1

Tråd: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Hej!

Jag har skaffat en Vololink VA125 och med dom medföljande antennerna får jag ca 6 Mbit ner och 1 Mbit upp. Med en extern antenn får jag 30 dB bättre signalstyrka (-65 dBm istället för -95) men hastigheten är fortfarande 6/1. Inte ens om jag ställer mig 25 meter från basstationen får jag mer än 6/1. Jag betalar för "upp till 16 Mbit" men får aldrig mer än 6/1. Har Tele2 spärrat hastigheten vid 6 Mbit eller varför får jag aldrig mer trots bra signalstyrka?

2

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Jag har tele2 large(upp till 16Mbit/s) och får 5.4Mbit/s vid masten.
Deras täckninskartakarta säger "Turbo-3G+ (upp till 16 Mbit/s)" på det stället.
Så kartan och verkligheten stämmer inte.

E372 / Dovado 4GR / Pointing antenn / Tre Max

3 Senaste redigerad av Niska (2011-09-21 11:32:27)

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Kanske är så att masten inte har högre kapacitet än så...

Täckningskartorna verkar sällan stämma med verkligheten.

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

4

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Niska skrev:

Kanske är så att masten inte har högre kapacitet än så...

Täckningskartorna verkar sällan stämma med verkligheten.

Jag bor på gotländska landsbygden. I somras när ön var packad med turister fick jag också 6/1 och nu när jag i princip är ensam på min basstation blir det ingen skillnad. Kan ju inte bero på dålig kapacitet pga för många användare, möjligen har dom inte grejor för mer än 6 Mbit men enl kartan ska det vara "Turbo 3G" här... Kriminellt att ta betalt för 16 Mbit när dom inte ens kan leverera hälften  sad

5

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Som det står på Telenors sida

3G - Upp till 6 Mbit/s
På vissa ställen upp till 3 Mbit/s

Jag betalar för upp till 6 men maxar 3.5 Mbit/s som bäst

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

6

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Hablingbo skrev:
Niska skrev:

Kanske är så att masten inte har högre kapacitet än så...

Täckningskartorna verkar sällan stämma med verkligheten.

Jag bor på gotländska landsbygden. I somras när ön var packad med turister fick jag också 6/1 och nu när jag i princip är ensam på min basstation blir det ingen skillnad. Kan ju inte bero på dålig kapacitet pga för många användare, möjligen har dom inte grejor för mer än 6 Mbit men enl kartan ska det vara "Turbo 3G" här... Kriminellt att ta betalt för 16 Mbit när dom inte ens kan leverera hälften  sad

Jag bor ca: 6km utanför Visby. Kör nu 3Max och är nöjd. Testade först Telia 4G men fick inte de hastigheter jag ville och det kombinerat med deras begränsningar gjorde att jag testade tre.
Brukar ligga runt 8-10/1-3 i hastighet. Har märkt att signalen är väldigt väderberoende. Nackdelen med Tre är att de inte lika gärna som Telia lämnar ut riktning till sina master.

Ring Tele2 och hör dig för avstånd och riktningar till närmsta masterna samt vilken hastighet de stödjer.

Testade precis hastigheten...
http://www.speedtest.net/result/1494825039.png

•••••••••••••••••••••
./configure --with-girl
make love
make clean

7

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

9% - 50% signal = samma hastighet.
provade igår.
Tid på dygn har större betydelse.

8

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Niska skrev:

Ring Tele2 och hör dig för avstånd och riktningar till närmsta masterna samt vilken hastighet de stödjer.

Jag har ringt Tele2 och frågat var den närmaste masten står men det fick hon inte tala om (!). Efter mycket om och men kunde hon tala om att "masten står 5,2 km från dig riktning NV vid stora vägen". Mycket riktigt står där en mast men även fast jag står vid masten får jag inte bättre fart. Kanske borde prova en annan operatör....

9 Senaste redigerad av Discover (2011-09-23 15:54:59)

Sv: 6/1 Mbit oavsett signalstyrka

Hablingbo skrev:
Niska skrev:

Ring Tele2 och hör dig för avstånd och riktningar till närmsta masterna samt vilken hastighet de stödjer.

Jag har ringt Tele2 och frågat var den närmaste masten står men det fick hon inte tala om (!). Efter mycket om och men kunde hon tala om att "masten står 5,2 km från dig riktning NV vid stora vägen". Mycket riktigt står där en mast men även fast jag står vid masten får jag inte bättre fart. Kanske borde prova en annan operatör....


Nu framgår ju inte det...

men ett tips, när du ska testa hastigheten vid masten, stå 100-200 meter från masten då,
tror det ger bättre hastighet än att stå under antennerna.

Beror ju även på hur hög masten är.

Hastighetstest i Gävle:

http://www.speedtest.net/result/1498205456.png

Modem: Dosan för fasttelefoni över mobilnätet.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.