1 Senaste redigerad av xopah (2011-09-09 11:02:21)

Tråd: Vilken av enhet för Wlan brygga i ett innerstad? (Läs beskrivning!)

Hej!
Länge sen jag skrev här och mitt tidigare projekt har gått i stå p.g.a. tråkiga operatörer med dålig täckning och kundservice... Suck!
Men jag har ett annat lite lättare projekt och enda platsen jag kunde tänkta på att få ett vettigt svar är härifrån så jag provar att fråga er här.

Inledning:
Min kompis bor i samma fastighet över på andra sidan innergården.
Vår ide är att få in honom på samma LAN eftersom min infrastruktur redan är bra utbyggd och stabil.

Nuvarande läge:
Jag har redan en AP (http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/WL500W/, Default firmware) som står i fönstret men han kan inte ansluta till mitt nätverk. Han kommer så pass nära att han kan se min SSID på sin iphone men nätet håller inte för anslutning. Alltså ter det sig inte omöjligt att få över signaler från mig till hans lägenhet med nuvarande hinder.

Problem område:
Det finns ju en hel del andra SSID's i fastigheten så det är ju en risk att det stör även fast totala avståndet är ca 35m.
Där till kommer en ordentlig betong yttervägg samt hans ytterdör in till lägenheten.
Min AP kommer fortsättnigsvis att kunna stå i fönstret.
Utöver det är det i stort sett fri sikt mellan våra tänka brygg punkter.

Fråga:
De nya apparaterna som måste anskaffas skall kunna användas individuellt efter behovet av bryggning mellan oss är utfört.
Vi har kommit fram till att ny AP och mottagare måste anskaffas för att få en fast och stabil anslutning mellan oss.
Jag har tidigare god erfarenhet av Ubiquiti (Bullet M2H) och har tittat på deras produkter.
Närmare bestämt:
Ubiquitis Nanostation (M2/M5) och Nanostation Loco (M2/M5)

  • Priset och sändning / mottagninsstyrkan skiljer Loco varianten från den vanliga.

  • M2 och M5 anger frekvensbanden. (2ghz och 5ghz bandet)

För att öka kompatibiliteten efter att någon av oss flyttar skulle jag helst använda mig av M2 enheter. (2ghz bandet)
Tror du att de här apparaterna klarar av att skapa en säker och stabil wlan-brygga för att få in honom innanför mitt nätverk?
(att tumma lite på myndigheternas gränser klarar nog mitt samvete av)

Avslutning:
Vidare koppling från eventuell bryggnins station (Ubiquiti Nanostation?) skulle vara ännu en wlan/switch hemma hos honom som kan sprida det lokalt i hans lilla lägenhet.

2

Sv: Vilken av enhet för Wlan brygga i ett innerstad? (Läs beskrivning!)

det effektivaste vore att ha riktantenner på båda sidor. du kan ju låta en separat burk ta hand om överföringen till honom om nu riktantenn skulle ge för lite rundstrålning hemna. Jag skulle testa med en panelantenn i fönstret. Sr han redan Ssid är det gott hopp.

Välj sedan en fri kanal, kolla med gratis inSSIDer från metageek.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Vilken av enhet för Wlan brygga i ett innerstad? (Läs beskrivning!)

Humm,
Jag kanske har förstått specsen fel på Ubiquiti burkarna då?
Jag trodde de till viss del redan var riktade antenner i Nanostation M2 tex.
Men rätta mig om jag har fel!

NanoStation Loco M2 - Antenna Information
Gain 8.5 dBi
Cross-pol Isolation 20 dB minimum
Max VSWR 1.4:1
Beamwidth 60 deg. (H-pol) / 60 deg (V-pol) / 60 deg (Elevation)

Tack för vinken om inSSIDer annars! - Bra att tuna in den rätta kanalen, jag vet inte hur många andra som gör såna newbee misstag.. smile