1

Tråd: Dovado UMR jfr DIR451

Hej
Har en DIR451 som jag inte är särskilt nöjd med. Bl.a får jag bara ca 40% av hastigheten (TPTEST) med ett HUAWEI/E220 jämfört med modem anslutet direkt till dator (tele2 och tre).
Vad ger Dovado?

2

Sv: Dovado UMR jfr DIR451

Tror det hänger en del på tcp packet size som är inställt i routern.
Vet inte om det går att ändra manuellt i d-linken.

Brukar ibland få bättre hastighet med dovado's umr produkt en när jag har modemet i datorn.
Lite skillnad mellan t.ex. vista och xp och linux för den delen också på dator nivå.
Då vista och linux ställer in tcp fönstrerna auto medans xp inte gör det.
Vet dock inte vilket os du kör med.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

3

Sv: Dovado UMR jfr DIR451

I UMR'n kan du också använda Y-kabeln som du fick med E220'n. Den ger dig maximal ström (1A). E220'n kräver 0.7A för att köra ordentligt. Varje USB port levererar max 0.5A, och din D-LINK har bara ett USB port medan UMR har 2.

4

Sv: Dovado UMR jfr DIR451

Tack för tips. Har nu beställt en Dovado som kommer efter helgen.
Som tillfällig lösning, kan jag koppla "assistant power" till en usb-port på en dator?

5

Sv: Dovado UMR jfr DIR451

Jupp du kan koppla in den i valfri usb port på en dator.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

6

Sv: Dovado UMR jfr DIR451

Här kan du se hur du kan konfa upp din UMR:

http://www.dovado.com/UMR_Support.html

Och här hittar du dom olika APN som finns hos svenska operatörer:

http://www.dovado.com/umr_sv.html

Ha det bra!

7

Sv: Dovado UMR jfr DIR451

Har nu testat dovado umr med ungefär samma resultat som med dir451. Kört både XP(sp2) och Vista(sp1) och får typiskt (svarstid/skicka/mottag):
modem på dator: 135 / 0.36 / 1.8
dovado: 250 / 0.06 / 0.55

WPA kryptering verkar inte acceptera ett utropstecken i nyckeln (har inte testat andra icke-alfanum tecken).

Har dessutom problem med dyndns som ger: "DynDNS server login refused; please make sure all login information is correct". Kan det möjligen också ha att göra med vilka tecken som används i fälten?