du en UMR?

3

Sv: UMRen

Samir skrev:

1) Nej.

2) WAN port kommer att aktiveras med en senare firmware uppgradering under hösten. Det blir DHCP/Statisk konfiguration där.

3) Nej, men man kan lägga in en port-forwarding regel för alla portar man vill öppna. Ligger under LAN->Port Forwarding.

Har du en UMR?

Nej men funderarpå att skaffa en sån.
Men den verkar inte ha tillräckligt med funktioner för mina krav.

Draytek Vigor 2910VG har mycket mer funktioner.
Men har tyvär inte lika stöd för modem.
färre modem som funkar.

så det lutar åt en Vigor eller UMR.
Vigor är ju mer gjord för en fast anslutning men har support för 3G modem med.

4

Sv: UMRen

Smaken är som baken.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5

Sv: UMRen

Vad är dina tekniska krav?

6

Sv: UMRen

dom viktiga är dom jag skrev om.
sen vill jag ha andra funktioner som inte är så viktiga.
Men QoS är väldigt viktigt för mig.
Då det hjälper til väldigt mycket att stabilisera en upkoppling.
Och det som ska då finnas är.
uplink och downlink hastighet och service Priority.
dvs.

Man kan skriva in i routern vad man har för upladdnings/nerladdnings hastighet.
Så kan man skriva det lite under det.
Så behöver man inte specificera det i varje program.
t.ex. torrent.

service priority. Prioritera service.
om jag t.ex. Laddar för fullt med torrent.
Och sen börjar surfa då kan man alltid surfa bra om man prioriterar HTTP trafik.
och man behöver inte sänka hastigheten i Torrent programmet för att kunna surfa utan HTTP trafiken får automatiskt företräde.

7

Sv: UMRen

Som jag har sett, de flesta operatörer redan idag sätter prioritet på HTTP. FTP och torrents har verkligen den lägsta prioritet. När man kör FTP på TRE's HSPA, då cappar dem på 500kbps per session.

Vilka hastigheter får du idag och vilket operatör använder du?

8

Sv: UMRen

Känns dock att de inte spelar någon roll att ställa qos och ställa in upp och ner lina.
Då det du får idag på din lina kan vara helt annorlunda imorgon, eller om 5min, osv.
Allt beror på om andra använder masten också.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

9 Senaste redigerad av PsyDonia (2008-07-31 08:33:00)

Sv: UMRen

Andreas skrev:

Känns dock att de inte spelar någon roll att ställa qos och ställa in upp och ner lina.
Då det du får idag på din lina kan vara helt annorlunda imorgon, eller om 5min, osv.
Allt beror på om andra använder masten också.

jo det är sant.
Har märkt att jag ligger på ungefär samma hastighet hela tiden.

Samir skrev:

Som jag har sett, de flesta operatörer redan idag sätter prioritet på HTTP. FTP och torrents har verkligen den lägsta prioritet. När man kör FTP på TRE's HSPA, då cappar dem på 500kbps per session.

Vilka hastigheter får du idag och vilket operatör använder du?

just nu använder jag ingen router för det mobila därav anledningen till att jag funderar på att köpa en 3G router.

Så just nu har jag router bara till mitt fasta bredband.

Men på det mobila har jag telenor just för tillfället av vissa anledningar.

det är nog ingen ISP i sverige som prioriterar trafik.
Dom vet ju inte vad jag ska använda anslutningen till.
kanske inte surfar alls ochbara FTPar t.ex mot ett jobb.
eller vad som helst.
det va snack för ett par år sen att en del ISP gjorde det.
Men det fick dom så mycket skit för så det är ingen som gör det här i sverige längre.
annars får du gärna ge exempel på ISP som cappar och prioriterar trafik.
Så man kan hålla sig borta från den.

10

Sv: UMRen

Samir du får gärnage förslag till isper som prioriterar trafik.
Och cappar vissa protokol.
Då man inte får göra det i sverige.
eftersom en del isp gjorde det för några år sen och dom förlorade då.

11

Sv: UMRen

hallå från ett solit spanien!

Ang cappningen så upplever jag samma sak med bla ftp.
måste starta flera sessioner för att uppnå maxhastighet.
det som är fördel med torrent då man får delar från massa håll och flera sessioner.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

12

Sv: UMRen

ok låter nice alltså solit spanien.
Men TRE cappar alltså viss trafik.
ska maila dom och fråga.
Jag har inte märkt någon skillnad om man testar.
FTP,Torrent,HTTP och lite annat med Telenor.
Får ungefär samma speed om man begränsar till en anslutning.
Torrent laddade jag ner från endast en seed och jag va enda leechen.
FTP är ju FTP. tog från sunnet.
Sen test med ladda ner med HTTP protokol.
samma hastighet på alla tre.

13

Sv: UMRen

Jag tycker att viss cappning är vettigt. Det här ÄR 3G trots allt, och inte ADSL där alla kan få lika hastigheter. Jag menar, när dem påstår 7.2Mbps, dem nämner aldrig att sjävla basstationen är max 7,2Mbps. Vad gör man om 50 pers håller på använda samma station samtidigt? Man måste nöja alla på nåt sätt, och de flesta vill kunna surfa, chatta, maila....enkla grejer som fungerar i ojämna "bursts". Om man kör FTP och torrenting hela tiden, då blir det ont om resurser VÄLDIGT fort.

Däremot, så tycker jag att operatörerna har råd om att t ex öppna upp slussportarna under en viss låg tid, som 01:00 till 08:00 så att folk kan toktanka. Jag tror det skulle nöja alla, t om operatörerna som säljer abonnemang med endast 5GB/mån för att då skulle dem inte behöva säga upp kunder som går över gränsen samt tappa ansiktet när det gäller deras image.

Vad tycker ni?

14

Sv: UMRen

Ok, är ny på forumet och blev lite nyfiken på denna 3G router skulle vilja ha en router som har stöd för både ethernet och 3g på WAN sidan. Och vill att 3g ska fungera som en redundans ifall anslutningen via ethernet (wlan) tappas.
Kommer detta fungera med den kommande firmware'en som kommer i höst?

15

Sv: UMRen

Vi kommer aktivera WAN porten med DHCP/Static stöd. Änsålänge har jag inte mera detaljer än det, men vi har en beta i gång nu.

16

Sv: UMRen

Samir skrev:

Jag tycker att viss cappning är vettigt. Det här ÄR 3G trots allt, och inte ADSL där alla kan få lika hastigheter. Jag menar, när dem påstår 7.2Mbps, dem nämner aldrig att sjävla basstationen är max 7,2Mbps. Vad gör man om 50 pers håller på använda samma station samtidigt? Man måste nöja alla på nåt sätt, och de flesta vill kunna surfa, chatta, maila....enkla grejer som fungerar i ojämna "bursts". Om man kör FTP och torrenting hela tiden, då blir det ont om resurser VÄLDIGT fort.

Däremot, så tycker jag att operatörerna har råd om att t ex öppna upp slussportarna under en viss låg tid, som 01:00 till 08:00 så att folk kan toktanka. Jag tror det skulle nöja alla, t om operatörerna som säljer abonnemang med endast 5GB/mån för att då skulle dem inte behöva säga upp kunder som går över gränsen samt tappa ansiktet när det gäller deras image.

Vad tycker ni?

Cappping är aldrig bra.
Om det är så att många kör samtidigt på samma mast.
så finns något som heter load ballance.
som dom kan använda.
Och kan då dela up så alla får lika mycket bandbredd om det behövs.
och dom som bara surfar får det dom behöver för att surfa.

17

Sv: UMRen

Du menar med att ha mutlipla basstationer som tar hand om samma abonnenten? Jag vet att det görs hela tiden med signalering, men inte med sessionen. Men ändå, har du till exempel en liten 11Mbps WLAN basstation hemma och alla toktankar samtidigt, då blir det svårt för dem som vill använda den för HTTP/mail. Man måste sätta gräns nånstans eftersom det är en begränsad metod för att tilldela bredband. Kanske när vi kommer in i LTE kommer operatörerna titta på det hela från en annan perspektiv, men då tycker jag att marknadsföra hastigheter är egentligen farligt att lova och man borde istället förklara vilka riktiga fördelar den har jämfört med dagens fasta alternativ.

18

Sv: UMRen

Jag menar inte flera bas stationer.
utan riktig Bandwidth management med riktig lastbalanserare.
det kan dom stora ISPerna ha råd med.
Man kan lätt fixa så att alla kan använda det dom behöver och endå inte sätta gränser.
alltså det finns program och hårdvara som känner av hur mycket man använder.
om man kollar lite på ett vanligt 802.11 nätverk.
ex.
802.11b/g är gammal och det fungerar så att den som har bäst motagning får
snabbare trafik och dom som har lit esämre motagning men bra får mycket sämre trafik.
Kollar man sen på 802.11n så har den en intelligent teknik i sin standard (Dock är inte hela standarden klar ännu jag vet det.)
att fördela trafik. att om man är själv får man allt tillgänglig bandbredd men loggar en till in så fördelas trafiken gämt för dom två.
fast om sen den andra inte använder nån bandbredd så får den första det överblivna bandbredden.
Så slutsatsen är att om åerson två inte använder nån bandbredd så märker person inte av att det är en till på nätet.
Men om den andra vill tok tanka så märker person 1 det och får sämre hastighet dock inte sämre än person 2 även om dom inte har lika bra motagning men tillräckligt för den hastigheten som dom kan få.
Liknande teknik finns i dyrare switchar och annan dyr utrustning sånt som ISPer använder.
Men principen är den samma och då behöver man inte sätta en max hastighets gräns på något protokol.
För det fördelas rätt åt alla som är på samma mast/basstation.finns bandbredd tillövers så får den som behöver den den helt enkelt.
Så därför i routrar med 802.11b/g så behöves andra funktioner som inte finns standard i tekniken 802.11b/g.
Därför behöver jag dom funktionerna i kommande router. Så om lite mer avanserade funktioner kommer i UMRen så kommer jag lätt köpa den.
Dovado har ju ett rykte om att vara bra och funka liksom därför är den intresant.
Men behöver lite mer funktioner i den för att jag ska vara nöjd.