1

Tråd: Jämförelse nedladdningshastighet mobilt bredband mot kabel

Har två mobila abonnemang med 3 (ett för min iPad och ett för PC, billigaste varianten) och ett för hemmabruk med kabel med comhem (2.0/0.5). När jag mäter med BBK hemma är 3-nedladdningen till min iPad knappt 50% snabbare än den med comhem och 3-nedladdningen till min PC knappt 2 ggr snabbare. Men i verkligheten när jag laddar ner sidor är nedladdningen med comhem klart snabbare. Gjorde mätningar till 11 sidor jag använder ofta och två mätningar vardera för alla fallen (comhem, 3, comhem, 3, i följd). Till såväl iPaden som PC:n tar nedladdningarna  i genomsnitt 50% längre tid med mobila bredbandet än med comhem. Finns någon teknisk förklaring?

2

Sv: Jämförelse nedladdningshastighet mobilt bredband mot kabel

Det är inte bara överföringshastigheten som spelar roll. Svarstiderna spelar också in.
På mobilt bredband är det ofta långa svarstider typ flera hundra millisekunder. På ComHem har du nog svarstider på några tiotal millisekunder.

Ska du ladda in en "normal" hemsida med lite reklam som Aftonbladet eller liknande så är det ganska många DNS-uppslagningar som skall göras för alla reklambanners m.m. Om då varje DNS-uppslagning tar tio gånger så lång tid via mobilt bredband så märks det...

3

Sv: Jämförelse nedladdningshastighet mobilt bredband mot kabel

Tack, det var klargörande. Då är följdfrågan varför svarstiderna är så mycket längre med mobilt bredband. Köer pga bristande kapacitet, eller vad?

4

Sv: Jämförelse nedladdningshastighet mobilt bredband mot kabel

Gör traceroute mot samma ställe, då ser du vart felet ligger.
Tack.

5

Sv: Jämförelse nedladdningshastighet mobilt bredband mot kabel

ew38 skrev:

Tack, det var klargörande. Då är följdfrågan varför svarstiderna är så mycket längre med mobilt bredband. Köer pga bristande kapacitet, eller vad?

Delvis ligger det i tekniken. Jag har aldrig sett bättre svarstider än 70-80 ms på mobilt bredband. Misstänker att radiotekniken gör att det inte går snabbare.

Men sedan har du också alla olika lägen du kan bli uppkopplad i. GPRS, Edge, HSDPA och allt vad det heter. Ofta när du är uppkopplad mot samma mast så växlar lägena. Du ser att färgerna ändrar sig på lampan på modemet. Eftersom resurserna är begränsade så försöker masten hela tiden prioritera "aktiva" användare och prioritera ner mindre "aktiva" användare. D.v.s. gör du ett kort avbrott i din datatransmission så blir du ofta nerkopplad i ett långsammare läge och sedan tar det lite tid att bli prioriterad igen.

När jag pingar en IP-adress på internet från mobilt bredband hemma där jag har halvdålig täckning så varierar pingtiderna mellan 70 - 600 ms ungefär.

Via ADSL som jag normalt kör så ligger pingtiderna stadigt runt 20 ms.

4G sägs vara mycket bättre, men 3G kan aldrig bli lika bra som internet via ADSL eller kabel.

6

Sv: Jämförelse nedladdningshastighet mobilt bredband mot kabel

Tack, jag är mycket nöjd med de snabba svaren!