1

Tråd: The device has been disconnected or is unavailable

Jag fick detta meddelande ”The device has been disconnected or is unavailable” när jag försökte ansluta. Problemet började efter det att jag uppdaterat mjukvaran i modemet till version 21.005.20.xxx (vid leverans var det 21.003.27.xxx). Man ska ju då avinstallera ”Mobile Partner” och sedan installera på nytt. Då fungerade det bra men efter det att jag startat om datorn så kom felmeddelande. Jag höll på och strulade med detta i flera timmar. Valde även tidigare Återställningspunkt i Windows 7 64 bitars. Problemet kom tillbaka efter omstart av datorn. Sedan kom jag på att det gick att ansluta genom att högerklicka på ikonen i Internet-åtkomst men då var INTE Mobile Partner igång. Trots detta fungerade internetanslutningen.
Då startade jag msconfig och ändrade i Tjänster så att jag stoppade:
Tele2 Connect AT Service
Tele2 Connect Monitor
Mobil Partner. OUC
Nu fungerar allt som det ska och ”Mobile Parner” startar automatisk och det går att ansluta med Connect. Jag har bytt från Tele2 till Tre eftersom Tele2 bara gav 0,5-1,5 Mbit/s och nu ger Tre 8-16 Mbit/s med modem E372.
När det strulade var Tools PIN Operation gråmarkerat och inga val möjliga. Det märkliga nu är att programmet auto-startar trots att jag inte kryssat i Tools Options General Startup.
Sammantaget är jag mycket nöjd med Tre när det nu fungerar. Tele2 är mycket sämre.