1 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-06 17:23:52)

Tråd: informationsvideo om antenner för mobilt bredband

Johan N från Communica visar en hel del intressanta antenner som inte tillhör det vanliga konsumentsegmentet. Communica säljer inte till privatkunder mig veterligen men grejorna går att beställa t ex via Dialect, förmodligen också via Infoferenda.

http://www.youtube.com/watch?v=Dp7teA9LDps

Dubbla antenner för 800 eller 900 4G kommer att bli en storsäljare eftersom bra signalstyrka krävs för hög fart några mil från basen.  Även om man redan har fem pinnar kan en väl placerad yttre antenn i reflexfri miljö förbättra farten avsevärt  eftersom multipla signaler genom reflexer kan dra ned farten.

Sierra wireless kommer med 4G utrustning med uttag för dubbla sändarantenner. Det finns  eller kommer t o m modem som har separata dubbla utgångar för 3G och 4G. Har man 4G i närheten är det lika bra att satsa enbart på det.

Vilket lyft 4G 800 MHz kan bli på landsbyggd visas av en nöjd kund på Öland som till sin butik skickat skärmbild på bredbandskollen som visar 32 mbit ned och tio upp där han tidigare inte ens fick någon 3G signal.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

2

Sv: informationsvideo om antenner för mobilt bredband

Enklaste sättet att hitta återförsäljare är förmodligen att söka på "poynting panelantenn", "poynting riktantenn", "poynting rundstrålande" osv på www.prisjakt.nu.

3 Senaste redigerad av [Mr.T] (2011-10-09 01:06:57)

Sv: informationsvideo om antenner för mobilt bredband

Det är nog jättebra med 4G på 800-900 bandet men undrar när det kommer till landsbygden egentligen? Jag tror jag kommer att få vänta ett bra tag tills det kommer nått till mig sad

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

4

Sv: informationsvideo om antenner för mobilt bredband

[Mr.T] skrev:

Där nog jättebra med 4G på 800-900 bandet men undrar när det kommer till landsbygden egentligen? Jag tror jag kommer att få vänta ett bra tag tills det kommer nått till mig sad

ja nytt byggs alltid i samma ordning, stureplan, gotland, åre osv..  inte den ordningen det behövs.
landsbygden har knappt mer är än basic 3g dvs 0,3/0,06mbit i dag, adsl kan man glömma när tex telia fraktar bort pstn stationerna ur skogarna och kör dom till

5 Senaste redigerad av jonasolof (2011-10-08 05:48:51)

Sv: informationsvideo om antenner för mobilt bredband

Då har jag tur för jag har kor och skog utanför huset men också Adsl, 3G och 4G samt Net1 vid behov.

Håller med om friandet till storstadspublik när man satsar på Åre och Gotland. Jag är själv mycket förvånad att Öland kom med, det är inte lika hippt. fast när Telia startade upp 4 G den tredje augusti var turisterna på väg bort, det var infödingarna i Lilla Hult och sådana ställen som gläds åt 4G täckningen.

mitt i Sörmland finns det nog hopp om 4G snart. Kolla täckningen i Roslagen, 800 cellerna når långt.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

6

Sv: informationsvideo om antenner för mobilt bredband

även ställen dit politikerna har utlokaliserad statlig verksamhet brukar komma snabbt

konstiga är att man bygger ut i "semester byar i skogen" där det bara bor någon några månader om året.
en mil utanför är det knappt 3g data...