1 Senaste redigerad av HD (2011-09-15 21:02:36)

Tråd: Ping Telia vs Tre

Jag har problem med mitt 3 abb då det nästan har blivit osurfbart den senaste veckan.
Enligt tres kundkjänst är det som vanligt inga kända problem hos dem.
Har även ett Telia abb som funkar som det ska.

Jämförsle ping-tider på samma tidpunkt, router är tp-link 3420 i båda fallen, modem är E1820 Telia och E367 Tre:

Telia kl 22.52 15/9 mot "Tele2.se"
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=49  TTL=115  seq=1
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=39  TTL=115  seq=2
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=49  TTL=115  seq=3
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=59  TTL=115  seq=4
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=49  TTL=115  seq=5
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=89  TTL=115  seq=6

Ping statistics for tele2.se
  Packets: Sent = 6, Received = 6, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milliseconds:
  Minimum = 39, Maximum = 89, Average = 55
----------------------------------------------------------------------------------------
Tre kl 22.53 15/9 mot "Tele2.se"
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=109  TTL=119  seq=1
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=609  TTL=119  seq=2
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=709  TTL=119  seq=3
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=109  TTL=119  seq=4
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=159  TTL=119  seq=5
Reply from 193.12.93.143:  bytes=64  time=99  TTL=119  seq=6

Ping statistics for tele2.se
  Packets: Sent = 6, Received = 6, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milliseconds:
  Minimum = 99, Maximum = 709, Average = 299
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hasighet är katastrof på tre abbet, ca 0,5-0,8mbit ner och typ 0.01mbit upp.

Frågan är vad gör man? Tre bryr sig inte när man ringer
kl 18-20 går det helt enkelt inte sufra alls, ca 80% packet loss om man pingar valfri sajt.

2

Sv: Ping Telia vs Tre

gör traceroute istället,
kolla vart pingen dyker upp.

jag postade en tråd ang detta tidigare.

3

Sv: Ping Telia vs Tre

mitt syfte med pingdata var ju att visa hur överbelastat tres mast eller nät är.
tracert har jag ingen nytta av i detta fall.

4

Sv: Ping Telia vs Tre

Då kan man se vart flaskhalsen ligger, i deras nät eller i stamnät tex.

5

Sv: Ping Telia vs Tre

på första "hoop" är det redan galen ping så det är masten/tres nät som är överbelastat.
Säljer man bredband för 89kr/mån så kan man ju inte ha tillräcklig kapacitet.

6

Sv: Ping Telia vs Tre

Vad får du för värde om du pingar en tre address från tre abonnemanget, det kommer alltid vara snabbare från tele2 då det är deras nät.
Vad får du om du om du pingar din gateway från tre:s abonnemang?

7 Senaste redigerad av G-Man (2011-09-16 22:29:52)

Sv: Ping Telia vs Tre

sedan är oftast första pingen första platsen efter operatörens samtliga vlan som länkar ihop masten med stamnätet. ligger man sedan sist i raden av master så kan det bli många dolda hop innan man kommer fram.

så det beror på ganske mycket.

gör tex så här:
gör tracert mot tex gog dns eller den dns du använder,
välj den med lågt ping.

3    88              13              130.244.194.222    avk1-vpe-2.vlan1.tele2.net
4    70              -18             130.244.194.250    avk3-vpe-2.tengigabiteth9-1.tele2.net
5    75              5               130.244.218.28     kst5-core-3.tengige0-1-0-4.tele2.net
6    85              10              130.244.49.133     kst5-core-2.port-channel1.tele2.net
7    113             28              130.244.200.14     peer-as15169.kst5.tele2.net
8    68              -45             216.239.43.122
9    374             306             209.85.254.153
10    222             -152            66.249.95.175
11    207             -15             64.233.174.29
12    *    *    Timed out
13    127             -80             8.8.8.8            google-public-dns-a.google.com

http://www.speedtest.net/result/1486793543.png

prova med annat modem, vissa modem är bättre än andra.
denna är gjort på ett e1750 comviq kontant,
görs samma sak på ett tele2 mbb 16mbit fås ca 300ms mer i ping på samma plats samt 1,5mbit wink

undligt ä?

8

Sv: Ping Telia vs Tre

andy78 skrev:

Vad får du för värde om du pingar en tre address från tre abonnemanget, det kommer alltid vara snabbare från tele2 då det är deras nät.
Vad får du om du om du pingar din gateway från tre:s abonnemang?

Har egentligen ingen betydelse vilken stor svensk sajt du pingar, skiljer max +-10ms oavsett vilket nät du har och vilket nät du pingar. Det är ALLTID den teknik du som slutkund använder som är avgörande för en pingtid samt avstånd till pingserver.

9

Sv: Ping Telia vs Tre

HD skrev:
andy78 skrev:

Vad får du för värde om du pingar en tre address från tre abonnemanget, det kommer alltid vara snabbare från tele2 då det är deras nät.
Vad får du om du om du pingar din gateway från tre:s abonnemang?

Har egentligen ingen betydelse vilken stor svensk sajt du pingar, skiljer max +-10ms oavsett vilket nät du har och vilket nät du pingar. Det är ALLTID den teknik du som slutkund använder som är avgörande för en pingtid samt avstånd till pingserver.


Så du menar att det har ingen betydelse om man pingar en host utan för eget nät?

"Det är ALLTID den teknik du som slutkund använder som är avgörande för en pingtid samt avstånd till pingserver"

Berätta mer om denna teori, vad avser du med teknik, syftar du på om det är ethernet, atm, frame-relay för att ta några exempel?

10

Sv: Ping Telia vs Tre

Du missuppfattar mig lite, menar tekniker som typ ADSL, Cable, VDSL, 3G, LTE, osv innan ljuset får sköta sitt i en fiberlina.
Har du en 3G uppkoppling så är ca 70-100ms i ping vid normala förhållanden oavsett operatör eller vilken stor sajt i sverige du pingar. lika så ADSL så brukar det ligga på 20-30ms.

Hursomhelst så är vi lite off topic nu, lite synd att vi alltid här har några personer som jagar "replay top-chart" utan att tillföra något till själva problemet.

11 Senaste redigerad av A-Man (2011-09-18 10:48:12)

Sv: Ping Telia vs Tre

HD skrev:

Du missuppfattar mig lite, menar tekniker som typ ADSL, Cable, VDSL, 3G, LTE, osv innan ljuset får sköta sitt i en fiberlina.
Har du en 3G uppkoppling så är ca 70-100ms i ping vid normala förhållanden oavsett operatör eller vilken stor sajt i sverige du pingar. lika så ADSL så brukar det ligga på 20-30ms.

Hursomhelst så är vi lite off topic nu, lite synd att vi alltid här har några personer som jagar "replay top-chart" utan att tillföra något till själva problemet.


Jag förstår vad du menar.

Har det alltid varit så här eller kom överbelastningen helt plötsligt, vad fick du för hastigheter innan problemet uppstod?

Blir det samma fel med Tre om du kör modemet direkt i datorn?

Blir det någon skillnad om du kör tre abonnemanget i ditt 1820 modem i router samt direkt i datorn?

Har du provat Tre på en annan address, för att testa om problemet är lokalt där du befinner dig?

Vilket APN använder, prova att byta och se om det hjälper.



Hur som helst det du beskriver låter väldigt dåligt och så ska det inte vara, det ska fungera oavsett om det kostar 89 eller 99 kr.

Du har gjort en del tester och det kan du använda som grund i din reklamation.

12

Sv: Ping Telia vs Tre

en anledning kan vara att telia och tele2 samarbetar delar licens.
så dom kan ha en bättre peering mot varandra än mot tre och telenor.
så pinga en plats som är operatörs neutral.
google eller liknande.

13

Sv: Ping Telia vs Tre

Tack för alla bra tips.
Fick prata med en ganska vettig kille på tres kundkjänst och han "visste" om problemet och skall göra en felanmälan.
Enligt tre är masternas totala kapacitet på orten för låg med tanke på antalet användare.
Dock kunde han inte lova en förbättring då det är omfattande uppgradering som behövs så jag kunde reklamera abb. om jag ville. vi får se vad som händer men skönt att man fick lite respons på kundtjänst då är hälften glömt nästan.

14

Sv: Ping Telia vs Tre

Vilken ort är drabbad av detta?

15

Sv: Ping Telia vs Tre

HD skrev:

Enligt tre är masternas totala kapacitet på orten för låg med tanke på antalet användare.
Dock kunde han inte lova en förbättring då det är omfattande uppgradering som behövs så jag kunde reklamera abb. om jag ville.

YES, fått samma svar som jag !
näten är överbelastade

16

Sv: Ping Telia vs Tre

Bör tre ta in fler kunder på ett område som de vet redan är överbelastat?
Mer pengar i kassan kontra fler missnöjda kunder
Vad tycker ni?

17

Sv: Ping Telia vs Tre

Finner också det väldigt märkligt.
Ser man en ökad kundtillströmning och maxad kapacitet så borde det byggas ut, kan man inte använda tjänsten så slår det bara tillbaka i form av missnöjda kunder som talar om det för andra.
Och väljer en operatör som fungerar och även det sprider sig och då slår det tillbaka ännu mer.

18

Sv: Ping Telia vs Tre

HD skrev:

Bör tre ta in fler kunder på ett område som de vet redan är överbelastat?
Mer pengar i kassan kontra fler missnöjda kunder
Vad tycker ni?

Det här handlar om mobilt bredband, så det är inte riktigt ett alternativ att säga nej till kunder beroende på var de bor. Sen så är det en hel del kunder som inte använder det mobila bredbandet när de är hemma.

19

Sv: Ping Telia vs Tre

Tänker på kunder som ger 249kr/mån och skall få "32mbit" och i verkligheten mitt på dagen kanske toppar 1mbit, så är man hur som helst helt fel ute, och badwill är ett faktum. Att man nattetid kommer upp i väldigt hög hastighet är bra men oftast sover de flesta därav hastigheten. Om det nu är så att man inte kan erbjuda hälften av utlovad hastighet när som helst på dygnet så bör man höja priset så det täcker de investeringskostnader som krävs för en fullt fungerande tjänst dygnet runt.
Alternativ 2 tycker jag borde vara nyteckningsstopp precis som Telia gjorde på många telestationer när ADSL introducerades.
Att det är mobilt köper jag till en viss del men jag tror att en övervägande stor del av användningen kommer göras på den ort man är stationerad.
Det är lite mina tankar kring detta...

20

Sv: Ping Telia vs Tre

Det fungerar inte att göra så då många i storstäderna text Stockholm, Göteborg och malmö använder sitt mobila bredband på landet tex 5 , 6, 10 mil bort.

Det bästa vore om operatören kunde agera innan det blir överbelastning, för det kan det kontrollera och få statistik på innan det sker så det borde inte komma som en förvåning för dem.

21

Sv: Ping Telia vs Tre

Är super drag i åre....
101

22

Sv: Ping Telia vs Tre

andy78 skrev:

Det fungerar inte att göra så då många i storstäderna text Stockholm, Göteborg och malmö använder sitt mobila bredband på landet tex 5 , 6, 10 mil bort.

Det bästa vore om operatören kunde agera innan det blir överbelastning, för det kan det kontrollera och få statistik på innan det sker så det borde inte komma som en förvåning för dem.


eller att när dom bygger så bygger dom för framtiden från början med bra kapacitet.
det är bara dumsnålhet att inte bygga rätt från början.
fattar inte hur svårt kan det vara att bygga med kapacitet till stationerna från början.
som 4G masterna har bäl runt 100-150mbit. Hur svårt hade det varit att fixa fram 1GB eller mer till alla master.
är det fiber till master bara att pumpa på mer. är det radio till masterna kör flera radio på en 100-150mbit/radio sändare.
och sätt in en 10 st som är ihop länkade och lastbalanserade. Varken dyrt eller svårt för operatörerna att få in 1GB+ i alla master.

23

Sv: Ping Telia vs Tre

Är det verkligen bandbredd som är bristen eller är det radiotekniken som sätter stopp?
Har dock fullt förståelse att man inte har samma bandbredd överallt.

24

Sv: Ping Telia vs Tre

Där det är fiber till master så har dom kranat på för lite i fibern.
Där det är radio till master så har dom för lite bandbredd i radio tekniken men det är ju bara att lastbalansera över flera radio sändare och mottagare. bara för dom att köpa en 10st bullet och antenner i varje mast så kan dom ha en 1GB bandbredd där det är radio till och dom har en räckvidd på 5mil. så om dom siktar på att för flytta trafiken 1-2 mil i taget så har dom full bandbredd hela tiden även vid dåligt väder och det flir oftast inte så många hopp innan dom kan gå ner i fiber från dom masterna som har radio.