1

Tråd: Lyser rosa

Skaffade tre:s mobila bredband max (32mb) i början av sommaren, det har fungerat bra och
jag har legat i genomsnitt i hastigheter runt 12-18mb/s hela tiden. För två dagar sedan har den istället
för att blinka blått börjat lysa rosa och jag har svårt att ens slösurfa. Jag ligger i hastigheter av 0.5-2 upp och 0.5 ner
helt löjligt. Har testat både ominstallation och safe removal men den blinkar blått ett par gånger sedan lyser rosa och så håller den på!
Ideer någon? va sjutton kan vara fel, bor mitt i centrala göteborg...

2

Sv: Lyser rosa

1. Vad har du för modem?
2. Fungerar det lika dåligt om du befinner dig på ett annat ställe?
3. Är det samma problem om du testar ditt modem i en annan dator?
smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3

Sv: Lyser rosa

ZTE MF 680 har jag och har testat att gå ut och det är samma visa där.
Dock inte testat det i en annan dator än, har inte installerat eller förändrat något som skulle påverka modemet
och har haft datorn på samma ställe hela sommaren, samt modemet i samma USB hmm

4

Sv: Lyser rosa

Börja med att testa att avinstallera - installera sedan modemet igen fast i en annan USB-port smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Lyser rosa

Testade i alla 3 USB-portar, dock samma resultat; blinkar blått sedan så fortsätter lysa rosa
om och om igen smile Sjukt lycklig man kan vara, det roligaste var nästan mailet jag fick tillbaka från tre.
Förklarade mitt problem, sa att jag varit nöjd med bredbandet och söker lösningar och svar till varför det beter sig
som det gör. Svaret var i det stora hela;

"Den teoretiska maxhastigheten på ditt bredband är endast möjligt att nå om ingen annan samtidigt är uppkopplad mot din mast och du befinner dig i perfekt läge till denna. Det finns alltså en mängd yttre faktorer som påverkar din hastighet och gör att det inte på förhand går att garantera en hastighet för ett mobilt bredband."

"Vi gör ständigt förbättringar i nätet för att förbättra hastigheten och täckningen för våra kunder. När det gäller vilken hastighet du kan räkna med att få går vi efter de riktlinjer som vi får av Post och Telestyrelsen. Den hastighet du når upp till på ditt bredband är över godkänd hastighet och vi kommer därför tyvärr inte felanmäla den eller annullera ditt avtal med oss"

Hade ingen fråga om att varken byta eller säga upp mitt avtal, ville bara förstå felet men det var tydligen inte intressant, dock mer intressant att jag inte får säga upp mig haha smile