1

Tråd: Hastighet - avstånd

Jag har skaffat Net1 med tillhörande riktantenn som jag monterat på balkongen i riktning mot närmaste mast (Valö, avstånd 35 km).  Kör jag Tptest får jag ned runt 1,3 mbit/s och upp ca 0,4mbit/s och ping på 100-200 ms. Det spelar nästan ingen roll vilken tid på dygnet jag gör testet.  I Axessmanager är EVDO signal 1 -79 dbm och signal 2 -94 dbm. Jag har d-35 modemet.

Vad tror ni? Går det att göra något åt hastigheten? Jag vill ju fintrimma uppkopplingen så man får max valuta för hastigheten, eller ska jag vara nöjd med tanke på avståndet till masten? hmm

Tacksam för alla svar.

2

Sv: Hastighet - avstånd

Tror inte att det finns så jätte mycket du kan göra åt hastigheten - för det där får nog anses som bra eftersom du 1. Bor långt från masten 2. Net1 endast erbjuder 3,1mbit/s smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Hastighet - avstånd

Om Du absolut vill krama ut max kommunikation finns alltid möjligheten att köra med dubbla rikantenner (gärna 12-elements dvs. dubbelt så långa som Net1:s) och rikta mot olika basstationer - även om de ligger på långt avstånd. Helst borde antennerna då nog sitta på taket om det inte innebär alltför långa anslutningskablar - mer än 10 meter kräver i praktiken specialkablar. Jag har motsvarande förhållanden som Du och använder två 12-elements riktantenner till två basstationer på 26 respektive 38 km avstånd och det gör skillnad även om den inte är dramatisk. Frågan är bara om kostnad och arbetsinsats motiverar den något ökade hastigheten. Förutom datorer kör jag även tre "fasta" telefoniabonnemang (inte Net1:s) via ATA-boxar kopplade till D-35:an och behöver därför så god signal som möjligt men framför allt en stabil uppkoppling för telefonin vilket det här dubbelantennskonceptet har åstadkommit.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

4

Sv: Hastighet - avstånd

Ibland blir det högre hastighet med antennen vriden horisontell som en TV-antenn. Högre placering av antennen brukar höja hastigheten. Idealet är att komma så högt att antennen får fri sikt mot sändarmasten.

5 Senaste redigerad av Discover (2011-09-12 01:28:14)

Sv: Hastighet - avstånd

arcticcat1978 skrev:

Jag har skaffat Net1 med tillhörande riktantenn som jag monterat på balkongen i riktning mot närmaste mast (Valö, avstånd 35 km).  Kör jag Tptest får jag ned runt 1,3 mbit/s och upp ca 0,4mbit/s och ping på 100-200 ms. Det spelar nästan ingen roll vilken tid på dygnet jag gör testet.  I Axessmanager är EVDO signal 1 -79 dbm och signal 2 -94 dbm. Jag har d-35 modemet.

Vad tror ni? Går det att göra något åt hastigheten? Jag vill ju fintrimma uppkopplingen så man får max valuta för hastigheten, eller ska jag vara nöjd med tanke på avståndet till masten? hmm

Tacksam för alla svar.


Var i närheten av Valömasten den 10:e och fick aldrig bättre hastighet än 1,6 Mbit/s trots att jag hade magnetfotsantennen på biltaket, i upplänk låg det som bäst bara på 0,4 Mbit/s.

Troligen så är basen i Valö hårt belastad.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

6

Sv: Hastighet - avstånd

Tack för alla synpunkter! Har provat med horisontell och vertikal placering av antennen men märkte just ingen skillnad så den sitter horisontellt nu.

Jag tror också att Valö-masten kan vara hårt belastad då jag hör andra som inte heller kommer upp i högre hastighet än 1,6-1,8 mbit/s. Jaja, man får vara nöjd med det lilla som pigan sade. Får köra med Net1 tills kommunen gräver fiber här ute vilket lär bli när mina barn blivit vuxna.  hmm