1

Tråd: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Hej

Har en Lenovo Thinkpad X201 med Qualcomm Gobi 9205 inbyggt mobilt bredband. Har kört i några veckor med Telia 3G.

Uppgraderade mitt Telia-abonnemang till 4G igår, Telia visste så klart inte om det funkar, har uppdaterat samtliga drivrutiner från Lenovo men den ansluter ändå bara till 7,2 Mbit...

Frågan är var felet sitter, modemet eller Telia?

2

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Features

    * Chipset
      : Qualcomm Gobi 9205 2000
    * USB ID: 05c6:9204 (loader)
    * USB ID: 05c6:9205 (modem)
    * EV-DO/CDMA (800 & 1900Mhz)
    * GSM/GPRS/EDGE (850, 900, 1800 & 1900MHz)
    * HSPA/UMTS (800, 850, 900, 1900 & 2100MHz)
    * GPS, AGPS
    * Up to 7.2Mbps download, 5.76Mbps upload (HSPA/UMTS)
    * Up to 3.1Mbps download, 1.8Mbps upload (EV-DO)

Snabb googlade hittade detta här står det att max hastighet är 7.2 på ditt modem.

Har ingen aning om det stämmer.

//M

3

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Det finns bara två olika 4G modem idag ute på världsmarknaden, och båda säljs i Sverige som första land att introducera 4G tekniken.

- Samsung GT-B3730 (finns hos Telia)
- Huawei E398 (Tele2 och Telenor)

4

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Har ett Gobi 2000 i min nya lenovo t410, och de är 7 ner och 5 upp, antar att de är samma som Gobi 9205. Och att få mer en 7.2 med de kortet går ej.
Så för att du skall få snabbare måste du byta modem.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

5 Senaste redigerad av Stringfellow (2010-11-17 10:01:19)

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Jag läste detta: http://news.cnet.com/8301-1001_3-10469951-92.html

Där Qualcomm Gobi 9200-serien nu ska stödja upp till 100 Mbps, vet dock inte om Lenovo släppt den drivrutinen...

Hur som helst så skickar Telia ett externt modem till mig. Nån gång i framtidne kanske det inbyggda funkar...

6

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Jo visst att chippen MDM9200 och MDM9600 har LTE support enligt nyheten, men varken du eller jag har ett MDM9200 chipp på modemet. smile

Samt att modemet inte ens supporterar 14,4 eller 21mbit utan max 7.2.


Chippet heter MDM2000
http://www.qualcomm.com.au/news/release … _Gobi.html

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

7

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Stringfellow skrev:

Hej

Har en Lenovo Thinkpad X201 med Qualcomm Gobi 9205 inbyggt mobilt bredband. Har kört i några veckor med Telia 3G.

Uppgraderade mitt Telia-abonnemang till 4G igår, Telia visste så klart inte om det funkar, har uppdaterat samtliga drivrutiner från Lenovo men den ansluter ändå bara till 7,2 Mbit...

Frågan är var felet sitter, modemet eller Telia?

Jag tror du sitter inne med lite kunskap som skulle kunna skina lite ljus över ett problem som jag har; jag försöker lista ut hur jag ska ansluta till Telia med mitt inbyggda Qualcomm Gobi 9205 istället för USB-modemet de erbjuder (Huawei E1750). Telia sa att jag skulle lägga in APN online.telia.se och ringa upp *99#. För hur detta skulle gå till i praktiken hänvisade de mig till Qualcomms support men där har jag inte fått mycket vettigt ur än så länge.

Fråga: Hur sätter jag upp en APN?

Tacksam för vägledning.

8

Sv: Försöker ansluta med Qualcomm Gobi

Mustasch skrev:
Stringfellow skrev:

Hej

Har en Lenovo Thinkpad X201 med Qualcomm Gobi 9205 inbyggt mobilt bredband. Har kört i några veckor med Telia 3G.

Uppgraderade mitt Telia-abonnemang till 4G igår, Telia visste så klart inte om det funkar, har uppdaterat samtliga drivrutiner från Lenovo men den ansluter ändå bara till 7,2 Mbit...

Frågan är var felet sitter, modemet eller Telia?

Jag tror du sitter inne med lite kunskap som skulle kunna skina lite ljus över ett problem som jag har; jag försöker lista ut hur jag ska ansluta till Telia med mitt inbyggda Qualcomm Gobi 9205 istället för USB-modemet de erbjuder (Huawei E1750). Telia sa att jag skulle lägga in APN online.telia.se och ringa upp *99#. För hur detta skulle gå till i praktiken hänvisade de mig till Qualcomms support men där har jag inte fått mycket vettigt ur än så länge.

Fråga: Hur sätter jag upp en APN?

Tacksam för vägledning.

Hej

Jag vet inte vilken dator du har men det var inga som helst problem att ange den informationen i Lenovos ThinkVantage "Access Connections"-program...