1

Tråd: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

Enligt 3's täckningskarta så är det orange utan några blinda fläckar där jag bor, betyder det att jag kan förvänta mig ~3Mbit/s där jag bor om jag har extern antenn?
Vilket modem är bäst, jag vill koppla in det i en router och ha extern antenn?
Duger det med en sån där pinne som extern antenn eller vad ska man ha?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

2

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

Här påstår tre hastigher över 6mbit, med bre täckning...

I verkligheten så fås max 0,3mbit och det äe fläckvis täckning, inne ingen täckning några km så är det ej ens data täckning utan endast röst.

Kontentan är att kolla verkligheten, deras karta är båg.


DX har riktantenn, yagi med adapter för <200sKr med frakt.
fågan är villka frekvenser som tre kör med i ditt område,
och hur din täckning är i verkligheten.
Kan du komma upp på tex tak med modem så funkar det oftast lika bra som stor riktantenn inne.
Osv

Jag skulle rek modem med de nya frekvenserna, annars funkar gamla modeller som sierra 306 & e1750
306 har högre hastighet +10mbit och yttre antenn
1750 är 6mbit utan yttre antenn.

3

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

Hemma och 3 mil från Borås får jag 16 vid masten och 9Mb hemma med antenn så visst kan man får bra fart med Tre ute på landet. Kan du inte testa med Tre kontant som jag gjorde? Inte alla master som är uppgraderade från 3 Mb.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

Det skadar inte att veta vart masten står, jag bor ca 4km från masten och får ut upp till tre som är max på masten, med riktantenn.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

5

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

[Mr.T] skrev:

Det skadar inte att veta vart masten står, jag bor ca 4km från masten och får ut upp till tre som är max på masten, med riktantenn.

Hur får du koll på var masten finns?

1mil söder Gnesta.
Teracom Air2Fibre, Bredband2

6

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

Hej!!

Jag ringde supporten för att höra var "min" mast fanns, befann sig ca 4km rakt söderut i Rugerup!!
Innan jag bestämde mig så fick jag låna en kompis router och modem ett par dagar för att prova.
Fick 6mb/sek med hans abb så jag var nöjd, signalstyrka på 30%
Har rek ett par grannar att prova med 3kontant för 99kr innan de bestämmer sig och har på så sätt
värvat iaf 3 nya kunder till 3 (provision???) wink  wink
Masten är nog nyligen uppgraderad för trots alla nytillkomna användare är hastigheten nu över all
förväntan, aldrig under 15mb "primetime"!! big_smile

Jag best Bredband Max och hårdtestade under 14 dgrs "try before buy"

Just nu 16.00 Onsdag EFM

http://www.speedtest.net/result/1447981433.png


Antar att jag har tur med bra kapacitet på masten samt inte så många användare!!!


mvh

Claus J

7

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

LasseT skrev:

Hur får du koll på var masten finns?

Åk runt och kolla om du ser någon mast, åk sedan fram till masten och kolla vilken operatör/er som finns i den, alternativt ring till 3 och fråga.

D-link DWR-923 - Telenor - 2X Poynting LPDA-A0044

8

Sv: Funkar 3's mobila bredband på landsbygden???

Det brukar dessutom ofta stå operatörens namn på staketet alternativt dörren, så det går sällan att missa.