1

Tråd: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Av ren nyfikenhet. Ni som kört modemet direkt i burken respektive via 4GR routern, vad får ni för skillnader?

Jag kör telia och gick från 70-80Mbit/s ned till 37Mbit när modemet passerade routern. Detta dock via Wi-Fi, även om jag kan tycka att det är lite galet att tappa typ 60% hastighet när routern står 40cm bredvid.

Fyller på när jag även provat med tråd, kan också vara intressant.

2

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Det innebär att du kör en 20 Mhz bred WLAN kanal. Ändra till 40 MHz under WLAN->Advanced Settings (tror jag).

Och testa gärna med kabel istället för WLAN om du vill bekräfta hastigheten. Har gjort en video på hur man hittar bäst: http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_Nss

3

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Se till att också använda en USB kabel mellan routern och modemet för att skapa ett avstånd på minst 50cm mellan dessa två antenner eftersom det ligger störningar på dessa frekvenser. Detaljer hittar du på http://www.dovado.com/4G

Tack

4

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Tack för tipset om bandbredden på WLAN (20 vs 40 Mhz). Satte det till 40 Mhz och det gjorde att min iPhone 4 nu får 17 Mbps upp och 11 Mbps ned med SPEEDTEST.NET. Tidigare har jag "bara" fått c:a 7,5 upp och 5 ned.

Kan i övrigt meddela att min 4GR nu har gått i 6 dygn utan en enda omstart/hängning sedan jag permanentade dess plats och kopplade in extern antenn. Har "Connection Tracker "avstängd dessutom. Kör med E398 mot Tele2 4g APN. Signalstyrka ALLTID 100% numera. Stabil 56 Mbps som max, medel ligger kring 40 Mbps.
Har dessutom Tellstick OCH 32 GB USB minne i andra USB porten.

Allt funkar klockrent !

Hälsar

Torbjörn

5

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

big_smile

6

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Sam skrev:

Det innebär att du kör en 20 Mhz bred WLAN kanal. Ändra till 40 MHz under WLAN->Advanced Settings (tror jag).

Och testa gärna med kabel istället för WLAN om du vill bekräfta hastigheten. Har gjort en video på hur man hittar bäst: http://www.youtube.com/watch?v=LjQ5sAQ_Nss

Tack för tipset, hade inte prova det. I 40Mhz lower sjönk hastigheten från tidigare 37Mbit till 3.3Mbit så det var ingen hit. I higher landade jag däremot på 39Mbit, så det var ingen direkt skillnad mot ursprungsinställning.

Kabel ska jag testa, som jag sa innan, så man kan även jämföra med det värdet. Med alla dessa frekvenser som roterar runt överallt kan man aldrig vara säker om det är någon extern störning som är boven här.

Värt att nämna var dock att hastigheten var 66Mbit med modemet direkt anslutet till datorn och inte runt 80 som det normalt är...

7

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Som sagt....USB kabel för att minska interferens.

8

Sv: Skillnad mellan Wi-Fi och Trådbundet

Sam skrev:

Som sagt....USB kabel för att minska interferens.

Yep, den är närmare en meter från antennen, testad framför, ovanför, nedanför, vänster sida och höger sida. Den gjorde faktiskt ingen skillnad. Kabel gjorde som väntat hur mycket som helst. tappade typ bara 6Mbit med sladd, riktigt nice.

Dagens resultat:
Utan router: 56Mbit
4GR med sladd 48Mbit
4GR med Wi-Fi 37Mbit

Har även beställt en Tiny, eftersom den hade utbytbar antenn, "bara för att". Ska bli kul o prova den sen.  smile