1

Tråd: Telenor lanserar 4G-router

Detta kan vara något kanske? Min 4GR är det inte i alla fall med E398 i dagens läge sad

Telenor lanserar 4G-routerl

2

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Mja kanske en trevlig station med allt i ett. Ser simkortsplatsen på vänster sida samt usb portarna "vad de nu är till för".
Tittar man historiskt på d-link produkter så kommer de nog får dessa funktioner:

USB portar för anslutning av skrivare
USB-hårddiskar eller USB-minnen

http://static.feber.se/article_images/20/69/66/206966_440.jpg

Får se om de skapar en intressant prisbild också, troligen så blir de standard 399kr i 24 månader = 9574kr.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Två linjers hemtelefoni

4

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Och förhoppningsvis löstagbara antenner så man kan skaffa sig bättre mottagning.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

5

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Dom på bilden ser skruvade ut.

6

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Antennerna är skruvade

7 Senaste redigerad av Discover (2011-09-12 02:08:28)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Xargon skrev:

Antennerna är skruvade



Bra, då är det bara att vänta på att Telenor / Tele2 ska öppna 4G i Gävle, Telia har det redan.

Dock finns det ingen anledning till att säga upp fibern än, då operatörerna har trafiktak och sedan kan man inte bli garanterad en viss hastighet på 4G.

30 / 30 från Bahnhof kostar 244 + 49 kr i månaden och fri trafikmängd.

Vill jag ha 4G hastighet så kan jag uppgradera till 100 / 100 för 364 kr i månaden,
eller 1000 / 100 för 894 kr i månaden.

dock ser jag inga behov för mer än 30 / 30.

Sedan är iaf inte 3 sugen på att ha mig som bredbandskund - då jag har en server.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

8

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hittade deras nya abonnemang med router på Telenors hemsida:

http://www.telenor.se/privat/mobilt-bre … -stor.html
349 kr / mån ser klart intressant ut

9

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Så där. Då var man ägare av en DWR-923 4G router från Telenor. Har precis kopplat upp allt och än så länge verkar allt fungera riktigt fint. Väldigt mycket inställningar i routern.
Ska testa lite och jämföra med min gamla Dovado 4GR router.

10

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Låst/brandad ?

11

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Tryckte i mitt sim kort från Tele2 till min mobil i routern, men lyckades inte få igång internet. Så den verkar vara låst. Men det finns en hel del inställningar, så det är möjligt att jag gör något fel.
Dock saknar min router Telenor loggan till skillnad från bilden tidigare i tråden. Där loggan är står det D-link DWR-923 i stället, och ser inga tecken på att den är knuten till telenor förutom lådan den kom i som det står Telenor på.
Får ut 40mbit direkt utan att ha optimerat något så det ser lovande ut.

12

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Byter du operatör så måste APN bytas i routern till den som är knuten till sim kortet.

13 Senaste redigerad av seve (2011-10-12 06:57:01)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Yes, försökte byta apn, men routern verkar ha en inbyggd sökfunktion liknande den som finns i mobiler som söker mobilnät och kopplar upp sig per automatik mot korrekt nät. Det finns även en knapp som heter "manuell" men den är gråmarkerad. Det finns även en knapp som heter "scan" men inga nya nät hittas.
Jag ska kolla med ett mobilt bredband kontantkort från tre också för säkerhets skull, men det får bli senare i veckan då jag inte har tillgång till det nu.
Stabiliteten verkar bra på routern hitills. Har kört 14h utan omstart och fortfarande full fart. Dovado 4gr routern brukade för mig bli instabil/långsam/tappa nät när man kommit över 1-2 dygn, så jag får avvakta lite till helt enkelt.

14

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har du köpt routern via operatören?
Då är den troligen låst till dom.

Vad är det för router?

15

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Japp den verkar låst.
d-link DWR-923 heter den. Har inte hittat den på d-links hemsida så det kanke bara kommer säljas tillsammans med mobila bredband.

Tekniske spesifikasjoner DWR-923:
Frekvenser: LTE 800/900/2600 MHz og DC-HSPA+/HSUPA/UMTS 2100 MHz
Størrelse: 22 x 19,5 x 3,5 cm
Vekt: 550 gram
WiFi 802.11 b/g/n
Gigabit-porter: 1 WAN og 4 LAN (gbit)
VoIP: 2 RJ11-tilkoblinger
3 USB 2.0-porter
IPv4/IPv6
Dual carrier som gir økt økt QoS
Kan administreres via TR069
Innebygde antenner for WiFi og 4G
Eksterne avtagbare antenner for best mulig dekning følger med
Leveres med monteringssats for vegg

16

Sv: Telenor lanserar 4G-router

tillåter telenor att routerns voip används?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Telenor lanserar 4G-router

nej det verkar som den funktionen (inte helt oväntat) är avaktiverad. Fliken för telefoni finns kvar men man kommer tillbaka till startsidan om man klickar på den fliken. Kanske går att låsa upp på nåt sätt?!
Testade att koppla in en telefon i ena jacket och tfn lampan tänds på routern, så uttagen verkar fysiskt vara kopplade i alla fall.

18

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Kanske ringer med simkortet, men sim är spärrat för röst,
Prova röst sim smile

19

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Fick detta kit igår. Kopplade upp det, 4G Lampan växlar mellan grönt och rött (svag signal) Fick 18-24mb nerströms och max 0,4mb uppströms. Kan inte säga att jag är supernöjd, 4ggr så snabbt som ADSL (bra väder) men hälften av ADSL upp!
0,4mb av specade 40mb är 1/100, lite kass. sad
Vad kan man göra på hemmafronten? Ingen skillnad om jag placerar i fönster eller på vinden.
En Poynting riktantenn kanske, routern har två spröt som sitter med standardfattning. gissar att en är för wifi och den andra för 4g eller är det en Tx och en Rx?

20

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Hitta bättre mottagning,
Fråga dom vart deras mast är, placera åt det hållet

21

Sv: Telenor lanserar 4G-router

själv bor jag 500 m från 4g masten, får "full" mottagning utan hopp mellan 3g/4g, och grön lampa. Får ca 20-30+mbit upp hastighet så routern är i alla fall kapabel till högre hastighet än dina 0,4mbit upp.
nimnul: kommer du inte heller åt telefonifliken som mig?

22 Senaste redigerad av nimnul (2011-10-16 12:31:28)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Jag tror att jag har masten 2,5 km rakt norrut, orienteringen av routern spelar ingen roll. Har tittat på en 12db s riktantenn. Vilken av antennerna är vilken på routern? Voicefliken är blockerad hos mig också.

kan tillägga att signalen ligger på -86db, lite lågt?

Någon som har förslag på optimala inställningar för 4G trafiken?

23 Senaste redigerad av Tette (2011-10-23 09:23:16)

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Skaffa denna lösning i dag. Ligger på 45-50 mbit ner och ca 4-10 upp. Klar förbättring mot mitt adsl 16-20 ner och max 0.8 upp.
Får se om 100GigaByte räcker.

Hur vet jag vilken styrka jag har på signalen??  edit hittade det i routern runt ca -78  står det är det bra? fick max -82
Externa antenner till denna burk är det någon som har tips!  Skulle ju vara bra om man slapp ha den i fönstret.

24

Sv: Telenor lanserar 4G-router

är det någon som fått portforwarding att funka?

25

Sv: Telenor lanserar 4G-router

Har haft routern i snart en vecka och tyvärr tappar båda datorerna i hushållet regelbundet kontakten med routern. Allt lyser som det ska och jag behöver bara starta om Wi-Fi på datorerna så hoppar allt igång direkt. När den tappar kontakten vilket händer ca 2ggr i timmen så står webbläsaren bara och tänker, kommer inte ens in i routern(192.168.0.1)

Har testat att byta kanaler men inte mycket mer då jag inte kan hitta någon information eller firmware alls på dlinks hemsida. Routern finns inte ens med.

Någon som har liknande problem eller tips på en lösning?