1

Tråd: Hastighets problem

Jag fick idag hem mitt mobila bredband från tre (3Bredband Max 32mbit). Först ser allt ut att vara helt okej när jag testar hastigheten på bredbandskollen.se och liknande sidor. När jag testar uppkopplingen så hamnar jag oftast runt 12-15 mbit, ibland över 20 dock nästan aldrig under 12.

Sedan så händer det några grejjer som jag inte riktigt förstår.

Scenario 1, Youtube:
När jag först startar en youtube video så peakar hastigheten i en sekund och faller sedan och ligger stadigt på ca 1mbps, detta är inte hela världen i och med att video fortfarande laddas och jag har inte direkt några problem att kolla på videon.

Scenario 2, World of warcraft:
Jag har inga problem att komma in men när jag väl gör det så har jag jätte hög ms och enligt statistiken på "mobile partner" så ligger hastigheten på bara några kbps.

Någon som har några förslag?

2

Sv: Hastighets problem

YouTube cachar in några sekunder framåt, det gör nästan alla videotjänster.

3

Sv: Hastighets problem

Youtube grejjen var ganska uppenbart vad som hända och var inte direkt ett problem.

Det som stör mig är när det kommer till spel. Idag t.ex. så laddade jag ner CoD mw2 till min nya dator från steam, låg hela tiden stadigt och kunde ladda ner 11gig oavbrutet, när jag väl skall spela det så fungerar det inte. Med WoW så kan heller inte spela och när jag kollar på Mobile Partner så står det att hastigheten hoppar upp till en relativt bra hastighet och någon sekund senare så den nere på 0 igen, detta gör den om och om igen. Det känns nästan som att det är något som blockar uppkopplingen, men vad jag förstår så behöver man inte öppna några portar i ett mobilt bredband för att den inte går igenom någon router (är ingen expert så jag har ingen koll på hur detta fungerar)

Vet inte om detta är hur mobila bredband beter sig, jag har dock vänner som spelar på mobila bredband utan problem.

Detta börjar bli väldigt frustrerande för allt ser så bra ut när man testar hastigheten men när det väl gäller så fungerar det inte.

Lite hjälp från någon som har bättre koll än mig skulle uppskattas.

4 Senaste redigerad av ruva (2011-08-25 18:01:10)

Sv: Hastighets problem

Enda saken som usla Telenor 3G är bättre på, dvs, ping i spel. Aldrig problem när jag spelar men får ta det, nu när jag byter till Tre som har bättre hastighet dygnet runt hemma (jo, från samma mast). Spelar jag får jag väll stoppa i mitt Telenorkort igen smile

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

5

Sv: Hastighets problem

Jag tycker spel funkar bättre via router pga spelet belastar datorn hårt. Risk för sjuk ping...
Men är datorn snabb och spelet skapar lågbelastning så är det bättre med modemet direkt i dato.

Sedan har 3g kraftigt varierande ping kontra belastning.
Så ping på +600ms är inte svårt att skapa vid onlinespel.

6

Sv: Hastighets problem

Det som förbryllar mig är hur min kompis som också har tre mobilt och bor bara några hundra meter bort inte har några som helst problem. Han ligger på ca 180-250 ms vilket i wow inte är perfekt men det funkar. Jag ligger på flera tusen i ms.
Mycket konstigt

7

Sv: Hastighets problem

Testade nyss att spela battlefield bc2 och kom in i ett game i mw2, där hade jag inga problem. Så ser ut som att det är just wow som inte fungerar korrekt för tillfället.

8

Sv: Hastighets problem

Kör WoW med Dedicated Servers?. Alltså att man kan vara host till andra medspelare.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

9

Sv: Hastighets problem

host på 3g funkar inte pga den usla bandbredden upp...
sedan kan operatörerna tolka det som torrent och bromser kickarin... och pingen går upp till 9999999999ms och bandbredden till 0,000000009

telia tolkade gmail attachment to torrents enligt deras egna support av deras personal (eller har dom ingen egan? tongue)