1

Tråd: Routers

Har kört 3 i båten några år men börjar tröttna på dålig täckning mellan kobbarna.
Funderar på att skaffa mig ett Net1 abonnemang och undrar vad som händer
på router-fronten. Kommer befintliga D-35 och D-40 att vara "current" även nästa sommar
eller är det något nytt på gång (rykten el dyl). Har kollat igenom detta forum men blir inte klok
på om Net1s utbyggnad stöds av en firmware uppdatering på ovanstående routers.
M a o vågar man skaffa ett abonnemang nu (trots att båtsäsongen snart är slut) utan att
riskera att prylarna är gamla nästa år. Förstår att det kan vara svårt att veta vad Net1 hittar på
men det kanske finns lite "inside" rykten.

2 Senaste redigerad av axe (2011-09-11 12:07:23)

Sv: Routers

Nuvarande abonnemangs erbjudanden kommer att bytas 21 september, så att vänta en månad kan vara ett tips.
Men man vet ju aldrig, särskilt med Net1 vad som händer efter det datumet, dom är ju redan sena med uppgraderingen av ny teknik.

3

Sv: Routers

För att utnyttja det nu helt uppgraderade nätet till rev. B krävs det helt ny hårdvara (modem). Någon uppgradering genom ny firmware till befintliga modem är med andra ord inte möjlig.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4 Senaste redigerad av jonasolof (2011-09-11 04:05:03)

Sv: Routers

ny utrustning kan använda upp till tre samtidiga kanaler i den utsträckning masten tillåter. D35 och D50 kan bara använda en och de kan inte uppgraderas Men de kan så vitt framkommit fortfarande användas, de funkar ju nu och alla master är uppgraderade. Som altrnativ till 3G är även en kanal bra om man inte kräver högsta fart. Oavsett ny eller gammal router rekommenderas masttoppantenn och bra kabel ned.

4G 800 Mhz är ett alternativ i vissa vatten.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Routers

Tack för alla svar, intressant att se vad Net1 kommer med för nya routrar och hur prisbilden ser ut.
Jag misstänker att det inte blir gratis att använda den nya tekniken fullt ut. En helt annan fråga, mina befintliga routrar Dovado 4GR och D-Links DIR-451 har en "keep alive" funktion där lämpliga ip-adresser pingas för att se att kontakten vidmakthålls. Kan inte se att den funktionen finns på D-35 eller D-40, behövs den inte i ett CDMA nät. D v s kan man lämna routern obemannad och den håller sig uppe själv och gör lämpliga återstarter eller uppkopplingsförsök ?

6 Senaste redigerad av Discover (2011-09-12 01:16:25)

Sv: Routers

mserika skrev:

Tack för alla svar, intressant att se vad Net1 kommer med för nya routrar och hur prisbilden ser ut.
Jag misstänker att det inte blir gratis att använda den nya tekniken fullt ut. En helt annan fråga, mina befintliga routrar Dovado 4GR och D-Links DIR-451 har en "keep alive" funktion där lämpliga ip-adresser pingas för att se att kontakten vidmakthålls. Kan inte se att den funktionen finns på D-35 eller D-40, behövs den inte i ett CDMA nät. D v s kan man lämna routern obemannad och den håller sig uppe själv och gör lämpliga återstarter eller uppkopplingsförsök ?


Så länge jag har haft täckning med CDMA450 nätet så har jag varit uppkopplad också, dock pingar inte min Net1 router - utan det gör min mobiltelefon.

Dock tycker jag att du ska avvakta ett tag, nya routrar kommer!


Dock känner jag att jag inte har så stort behov av den nya,
högre hastigheten då jag i stort sett bara kör telefoni över Net1,
dock får man ju hoppas att abonnemang till dagens modem / routrar blir billigare än till de nya modemen.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

7

Sv: Routers

På sommaren skulle jag behöva ett bredband med router i båten under ca 4 mån. Resten av året behövs det inte. Vi har fiberbredband hemma. Net 1 erbjuder "Kraftpaketet" med en router (ser ingen beteckning) eller "Lilla Paketet" med ett USB-modem (beteckning sakans). Ingen kombination erbjuds och abonnemangen tecknas med en bindningstid på 24 månader. Antingen får man då ta Kraftpaketet och använda det i båten under sommaren men sedan inte alls under resten av året, eller Lilla Paketet och använda det utan möjlighet att koppla upp flera datorer på USB-modemet.

Men så slog det mig; Kan man inte ansluta USB-modemet till en router typ Donovan 4GR? Då skulle man kunna använda modemet kopplat till routern under sommaren och modemet kopplat till en laptop under resten av året. Någon som kan säga om detta skulle fungera.
//Jan S

8 Senaste redigerad av keja01 (2011-09-15 22:05:48)

Sv: Routers

USB-modemet D50 finns med i listan över USB-modem som går att ansluta till routern Dovado 4GR.

9

Sv: Routers

Funkar på alla våra routrar sedan par år tillbaka.