1

Tråd: Börjar bli trött på Net1

Jag vet att vi är storförbrukare och egentligen inte borde få ha mobilt bredband eftersom det bara är för ensamstående utan barn och andra som tittar på Youtube, lyssnar på Spotify, spelar spel och annat som drar trafik. mad

Vi har alltså gått över gränsen (trafikgränsen) varvid Net1 inte stryper nätet utan gör nätet oanvändbart. Att ta sig in på Net1's hemsida tar dryga minuten. Enligt avtalet så ska man strypa till 0,1Mb/s men i verkligheten så är både Telia's Edge & vanligt telefonmodem snabbare!

När jag ringer kundtjänst och ber att få tala med någon som har kund/marknads-ansvar så får jag svaret

"kundtjänst är inte behörig att koppla vidare samtal till ansvarig personal"

Sjysst bemötande & tjänstvillighet ifrån företaget roll

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Börjar bli trött på Net1

wink
Vad mer kan man skriva  hmm

3

Sv: Börjar bli trött på Net1

8 dagar kvar tills den 1:a september, sen nollställs räknaren igen

4

Sv: Börjar bli trött på Net1

Man kan skriva

och till exempel föreslå att Net1 låter kunden köpa nån gig extra om man råkat gå över gränsen någon månad. Så gör min belgiska adsl-leverantör. Har behövt använda det tre gånger under tio år, alltid pga barnens internetbruk. Kostnad är ett bra styrmedel.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

5

Sv: Börjar bli trött på Net1

Sök efter netett sverige ab på allabolag.se så får du fram ett telefonnummer du kan ringa. Framför att du inte kommer någon vart med ktjänst och vill prata med någon ansvarig så ska du få se :-)
Kan i o f s bespara dig allt slit: 08 - 755 59 84.

6

Sv: Börjar bli trött på Net1

Sam skrev:

8 dagar kvar tills den 1:a september, sen nollställs räknaren igen

Nupp, räknaren nollställs INTE den 1:sta!!!
Räknaren nollställs aldrig, utan det är din löpande aktuella förbrukning som gäller!!!!   mad

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

7

Sv: Börjar bli trött på Net1

jonasolof skrev:

Man kan skriva

och till exempel föreslå att Net1 låter kunden köpa nån gig extra om man råkat gå över gränsen någon månad. Så gör min belgiska adsl-leverantör. Har behövt använda det tre gånger under tio år, alltid pga barnens internetbruk. Kostnad är ett bra styrmedel.

Net1 erbjuder dig att binda dig för RESTEN av din bindningstid på en högre avgift, men INTE för enstaka månader  roll

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

8

Sv: Börjar bli trött på Net1

Ho hum. Det är en affärsmässig bedömning. Jag tror dock att Net1 kommer att behöva ompröva en del när telia m.fl. lägger ut 4G på 900 och 800 MHz på befintlig infrastruktur. Det är en helt annan sak än sporadisk 3G täckning på högre frekvenser.

Strypning när man når över gränsen är naturligtvis mycket negativt för användaren. Möjligheten att köpa till datamängd för tillfälligt bruk vore ett billigt sätt att göra Net1 attraktivare. För dem som i likhet med mig använder flex-abbonemanget finns en maxgräns för den rörliga kostnaden per månad som är rätt rimlig.

Förslag: Utveckla resonemanget och skriv till Net1. Att införa en möjlighet att köpa till datamängd är naturligtvis förenat med kostnader. Med den tidigare kaotiska administrationen av ice mfl föregångare hade det kanske varit utopiskt men ett välskött företag med kontroll över sin verksamhet bör kunna anpassa sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Börjar bli trött på Net1

Sam skrev:

8 dagar kvar tills den 1:a september, sen nollställs räknaren igen

Nej.
Spärren är inte kalenderbunden.

Den är släpande för de senaste 30 dagarna.
Så du har ingen nytta av att det blir månadsskifte!

10

Sv: Börjar bli trött på Net1

Hej,

Första inlägget här, men har följt forumet under en längre tid! Jag har också lackat ut totalt på Net1 och deras trafikbegränsning. Sitter med i en grupp som har hand om en större upphandling om just mobilt bredband, och har själv i min verksamhet 5 abbonemang. Dessa används april-september, resten av året används dom inte alls... Och så nu i år så kommer så har jag mer eller mindre blivit mailbombad om dessa trafiköverskridningsmail! Faktum är att i 2 av fallen så har dom skickat mail angående abbonemang som bevisligen inte vart aktiva under perioden, så deras system för att räkna datatrafik stämmer inte alltid...

Vilket fall som helst så är det för min branshorganisation snart dags att säga upp hela skiten och byta till 4G 800MHz så fort som det kommer modem med stöd för extern antenn... Net1:s utlovade nya modem har man inte sätt röken av och inte heller någon information till oss storkunder... Uruselt, dåligt och tråkigt då jag som kund sedan 3 år har vart nöjd med tjänsten....

11

Sv: Börjar bli trött på Net1

Desto större skäl att skriva till Net1 och redogöra för hur ni ser på situationen. Enintelligent organisation anpassar sig.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

12

Sv: Börjar bli trött på Net1

Jag har skrivit till dom efter deras urkassa tilltag. Tyvärr fick jag aldrig något svar...
Efter att pratat med tre olika personer hos dom förstår jag att dom är på väg utför, igen...
Det enda dom hade kvar som attraktivt allternativ till "bredband" var obegränsad nerladdning. Nu har dom nästan ingenting. 4g kommer med stormsteg, då har dom inget.
Dom borde ju iaf, på kort sikt, byta ut deras sätt att räkna förbrukad datamängd. Helt obegripligt!! Läser man sen deras faq är det ju rent av korkat!

13

Sv: Börjar bli trött på Net1

Det vore mycket synd om stelbenta regler stjälpte företaget. Tillfälliga köp av extra bandbredd borde kunna fungera med full kostnadstäckning. Net1 måste se till att vara ett attraktivt alternativ även bredvid utbrett 4G på låga frekvenser.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

14

Sv: Börjar bli trött på Net1

Henka skrev:

Jag har skrivit till dom efter deras urkassa tilltag. Tyvärr fick jag aldrig något svar...
Efter att pratat med tre olika personer hos dom förstår jag att dom är på väg utför, igen...
Det enda dom hade kvar som attraktivt allternativ till "bredband" var obegränsad nerladdning. Nu har dom nästan ingenting. 4g kommer med stormsteg, då har dom inget.
Dom borde ju iaf, på kort sikt, byta ut deras sätt att räkna förbrukad datamängd. Helt obegripligt!! Läser man sen deras faq är det ju rent av korkat!



Kommer 4G på 800 / 2600 MHz att få samma räckvidd / täckning som Net1 ?

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

15

Sv: Börjar bli trött på Net1

Jag gav upp, uppsagt !
Sen tror jag inte ett dugg på deras mängmätare,
det finns dygn som visar hög förbrukning trots att jag inte använt datorn
och den höga förbrukningen är dessutom uppladdning ine ned, den är låg !!!??

16

Sv: Börjar bli trött på Net1

risön skrev:

Jag gav upp, uppsagt !
Sen tror jag inte ett dugg på deras mängmätare,
det finns dygn som visar hög förbrukning trots att jag inte använt datorn
och den höga förbrukningen är dessutom uppladdning ine ned, den är låg !!!??

Var ser du dygnsförbrukningen?

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

17

Sv: Börjar bli trött på Net1

Hittas på Net1's kundservicesida.
http://kundservice.net1.se/Privat/Kunds … mängd.aspx

18

Sv: Börjar bli trött på Net1

Ok

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

19

Sv: Börjar bli trött på Net1

jonasolof skrev:

Desto större skäl att skriva till Net1 och redogöra för hur ni ser på situationen. Enintelligent organisation anpassar sig.

Absolut, har försökt men man får aldrig prata med någon med lite inflytande utan stannar alltid vid kundtjänsten... Den kontaktpersonen vi hade när vi gjorde upphandlingen har slutat och ingen ny har hört av sig...

Om dom nu kommer att presentera ny teknik inom kort (och förmodligen i samband med det nya abbonemang) så är det så ofattbart klantigt att skrämma bort kunderna precis innan... Att tro att man kan locka tillbaks kunden efter man lackat ur på dom efteråt tror jag inte på... Dessutom så bygger vår uppkoppling på en fast installation (liksom många andra som använder Net1 för företag monterade i t.ex bussar eller skogsmaskiner). Har man väl bytt operatör och utrustning så är man borta för en lång tid framöver...

20

Sv: Börjar bli trött på Net1

du kan pröva med att skriva till radiochefen Mikael.ryking hos net1.se och be honom vidarebefordra till affärsområdesansvarig för företag. Beskriv företaget och hur ni ser på problemet. Jag har tyvärr ingen kontaktadress till den sidan av Net1 eftersom jag bara haft tekniska frågor.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.