51

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Detta svar skickades från Telia för bara några minuter sedan.
2011-10-09 12:54
Svar:     Hej!

Det är två antenner som skickas i en separat försändelse.

Med vänlig hälsning

Marie Hedberg
Telia Kundservice

52

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Då ser vi fram mot att du öppnar routern och kollar att de externa antennkontakterna är kopplade på kortet

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

53 Senaste redigerad av Info (2011-10-09 18:23:48)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Just nu så kommer du inte att få några svar.

Anledningen till detta är tvådelad.

För det första så finns det inga antenner, dessa är restade.

För mig personligen så har jag inte bestämt mig vilken väg jag skall gå.
Uppgradera mitt Net1 abonnemang med en Rev-B router eller uppgradera Telia med router.

Net1 har två fördelar i nuläget.
De har täckning vid sommarstugan redan i nuläget vilket inte Telia kommer att få för än 800Mhz når fram till Dalarna på bredd.
Samt att i byn så har net1 god täckning har tidigare haft 2,6 ner.
Medans Telia bara kan erbjuda 3G i byn och EDGE men snigelfart vid sommarstugan.
Telia kommer ju att vinna hastighetskampen överlägset då 800Mhz kommer med i bilden men just nu har Net1 bäst hastigheter.

Vet inte vilket tåg jag skall kliva på...

54

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ditt dilemma delas nog av många. Det kan komma at stå Net1 dyrt att de inte fick fram routrar till Rev B förrän Telia drog igång 800 MHz 4G.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

55

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

jonasolof skrev:

Då ser vi fram mot att du öppnar routern och kollar att de externa antennkontakterna är kopplade på kortet


Har svårt och se att Telia skulle ta sig jobbet att skicka ut dessa antenner om de inte fungerade !

56

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Djabag skrev:
jonasolof skrev:

Då ser vi fram mot att du öppnar routern och kollar att de externa antennkontakterna är kopplade på kortet

Har svårt och se att Telia skulle ta sig jobbet att skicka ut dessa antenner om de inte fungerade !

Om Telia inte har koll på om att antennerna ska skickas med, eller vad antennerna används till (WiFi eller 3G/4G) så kan dom lika gärna inte ha nån koll på om dom ens används.

57

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

flygradar.nu skrev:
Djabag skrev:
jonasolof skrev:

Då ser vi fram mot att du öppnar routern och kollar att de externa antennkontakterna är kopplade på kortet

Har svårt och se att Telia skulle ta sig jobbet att skicka ut dessa antenner om de inte fungerade !

Om Telia inte har koll på om att antennerna ska skickas med, eller vad antennerna används till (WiFi eller 3G/4G) så kan dom lika gärna inte ha nån koll på om dom ens används.


Om du med Telia menar deras kundtjänst, så är det säkert så att de inte vet mer än vad som de kan läsa sig till i sitt supportsystem. Nu får man hoppas att beslutet att skicka ut dessa antenner har fattats av någon som verkligen vet.

58 Senaste redigerad av Djabag (2011-10-18 18:34:36)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Någon som fått sina antenner utskickade ??

59

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har precis fått en B593 direkt från Huawei (olåst) och har fått bekräftat att antennerna är till för alla frekvenser, dvs 3G/4G samt WiFi!

60

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

mådä

Det vill en nog ha mer kött på benen om, t ex skriftligt

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

61

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Externa antennuttagen ser ut att vara kopplade till 4G (dock via ett chip som inte är bekräftat hur det switchar mellan intern/extern antenn). Man ser antennkablarna från MiniPCI-kortet.

WLAN antennerna ser ut att vara integrerade i kretskortet i nedre högra hörnet på bilden.

B593

62

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Ja ! Då kom antennerna med posten. Det förbättrade räkvidden på WLAN så nu kör jag denna istället för Dovado 4GR som förpassats till papperskorgen. Har nu fungerat stadigt i ca. 2 veckor utan avbrott.

63 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-11-24 19:28:37)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Kör exakt likadant 4GR har åkt tillbaks till att samla damm likt det senaste året. Än så länge fungerar det kanon med B593, kör också med antennerna i. Ska bli kul å se om denna är stabil över tid.

Efter ett dygn: "Tid online    1 dag 0 timme 27 minut 40 sekund" Stabilt som ett ånglok smile

Efter två dygn, fortfarande inga avbrott smile

Efter fyra dygn: Hmm, man undrar nästan om man har fast lina. Har inte haft stabilare internet sedan jag bodde i stan och körde fast lina. Hur grymt som helst!

Efter 9 dygn: Inte en tillstymmelse till avbrott. Tokstabilt.

64

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Enligt rykten skall också telenor gå över till denna?
Fungerar den bra som router?
Inga problem att streama media i LAN?

65

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Telenor support visste inget om att den skulle komma, så det är väl som vanligt.

JohanN, hur verkar denna?

66

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

nimnul skrev:

Telenor support visste inget om att den skulle komma, så det är väl som vanligt.

JohanN, hur verkar denna?

Tveksam att Telenor kommer byta till Huawei på ett tag men det kan säkert hända i framtiden. Det sitter med ett gäng D-Link på lagret så det tar nog ett tag innan de kan byta även om de vill.

Jag har bara testat Huawei-routern lite kort så jag kan inte säga något om driftsäkerhet eller vilka funktioner som fungerar i verkligheten.

Huawei brukar ju inte vara optimerade för maximal driftsäkerhet  wink  Men jag tror säkert de funkar bra för privatbruk.  Men den såg ut att funkar OK det vi såg.

Vart är branschen på väg när folk tycker att en produkt är tokstabil om den har varit igång över ett dygn  lol Våra proffskunder som använder mobilt Internet i sina lösningar kräver upptid på år i sträck...

Men tyvärr är det nog så att man hela tiden kräver snabbare Internet och ger avkall driftsäkerhet. Svågern som jobbar på Ericsson berättade att på 80-talet inversterade men miljontals kronor och oändliga timmar för att öka driftsäkerheter i AXE-växeln från 99,95% till 99,97%.

Nu när det gäller 4G näten så pratar man om driftsäkerhet efter "Best effort".

67

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Har testat dessa antenner på en Huawei B593
http://www.dustin.se/poynting-panelante … 5010383041
funkar bra där det är 4G+ men funkar inte alls där det bara är 4G (800mhz) dessa antenner verkar koppla ur dom interna antenerna med automatik när man använder 2 antener.

68

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

JohanN skrev:
nimnul skrev:

Telenor support visste inget om att den skulle komma, så det är väl som vanligt.

JohanN, hur verkar denna?

Tveksam att Telenor kommer byta till Huawei på ett tag men det kan säkert hända i framtiden. Det sitter med ett gäng D-Link på lagret så det tar nog ett tag innan de kan byta även om de vill.

Jag har bara testat Huawei-routern lite kort så jag kan inte säga något om driftsäkerhet eller vilka funktioner som fungerar i verkligheten.

Huawei brukar ju inte vara optimerade för maximal driftsäkerhet  wink  Men jag tror säkert de funkar bra för privatbruk.  Men den såg ut att funkar OK det vi såg.

Vart är branschen på väg när folk tycker att en produkt är tokstabil om den har varit igång över ett dygn  lol Våra proffskunder som använder mobilt Internet i sina lösningar kräver upptid på år i sträck...

Men tyvärr är det nog så att man hela tiden kräver snabbare Internet och ger avkall driftsäkerhet. Svågern som jobbar på Ericsson berättade att på 80-talet inversterade men miljontals kronor och oändliga timmar för att öka driftsäkerheter i AXE-växeln från 99,95% till 99,97%.

Nu när det gäller 4G näten så pratar man om driftsäkerhet efter "Best effort".

Vi har väl blivit vana efter att vi haft med Dovado 4GR att göra, den funkade max i 2 timmar utan omstart.
Att nu sitta med B593 som för mig varit uppe i 4 veckor utan problem känns plötsligt som det ska vara.
Med ADSL + router kunde det gå år i mellan omstarter, så vi får se om några månader hur det är.

69

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

anderseklind skrev:

Har testat dessa antenner på en Huawei B593
http://www.dustin.se/poynting-panelante … 5010383041
funkar bra där det är 4G+ men funkar inte alls där det bara är 4G (800mhz) dessa antenner verkar koppla ur dom interna antenerna med automatik när man använder 2 antener.

Inte så konstigt, då de anger 2,3 - 2,7 Ghz i bandbredd.

Hur funkar den som router, kan du öppna portar mm, alt sätta den i transparent läge och funkar Dyn-DNS?

70 Senaste redigerad av Vispen74 (2011-11-20 21:22:41)

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

nimnul skrev:

Inte så konstigt, då de anger 2,3 - 2,7 Ghz i bandbredd.

Hur funkar den som router, kan du öppna portar mm, alt sätta den i transparent läge och funkar Dyn-DNS?

Klarar allt som en vanlig router gör. Dock inte gränssnitt för dyn-dns, så man får köra deras update-klient tills vidare. Väntar med spänning på firmware med dyn-dns, aktiverade VOIP-portar osv. Hittar ingen obrandad firmware till den, men denna produkt verkar rykande färsk, så det kommer säkert. Den har även en USB-port där man kan koppla in minne eller disk och köra FTP-server i routern.

Grymt stabil router måste jag tillägga smile

71

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Vispen74 skrev:
nimnul skrev:

Inte så konstigt, då de anger 2,3 - 2,7 Ghz i bandbredd.

Hur funkar den som router, kan du öppna portar mm, alt sätta den i transparent läge och funkar Dyn-DNS?

Klarar allt som en vanlig router gör. Dock inte gränssnitt för dyn-dns, så man får köra deras update-klient tills vidare. Väntar med spänning på firmware med dyn-dns, aktiverade VOIP-portar osv. Hittar ingen obrandad firmware till den, men denna produkt verkar rykande färsk, så det kommer säkert.

Grymt stabil router måste jag tillägga smile

Kan man koppla förbi routerdelen, och bara köra den som modem tror det heter Transparent mode?

Jag har en bra router som jag inte vill byta ut, och i såfall kan min router hantera dyndns biten

72

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

nimnul skrev:

Kan man koppla förbi routerdelen, och bara köra den som modem tror det heter Transparent mode?

Jag har en bra router som jag inte vill byta ut, och i såfall kan min router hantera dyndns biten

Nej, det går inte. Dock står detta under routerns RIP-inställning "Inställningar för routning
Om kaskadkopplade routrar används i intranätet måste du lägga till statiska rutter eller aktivera dynamiska rutter för att säkerställa att datorerna som är anslutna till de kaskadkopplade routrarna kan nås." Vet inte exakt vad det innebär, men låter ju som det öppnar möjlighet att ha flera routrar inkopplade på samma nät på någe vis.

73

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Finns det inget DMZ läge?
Det finns ju tom på D-35 som NET1 levererar!

74

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Vispen74 skrev:
nimnul skrev:

Kan man koppla förbi routerdelen, och bara köra den som modem tror det heter Transparent mode?

Jag har en bra router som jag inte vill byta ut, och i såfall kan min router hantera dyndns biten

Nej, det går inte. Dock står detta under routerns RIP-inställning "Inställningar för routning
Om kaskadkopplade routrar används i intranätet måste du lägga till statiska rutter eller aktivera dynamiska rutter för att säkerställa att datorerna som är anslutna till de kaskadkopplade routrarna kan nås." Vet inte exakt vad det innebär, men låter ju som det öppnar möjlighet att ha flera routrar inkopplade på samma nät på någe vis.

Måste betyda att man bygger subnät, då blir inte den "riktiga" wan-adressen synlig för den riktiga routern i subnätet vilket borde omöjliggöra DynDNS kommunikation. Tillbaka på ruta 1 igen.

75

Sv: Telias nya 4G router med inbyggt modem (Huawei B593 )

Rikard skrev:

Finns det inget DMZ läge?
Det finns ju tom på D-35 som NET1 levererar!

Jo då, det gör det!