1

Tråd: Substitut till Edimax 3G-6200n

Jag har haft min Edimax i snart två år, uppdaterat firmware osv men problemet kvarstår än så jag börjar bli less. Det är så att den titt som tätt (ibland några timmar, ibland dagar) kopplar ner modemet, eller om det är modemet som hänger sig, jag vet inte. Men i princip enda och snabbaste sättet att få internet att fungera är att döda strömmen till routern och plugga in den igen.

Så nu skulle jag vilja ha en bra ersättare till denna, och som jag fattar det är det endast Dovados routers som känner av om modemet hängt sig, alternativt tappat uppkopplingen och återansluter utan att jag behöver göra något? Detta är ett krav på den nya routern iaf.

Ps. Om man nu köper en 4GR, vad kan man göra mer med den extra usb-porten än tellstick/gps-tracking? Dela usb-disk kanske?

2 Senaste redigerad av Sam (2011-10-23 18:21:54)

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Bara att klargöra: Det är bara TINY som har denna Smart USB port bland våra routrar, om det är det du vill ha:  http://www.youtube.com/watch?v=m8-1Ka5Fam4

3 Senaste redigerad av colamage (2011-10-24 22:24:41)

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Sam skrev:

Bara att klargöra: Det är bara TINY som har denna Smart USB port bland våra routrar, om det är det du vill ha:  http://www.youtube.com/watch?v=m8-1Ka5Fam4

Aha, okej. Då finns det bara en att välja på alltså.

Då till en följdfråga, läste lite på dovados hemsida att Tiny inte fungerar med tele2s modem Huawei E398; firmware á 11.206.x. Nu är det så att jag tyvärr inte har modemet i min hand utan funderar på att beställa det/abonnemang, men vad kommer modemet installerat med för firmware, alternativt, kan man uppdatera modemet så att det fungerar med tinyn?

Verkar som att telia samt tele2 har haft tinyn till försäljning men inte har det längre, och tänkte därför om det var problem med funktionsdugligheten enheterna emellan (läste lite att modemet krånglade efter att det varit anslutet till tinyn).

4

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

1) Svensk-sålda Huawei E398 modem går inte att firmware uppgradera. Det finns 2-3 hårdvaru generationer samt 4 olika firmware versioner. 11.206 är den äldsta (sedan 1 år tillbaka) och man måste ändå byta ut den hos operatören för att få åtkomst till deras 900MHz 4G/LTE nät. Det senaste versionen innehåller 11.335 firmware.

2) Telia, Telenor och Tre säljer TINY. TINY finns också i butiker som Dustin, Kjell & Co., Siba, och massa andra ställen. Tele2 säljer bara den tidigare DOVADO 3GN modellen.

5 Senaste redigerad av colamage (2011-10-24 23:21:08)

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Sam skrev:

1) Svensk-sålda Huawei E398 modem går inte att firmware uppgradera. Det finns 2-3 hårdvaru generationer samt 4 olika firmware versioner. 11.206 är den äldsta (sedan 1 år tillbaka) och man måste ändå byta ut den hos operatören för att få åtkomst till deras 900MHz 4G/LTE nät. Det senaste versionen innehåller 11.335 firmware.

2) Telia, Telenor och Tre säljer TINY. TINY finns också i butiker som Dustin, Kjell & Co., Siba, och massa andra ställen. Tele2 säljer bara den tidigare DOVADO 3GN modellen.

Nu hänger jag inte riktigt med, men om jag beställer 4G-abonnemang med e398 fungerar den då med tinyn eller inte? Och om den inte gör det, får man den isf utbytt? Lite trög såhär på kvällskvisten.

Varför jag antog att telia inte sålde tiny var för att när man sökte på på denna så fick man knappt några resultat, dock så visas ju en bild av routern på  sidan för mobila bredband, nåväl.

Edit;
Såg just att tele2 inte levererar 4g dit jag bor, nämligen i Luleå. Så enda alternativet verkar vara Telia. Men eftersom Telia säljer dovado-routern antar jag att denna fungerar med modemet, även om man kanske måste uppdatera modemet? (är det skillnad på router köpt från telia kontra router köpt från ex dustin?)

6

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

colamage skrev:

Nu hänger jag inte riktigt med, men om jag beställer 4G-abonnemang med e398 fungerar den då med tinyn eller inte? Och om den inte gör det, får man den isf utbytt? Lite trög såhär på kvällskvisten.

Så länge modemet innehåller nånting nyare än 11.206, då går det bra.

colamage skrev:

Varför jag antog att telia inte sålde tiny var för att när man sökte på på denna så fick man knappt några resultat, dock så visas ju en bild av routern på  sidan för mobila bredband, nåväl.

DOVADO TINY ingår med 4G modemet när man tecknar abbonemang STOR och TOTAL: http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/

Routern är uppdaterad till firmware versionen som stödjer ZTE MF820D, och modemet i sig är uppdaterad också.

Det går alltid att uppdatera modemet i fall den är inte det.

7

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Sam skrev:
colamage skrev:

Nu hänger jag inte riktigt med, men om jag beställer 4G-abonnemang med e398 fungerar den då med tinyn eller inte? Och om den inte gör det, får man den isf utbytt? Lite trög såhär på kvällskvisten.

Så länge modemet innehåller nånting nyare än 11.206, då går det bra.

colamage skrev:

Varför jag antog att telia inte sålde tiny var för att när man sökte på på denna så fick man knappt några resultat, dock så visas ju en bild av routern på  sidan för mobila bredband, nåväl.

DOVADO TINY ingår med 4G modemet när man tecknar abbonemang STOR och TOTAL: http://www.telia.se/privat/mobilt-bredband/

Routern är uppdaterad till firmware versionen som stödjer ZTE MF820D, och modemet i sig är uppdaterad också.

Det går alltid att uppdatera modemet i fall den är inte det.

Tack för hjälpen, beställde en tiny igår.

Men en sista fråga bara, försökte hitta något svar men hittade mest om telenor. Men hur är det om man ska tanka torrents med telias mobila bredband 3g o 4g?

8

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Toppen!

Tyvärr har jag inga kommentarer kring torrents.

Tack

9 Senaste redigerad av colamage (2011-10-28 10:37:26)

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Sam skrev:

Toppen!

Tyvärr har jag inga kommentarer kring torrents.

Tack

Snabba ryck från Dustin, nu sitter jag med min tiny!

Dock blev jag väldigt fundersam när jag öppnade förpackningen, den är ju packad med telia-"omslag" och snabbstartguide med telia-logga. Det stod ingenting om detta på Dustins hemsida. Är den brandad eller packas alla såhär?

Dock kör jag ju med Telenor nu och det funkar ju, men jag tänker på framtida uppdateringar eller så?

Info som kanske är relevant för att avgöra om den är brandad eller inte;
Firmware Revision:    5.0.10.4730 official
Firmware build date:    2011-09-12T08:30:14Z

10

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

colamage skrev:

Snabba ryck från Dustin, nu sitter jag med min tiny!

Dock blev jag väldigt fundersam när jag öppnade förpackningen, den är ju packad med telia-"omslag" och snabbstartguide med telia-logga. Det stod ingenting om detta på Dustins hemsida. Är den brandad eller packas alla såhär?

Dock kör jag ju med Telenor nu och det funkar ju, men jag tänker på framtida uppdateringar eller så?

Olåsta/obrandade Dovados skall inte ha operatörslogotyper på kartonger och manualer.

De låsta/brandade går inte att uppdatera med firmware-filer från Dovados hemsida utan man måste få firmware-filen från operatören.

Om det är en obrandad du vill ha så bör du prata med Dustin om att få rätt version.

11

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

danielg skrev:
colamage skrev:

Snabba ryck från Dustin, nu sitter jag med min tiny!

Dock blev jag väldigt fundersam när jag öppnade förpackningen, den är ju packad med telia-"omslag" och snabbstartguide med telia-logga. Det stod ingenting om detta på Dustins hemsida. Är den brandad eller packas alla såhär?

Dock kör jag ju med Telenor nu och det funkar ju, men jag tänker på framtida uppdateringar eller så?

Olåsta/obrandade Dovados skall inte ha operatörslogotyper på kartonger och manualer.

De låsta/brandade går inte att uppdatera med firmware-filer från Dovados hemsida utan man måste få firmware-filen från operatören.

Om det är en obrandad du vill ha så bör du prata med Dustin om att få rätt version.

Så jag kan prova att uppdatera till senaste firmware från dovado för att se om den är brandad eller inte? Eller kan något gå fel om firmwaren inte fungerar?

Känns ju lite konstigt att jag kan använda Telenor på den om den skulle ha någon låsning till telia, eller?

12

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

colamage skrev:

Så jag kan prova att uppdatera till senaste firmware från dovado för att se om den är brandad eller inte? Eller kan något gå fel om firmwaren inte fungerar?

Känns ju lite konstigt att jag kan använda Telenor på den om den skulle ha någon låsning till telia, eller?

De är inte låsta till ett visst APN eller fysikt låsta till en viss operatör men de är låsta till en viss firmware. Står det Telia på den går den bara att uppgradera med Firmware du hittar på Telias sida. Special-firmware för Telia med Telias specar och Telias önskade modemstöd.

SAM får svara på om det skiljer något annat...

Detta blir ett problem när man inte särskiljer de olika operatörernas versioner med egna artikelnummer.

Dustin köper "ett artikelnummer" där det är billigast (i detta fallet någon dist som säljer Telia-versionen). De har inte koll på om den är en operatörsspecifik variant. Så funkar det tyvärr för de flesta större återförsäljare.

13

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

JohanN skrev:
colamage skrev:

Så jag kan prova att uppdatera till senaste firmware från dovado för att se om den är brandad eller inte? Eller kan något gå fel om firmwaren inte fungerar?

Känns ju lite konstigt att jag kan använda Telenor på den om den skulle ha någon låsning till telia, eller?

De är inte låsta till ett visst APN eller fysikt låsta till en viss operatör men de är låsta till en viss firmware. Står det Telia på den går den bara att uppgradera med Firmware du hittar på Telias sida. Special-firmware för Telia med Telias specar och Telias önskade modemstöd.

SAM får svara på om det skiljer något annat...

Detta blir ett problem när man inte särskiljer de olika operatörernas versioner med egna artikelnummer.

Dustin köper "ett artikelnummer" där det är billigast (i detta fallet någon dist som säljer Telia-versionen). De har inte koll på om den är en operatörsspecifik variant. Så funkar det tyvärr för de flesta större återförsäljare.

Såg nu en annan tråd om just detta, fast det var telenor som sålde routern. Det gick visst att uppdatera firmware till senaste från dovado utan problem, dock var det snabbstartsguide och omslag från Telenor. Hmm, Sam kan du ge någon klarhet i det hela? Är det endast förpackningen som skiljer sig?

14

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Nu svarar jag mig själv lite, men någon får gärna bekräfta det. Om man köpt en Tiny från Telia (kanske även från andra operatörer) så verkar det som att det inte är någon skillnad routers emellan mer än förpackningen och den lilla extra manualen. Detta baserar jag på Telias FW-support för routern;
http://www.telia.se/privat/kundservice/ … ovado.page

Här länkas man direkt till Dovados hemsida, och vad jag förstår så publicerar Dovado endast FW som de själva gjort, utan några tillägg/ändringar med hänsyn till operatör/säljaranslutning (typ telia/telenor osv). Kan detta tänkas stämma?

Således kan man säga routern har subventionerats lite av operatören/"brandade" bolaget i utbyte mot ett annat förpackningsomslag samt den lilla manualen?

15

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

Enligt uppgifterna vi fått skall det vara separata firmware.

Kan naturligtvis vara vara olika upplägg för olika operatörer.

Jag vet att Telia hade specialfirmware för lanseringen av Dovado + ZTE 4G

Men hänvisar Telia till vanliga Firmwares så borde de naturligtvis fungera.

16

Sv: Substitut till Edimax 3G-6200n

JohanN skrev:

Enligt uppgifterna vi fått skall det vara separata firmware.

Kan naturligtvis vara vara olika upplägg för olika operatörer.

Jag vet att Telia hade specialfirmware för lanseringen av Dovado + ZTE 4G

Men hänvisar Telia till vanliga Firmwares så borde de naturligtvis fungera.

Kanske var så att Telia fick en "pre-firmware" för att kunna sälja dovadon med modemet. Jag har iaf uppdaterat routern med senaste FW från dovados hemsida så jag gissar att just på min är det ingen skillnad jämte en "vanlig" tiny.