1

Tråd: Tre ostabilt?

Har haft Tele2 mobilt bredband sedan begynnelsen. Har alltid varit oerhört stabilt men tyvärr ingen vidare hastighet - ca 0,6-0,7 (bor i lägenhet i större stad). Har varit i kontakt med Tele 2 som tycker det är hel normalt..
Har nu börjat fundera på att byta operatör och köpte ett Tre kontant med E 1820 för att testa. Fick bra hastighet (4-5) men verkar inte helt stabilt - kopplar plötsligt ner sig och under flera timmar i förmiddags kunde jag inte koppla upp alls utan fick felmeddelande "connection terminated".
Är Tre ostabilt eller är det bara tillfälligheter och vågar jag trots detta satsa på Tre som leverantör? Tacksam för all hjälp!

2

Sv: Tre ostabilt?

Det går inte att generellt säga att någon operatör är bättre eller sämre än andra.
Hur bra resultat du får med olika operatörer beror på lokal täckning och andra förutsättningar på en viss plats.
Det bästa är att göra som du redan gjort, testa själv på den aktuella platsen.

Om du inte redan visste det så kan du enkelt låsa upp ditt E1820 med kodgeneratorn som finns på http://www.mobilabredband.se/unlockhuawei-2/

Då kan du testa olika operatörers kontantkort i ditt modem och jämföra resultaten. Tänk också på att modemets placering kan göra stor skillnad, en halvmeter hit eller dit kan dubbla eller halvera signalstyrkan. Bästa placeringen brukar vara nära fönster eller ytterväggar.

3

Sv: Tre ostabilt?

Tack gör snabbt svar!
Jag har låst upp modemet och testat med mitt Tele2 SIM och Tre har överlägset bättre hastighet, men jag är orolig över instabiliteten hos Tre.

4

Sv: Tre ostabilt?

annicaa skrev:

Tack gör snabbt svar!
Jag har låst upp modemet och testat med mitt Tele2 SIM och Tre har överlägset bättre hastighet, men jag är orolig över instabiliteten hos Tre.

Öppna Mobile Partner, gå till inställningar och leta upp inställningarna där du kan välja mellan RAS och NDIS. Välj den som inte är i kryssad och se om det fungerar bättre. Annars kan du testa att avinstallera alla modemprogramvaror inkl. den du fått från Tele2 och Mobile Partner samt "Huawei Modem" installera sedan allt igen från 3-stickan och se om det fungerar bättre utan att du satt i ditt Tele2 modem smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Tre ostabilt?

Det låter lite som att det skulle kunna vara något i din dator som gör detta, har du möjlighet att prova och installera det på en annan dator för att se om problemet uppstår även där?

6

Sv: Tre ostabilt?

This does look proimsing. I'll keep coming back for more.

7

Sv: Tre ostabilt?

Där jag bor ca 8km söder om Falkenberg är Tre mkt ostabilt. Tyvärr är Tre det enda nät som har hyfsad hastighet (när det fungerar). För ca 10 dagar sedan gick det inte att ansluta. Deras kundservice sade att nätet kunde vara tillfälligt överbelastat. Två timmar senare sade dom att det var fel på deras nät i området. På deras hemsida där dom meddelar eventuella nätfel nämnde dom ingenting alls om felet.
För ett par år sedan var deras nät ur funktion här i åtskilliga veckor. Eftersom detta är ett typiskt sommarstugeområde var vi antagligen bara ett fåtal som felanmälde och Tre brydde sig inte. Efter många timmar i telefon hittade jag en tekniker som erkände att nätet varit ur funktion här en längre tid och jag fick ersättning av Tre (ca 1000kr).
Tre´s mast ligger 1km bort och Tele2/Telia masten ligger 3km bort. Tele 2 säger att jag får mkt bra hastighet när dom byggt ut 4G här och då lämnar jag Tre för gott.

8

Sv: Tre ostabilt?

BGA skrev:

Där jag bor ca 8km söder om Falkenberg är Tre mkt ostabilt. Tyvärr är Tre det enda nät som har hyfsad hastighet (när det fungerar). För ca 10 dagar sedan gick det inte att ansluta. Deras kundservice sade att nätet kunde vara tillfälligt överbelastat. Två timmar senare sade dom att det var fel på deras nät i området. På deras hemsida där dom meddelar eventuella nätfel nämnde dom ingenting alls om felet.
För ett par år sedan var deras nät ur funktion här i åtskilliga veckor. Eftersom detta är ett typiskt sommarstugeområde var vi antagligen bara ett fåtal som felanmälde och Tre brydde sig inte. Efter många timmar i telefon hittade jag en tekniker som erkände att nätet varit ur funktion här en längre tid och jag fick ersättning av Tre (ca 1000kr).
Tre´s mast ligger 1km bort och Tele2/Telia masten ligger 3km bort. Tele 2 säger att jag får mkt bra hastighet när dom byggt ut 4G här och då lämnar jag Tre för gott.

Lita inte på vad Tele2 säljare säger - de gör allt för att få dig som kund, det är dock lika oavsett operatör. Skulle se till att få en test-period så att det inte bara är ren bs som Tele2 använder sig av. smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9

Sv: Tre ostabilt?

Att bla tre inte har nätfel på sin sida är dom inte ensamma med.
Har noterat detta flera gånger.