1

Tråd: DIY: Lite Ohm's lag U=I*R uppfräshning tack

Nu var det runt 10 år sedan jag behövde räkna på detta och minnet är bra men kort..

Måtten på hållaren är ~520mm bred och 112mm hög. Så kör man med 5mm LED's så kanske ett avstånd på 5mm räcker bra mellan varje LED, så vi säger att de går att klämma in 52st på 520mm bredden och sedan 11st på höjden.

Fick lite hjälp av en online kalkylator, 52st IR LED's drivna med 12v "bil".
http://imup.se/i/RKN4XlNxOt.png

http://led.linear1.org/led.wiz

Ställde in enligt detta:
diode forward voltage = 1.7
diode forward current (mA) = 20
number of LEDs in your array = 20


Nu vet jag inte om detta stämmer exakt, det är billiga IR led's från Dealextreme, vissa säger 4V 100mA och andra säger 1.7 och 20. Så sattsar på den lägre så de inte brinner efter 1 vecka.

Ni andra som huvudet på skaft, ser planen ovan ok ut?

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

2 Senaste redigerad av svenix (2011-09-12 14:16:02)

Sv: DIY: Lite Ohm's lag U=I*R uppfräshning tack

Vad har du tänkt använda detta till? 50 IR LED:ar...? 

Enl. min erfarenhet funkar de flesta lysdioder med 3V och 20mA. Du lär i alla fall inte bränna dem med den kopplingen här ovan. Möjligen lyser de bara med halva sin styrka.

Jag hade nog gjort nåt sånt här:

http://itgubben.eu/img/leds.jpg

Edit:
Skall du ha dem i bil så räkna med 14V istället för 12V. Spänningen i en bil ligger närmare 14V än 12V. Då kan du ändra motstånden till 100 ohm.

3

Sv: DIY: Lite Ohm's lag U=I*R uppfräshning tack

Okey tack, får räkna på 14V istället.

Totalt skullde detta då bli cirkus 120 IR LED's per ram, kanske overkill och 60 kanske räcker men detta är bara labb.
Ser att din version drar 260mA medans den fösta drar 160mA, tror inte det har så stor betydelse för bilbatteriet då den ebart skall vara aktivt när motorn/generatorn är igång, då bör det bli nått i stil med 600mA per ram, tatalt 1,2A.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

4

Sv: DIY: Lite Ohm's lag U=I*R uppfräshning tack

Moderna växelströmsgeneratorer i bilar lämnar lätt 35-40A och mer. Så att belasta med några A när motorn är igång är inga problem. Du kan utan vidare ta ut i storleksordningen 10A utan problem om det skulle behövas.