1

Tråd: Besviken på Telia

Jag har haft mobilt bredband i kanske fem år, Telia i två år, tror jag...
Men jag är så besviken på hastigheten.
Det går fort på kontoret, som är en betong och armeringsmassiv byggnad. Samma med rummet som jag hyr på vinden i den lilla hålan i södra Sverige.

Telia bredbandet går snabbt som attan.
Men metropoler som Norrköping och delar av Småland är som sirap...
Nu är det inte enstaka tillfällen jag syftar på, utan över lag.

Är Telias master fulla av användare!? Det märks skillnad på dygnet. Söndagar kl. 6 är det bra fart i nätet, som exempel.
Ska man ringa till Telia och kolla!?
Någon annan som är besviken...??

2

Sv: Besviken på Telia

Här på Hammarö är det ungefär likadant hela dygnet. Inte för snabbt, men alltid lika lagom.

3

Sv: Besviken på Telia

Alltså... Allt är relativt. Jag söker inte ultraspeed eller ens hälften av den teoretiska maxhastigheten.

Men det är lite trist när SVT Play inte fungerar eller att man får vänta provocerande länge på hemsidor som svd.se som jag brukar läsa.

Jag vet inte vilket modem det är jag har men det är skapligt nytt, från tidigare i detta året. Huawei.

4

Sv: Besviken på Telia

Man ska va glad att det finns 3G täckning, har inte ens det hemma...

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Besviken på Telia

Mr T.
Det beror kanske på att du bor i skogen?
Net 1 , som de hette tidigare,  har bredband för skogsfolk!

Nu låter detta ironiskt, men jag gillar skogen så du ska inte ta illa vid. Min vän bodde i skogen tidigare så av den anledningen känner jag till lite om detta.

Jag har aldrig ägt ett Internetabonnemang samt att jag arbetat med datorer i 22 år... Mobila bredbandet från Tele2 var det första egna abonnemanget.
Jag har ett väldigt flyktigt liv. Jag är nästan hemlös... eller har hem på många platser. Då passar mobilt bredband väldigt bra!! :-)

6

Sv: Besviken på Telia

Det var inte illa menat är bara besviken på operatörerna. Jag bor faktiskt inte i skogen men det är egentligen för långt mellan masterna så därför finns det ingen vettig teckning hemma sad

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

7

Sv: Besviken på Telia

Jag bor inte heller i skogen, men är s.a.s. mitt mellan två master med följd att mottagningen är så där lagom. Det irriterande kanske är att Telia, precis som alla andra, satsar för fullt på masttäthet och hög hastighet inne i Karlstad centrum, medan 3 km utanför där jag bor på Hammarö är det 6 Mbit/s och noll masttäthet. Om man säger det så, mobilt bredband är inte precis det som man satsar på här såvida man inte har en riktantenn och teleskopmast på 12 m som jag har.

8

Sv: Besviken på Telia

det är samma som med tex adsl, det byggs i tätort, samma med fiber.

på landsbyggd är det 33,6modem som gäller... men då telia stänger sitt analoga nät så blir det bara gsm data på 9,6kbit kvar som bredband wink

marknaden kommer inte att lösa detta, inte heller politikerna.

9

Sv: Besviken på Telia

G-Man skrev:

det är samma som med tex adsl, det byggs i tätort, samma med fiber.

på landsbyggd är det 33,6modem som gäller... men då telia stänger sitt analoga nät så blir det bara gsm data på 9,6kbit kvar som bredband wink

marknaden kommer inte att lösa detta, inte heller politikerna.


Har inte Telia EDGE i hela GSM-nätet ?


Man kan ju fråga sig varför Telia inte skrotar fasta nätet i städerna istället, och använder den utrustningen för att rusta upp fasta nätet utanför städerna...

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

10

Sv: Besviken på Telia

Får jag föreslå satellitinternet när det endast finns 9.6 kbit kvar att välja mellan? Det finns ju t.o.m. full duplex och går att få 512 kbit/s (vilket är bättre än inget) och uppåt.

11

Sv: Besviken på Telia

marre69 skrev:

Får jag föreslå satellitinternet när det endast finns 9.6 kbit kvar att välja mellan? Det finns ju t.o.m. full duplex och går att få 512 kbit/s (vilket är bättre än inget) och uppåt.


Vet du vad en sådan internetanslutning kostar ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

12

Sv: Besviken på Telia

marre69 skrev:

Får jag föreslå satellitinternet när det endast finns 9.6 kbit kvar att välja mellan? Det finns ju t.o.m. full duplex och går att få 512 kbit/s (vilket är bättre än inget) och uppåt.

Jag körede detta i amerikat.
Inte imponerad med 96475ms i ping....

13

Sv: Besviken på Telia

Det är inte så dyrt längre. Långsam ping får man nog räkna med med tanke på att signalen ska upp till satelliten och tillbaka till jorden för att sedan göra samma resa tillbaka till dig. Vid närmare eftertanke skiljer det sig inte så mycket från långsam GPRS. Jag tror nog att den som sitter ute i buschen och har att välja mellan sunkiga 9.6 och en halv megabit via satellit väljer det sistnämnda.

14

Sv: Besviken på Telia

alla op tar in för många kunder i sina nät det hela slutar på att nätet går segt som sirap sammt när alla tankar via bit torrent och börjar använda mobilt internet i mobilen så går det slött

Telenor E-1550 Telia E-392
Dovando Tiny fw 5.0.16 (6.2.3)
Comviq Mobilt Bredband Wi-Fi ZTE MF60