1

Tråd: Kan flatrate fungera?

Förenklat så kan man säga att "förbrukningen" av bandbredd på olika aktiviteter kan vara kanske 1/10/100/1000  för mail, www, tanka musik, tanka film.

För trådbunden (koppar, coax, fiber) kommunikation gäller att man alltid kan skaffa fram mera bandbredd genom att gräva ner mera kabel, samt skaffa mera och snabbare utrustning av typen routers/switchar etc.

När det gäller tillgänglig bandbredd för trådlös kommunikation är läget ett annat. Tillgänglig bandbredd är en ytterst ändlig resurs, och konkurrensen om det tillgängliga utrymmet är hård.

Många operatörer marknadsför nu "trådlöst bredband".
I början så försökte operatörerna ha en prissättning som byggde på idén om debitering efter verklig förbrukning. Reaktionen på detta blev dock sådan att det tvingade fram alternativ med "flat rate", d.v.s. man betalar en fast månatlig avgift, och sedan är det i princip fritt fram att kommunicera så mycket man vill.
Betyder införandet av "flat rate" att problemet nu "är löst"?

Jag tror att svaret är nej!
Som jag ser det så finns det två möjliga scenarior för framtiden när det gäller trådlöst bredband:

1. Operatörerna kommer alla att tvingas införa olika restriktioner/debiteringssystem som i realiteten tekniskt och/eller ekonomiskt begränsar mängden data som användarna  kan överföra

2. Tillgänglig bandbredd för trådlöst bredband "tar slut", åtminstone på sina håll.
Detta innebär rimligen att alla användare kommer att uppleva att dom får allt sämre prestanda.
Det blir ju inte "tvärstopp", utan en mera gradvis upplevelse av att det går allt "segare"

Obs, det jag skriver skall inte uppfattas som att jag på något sätt "moraliserar", eller lägger synpunkter på hur folk nyttjar sitt trådlösa bredband. Jag skulle bara vilja höra hur andra bedömer läget...
Finns det en hållbar framtid för trådlöst bredband med dagens konstruktion av abonnemang?

/JS

2

Sv: Kan flatrate fungera?

Det du skriver är bara strunt från början till slut. Det finns precis lika mycket tillgängligt bredband för trådlöst bredband som för vanligt bredband.

Vad det handlar om är att skitföretag som bl.a. Tele2 inte vill investera i kapacitetsutbyggnad utan istället fortsätta ha en rörelsemarginal runt 35-50% - det vill säga att varannan krona som de omsätter skall vara ren vinst.

3

Sv: Kan flatrate fungera?

jag håller inte med dig där.
Trådbundet är mer begränsat om man ska se i framtid perspektiv.
Gräva ner mer kablar är inte alltid möjligt vilket försvårar att utveckla mer.
Trådlöst har inte den begränsningen.
Luften är ganska stor.
det finns många frekvenser att utnyttja.
Så det man behöver då är endast byta ut till bättre utrustning i knut punkterna och kanske gräva mer kabel dit.
Mot tråd bundet så måste man gräva till varje hus.
sen håller Japan på att skjuta upp en satellit som ska ha en kapacitet på många gigabyte trafik så i framtiden kommer inte ens knut punkterna att behöva ha tråd till sig.
Så trådlöst ser jag som mer potential än tråd bundet.

4

Sv: Kan flatrate fungera?

Det är en total missuppfattning att mobiltelefoni och trådlöst bredband inte nyttjar nedgrävda kablar. En del människor verkar tro att datasignalerna kastar sig likt apor i lianer mellan telefonmasterna. Så är det INTE.

En mobiltelefon eller ett trådlöst bredbandsmodem gör inte något mer än att koppla upp sig mot närmaste telefonmast och därifrån går all trafik vidare under mark i just nedgrävda kablar. Mobilt internet går via precis samma fiberkablar som vanligt internet.

5

Sv: Kan flatrate fungera?

Harry skrev:

Det du skriver är bara strunt från början till slut. Det finns precis lika mycket tillgängligt bredband för trådlöst bredband som för vanligt bredband.

Vad det handlar om är att skitföretag som bl.a. Tele2 inte vill investera i kapacitetsutbyggnad utan istället fortsätta ha en rörelsemarginal runt 35-50% - det vill säga att varannan krona som de omsätter skall vara ren vinst.

Hårda ord...
Man jag skall göra ett försök till.
I en kabel kan man ha ett helt eget frekvensspektrum.

Om detta spektrum tar slut så kan man skaffa en kabel till.

In en mobiltelefoncell så finns det exakt ett spektrum för alla användare att dela på. När spektrumet är fullt, så är det.
Och då skall man veta att det är bara en liten del av detta spektrum som är upplåtet för trådlöst bredband.

Om du inte kan styrka ditt påstående om strunt, så vidhåller jag min uppfattning att det riskerar att bli trångt, med de följder det kan föra med sig...
Jag kan ha full förståelse för att du och många med dig inte vill se detta scenario, men det blir inte mera osant för det...

/JS

6

Sv: Kan flatrate fungera?

Harry skrev:

Det är en total missuppfattning att mobiltelefoni och trådlöst bredband inte nyttjar nedgrävda kablar. En del människor verkar tro att datasignalerna kastar sig likt apor i lianer mellan telefonmasterna. Så är det INTE.

En mobiltelefon eller ett trådlöst bredbandsmodem gör inte något mer än att koppla upp sig mot närmaste telefonmast och därifrån går all trafik vidare under mark i just nedgrävda kablar. Mobilt internet går via precis samma fiberkablar som vanligt internet.

Naturligtvis så går trafiken det mesta av sin väg i kablar.
Och där kan man enkelt åtgärda kapacitets-problem.
Men problemet är den sista biten från bas-stationen till användaren.
Där är man i en mobiltelefoncell, och i denna cell konkurrerar man om resurserna med många intressenter.
Det är inte bara att sätta flera sändare/mottagare i masten om dom inte kan tilldelas frekvenser...

/JS

7

Sv: Kan flatrate fungera?

Nu skall vi vara snälla och inte säga att folk pratar strunt. smile

Vi lever i symbios med varandra här på forumet, sen att folk kan ha rätt och fel är en annan femma.

Jag skall inte säga att jag är en guru på hur cellerna i stationerna fungerar och hur många som möjligen kan få platts på en.
Läste lite om det förut men nu har jag tappat bort det någon stans.

Men som sagt, flashkalsen är mellan stationen/masten och dig.

Sen skiljer det dig flitigt vart man befinner sig.
Ute på landsbygden kanske cellen strålar 360° och skall ha lång räckvid **km
Men sitter du centralt så kanske cellen kör 120° och har en räckvid på 100m.

Bättre att få kontakt med en liten cell som få kör på en att nå en stor cell som flera kör på.
Ähh känns bara som man babblar nu, får söka lite och se om man kan hitta lite vettig info om cellerna.

Lite av de som är nackdelen med NMT "nordisk mobiltelefon" att den har så bra täckning att de behöver så få sändare.
Så bor man i Stockholm så får du och alla andra mer eller mindre dela på de 3 cellerna som sitter på kaknästornet.
Och de bådar inte gott för hastigheten.

Och de kan inte smacka upp flera överallt heller då de bråkar med varandra då som jag förstått det.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

8

Sv: Kan flatrate fungera?

Ja, jösses. Det är väl bäst att försöka vara lite pedagogisk då... roll

Anledningen att trådlös datatrafik flyter bättre bland tusentals människor på Stockholms centralstation än runt korvkiosken i Falun är inte magi, trollkonster, mystiska celler eller magiska basstationer utan att operatörerna har investerat i större kapacitet i Stockholm.

Den som på allvar vill föra en seriös diskussion om "framtiden" för mobilt bredband och hjärnspöken om att trådlöst bredband kommer att "ta slut" får snällt börja med att läsa några artiklar om LTE (prognos: 1 miljard användare om 5 år).

9

Sv: Kan flatrate fungera?

Harry skrev:

Ja, jösses. Det är väl bäst att försöka vara lite pedagogisk då... roll

Anledningen att trådlös datatrafik flyter bättre bland tusentals människor på Stockholms centralstation än runt korvkiosken i Falun är inte magi, trollkonster, mystiska celler eller magiska basstationer utan att operatörerna har investerat i större kapacitet i Stockholm.

Precis! Man har byggt många små celler.
Detta kan man göra eftersom man kan få betalt för sina investeringar genom att folk pratar och SMS:ar mycket, och detta genererar intäkter i relation till resursförbrukning.
Flatrate "trådlöst bredband" genererar inte intäkter i relation till resursförbrukning, och det är därför jag är benägen att tvivla på att operatörerna kan fortsätta med det.
Som jag ser det, så finns det redan tecken på att vissa operatörer börjar införa begränsningar.
T.ex att dom efter en viss volym per månad minskar din hastighet.
Eller att dom försöker prioritera ner torrent-trafik, vilket då genererar motdraget att folk kör krypterat, så att trafiken inte "känns igen".


Harry skrev:

Den som på allvar vill föra en seriös diskussion om "framtiden" för mobilt bredband och hjärnspöken om att trådlöst bredband kommer att "ta slut" får snällt börja med att läsa några artiklar om LTE (prognos: 1 miljard användare om 5 år).

Vi talar nog förbi varandra...
Det som är min poäng är att jag menar att man på en fungerande marknad inte i längden kan ha en prissättning där man inte får betalt för förbrukade resurser.

LTE blir nog bra, men operatörerna måste få igen pengarna (med vinst).
Jag tror att flatrate är "för bra för att vara sant".
Vi lär få veta, förmodligen ganska snart....

/js

10

Sv: Kan flatrate fungera?

jag är övertygad om att det beror också på vart du bor. I norrland speciellt norrlands inland så är jag övertygad om att nergrävd tråd är överlägsen den luftgångna trådlösa nätet. Det räcker att fara 5 mil innot landet från övik för att tappa täckningen på mobiltelefonen till exempel.

11

Sv: Kan flatrate fungera?

Harry skrev:

Det är en total missuppfattning att mobiltelefoni och trådlöst bredband inte nyttjar nedgrävda kablar. En del människor verkar tro att datasignalerna kastar sig likt apor i lianer mellan telefonmasterna. Så är det INTE.

En mobiltelefon eller ett trådlöst bredbandsmodem gör inte något mer än att koppla upp sig mot närmaste telefonmast och därifrån går all trafik vidare under mark i just nedgrävda kablar. Mobilt internet går via precis samma fiberkablar som vanligt internet.

om du syftar på det jag skrev.
så läste du nog inte.
Jag skrev att om man ska bygga ut trådlöst så behöver man bara dra mer fiber till
knutpunkterna vilket är telestationerna.
man behöver alltså inte gräva fiber till slutkund.
som man måste göra vid trådbundet.
Sen när nya satteliter med tb kapasitet inträder så kommer inte knutpunkterna. dvs telestationerna dvs masten som du ansluter till inte heller behöva fiber.
Så dom kan också bli trådlösa inom en framtid

12

Sv: Kan flatrate fungera?

jstack: Vad menar du är den principiella skillnaden mellan att "gräva ner mer trådbunden kabel" och "bygga fler men mindre celler".
I ena fallet ökar man kapacitet på trådbundet bredband, och i andra på trådlöst dito. De senaste åren har ju visat att affärsmodellen med flat-rate fungerar, varför skulle den inte fungera trådlöst, bara för att kapacitetsutbyggnaden sker på ett annat sätt?