1

Tråd: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Inför årets planerade segling där både svenska , norska och danska kuster ingick beslutades att det att vi skulle ge Net1 en chans. Övriga operatörer sorteras bort med tanke på roamingavgifter. Gillade upplägget med fri roaming så det var en lösning värd att uppmuntra!
Så det blev en D-35 och 5 GB/månad, utan att egentligen ha så mycket underlag att veta om dessa 5GB skulle räcka. Mb rusar lätt iväg när bandbredden är bra...
Antenn är viktigt, så för att skapa så bra möjligheter som möjligt monterades det en båtantenn i masttoppen.
Premiären blev en sväng till Läsö där vi mitt mellan Sverige och Danmark, där inga mobiltelefoner hade täckning åt något håll. Ett skypesamtal med video och klockren kvalite imponerade stort och ökade förväntningarna inför semesterturen. -Imponerad Net1!

Nyss hemkomna från årets segling som blev svenska västkusten, upp till Bovallstrand, Norska Kragerö, danska Thyborön, via Hals och åter svenska västkusten. Ett hopp över till norska Kragerö, med fungerande täckning hela sträckan över, med möjlighet att uppdatera vädret löpande. Vetskapen om att prognosen ligger kvar känns bra på lite längre överfarter.  -Imponerad igen Net1!
I Norge fungerade det över förväntan, I Kragerö gick det visserligen trögt på kvällskvisten men detta hade släppt betydligt nästa morgon. intrycket var att net1 är mer utbrett i norge än sverige, vet inte varför. Dagen då massakern på Utøya var gjorde vi av med  nära 1 GB...-inte riktigt bra för den budgeten men..-Vi låg då i Pjolter Bay utanför Risør med helt ok hastighet. Ingen mätning gjordes men upplevdes helt ok.
Fortsättningsvis utefter norska kusten fungerade lösning fullt ut, mycket vädersurfning på Yr.no och dmi.dk... -Dessutom visade det sig att Eniro på sjön var helt klart outstanding i Norge och var egentligen det sjökorten vi använde för navigering, utöver Gary förståss (Gary är en Garmin 525..)
Planen var att ifrån Kristiansand ta ett skutt på ca 80 distans till danska Thyborön om vädret var med oss. -Undra hur länge Net1klarar det? Enligt kartorna skall det finnas en blindspot mellan norge och danmark. Efter att ha surfat alla tänkbara prognoser, gjordes en sista koll ca 15 distans ut från norska kusten. Fungerade kalas! Ca 30 distans från Thyborön kollades väder igen och vi ringde över skype, fungade helt perfekt. En av resans topphastigheter noterades med nära 1, 4 MB.
Under sträckan i Limfjorden kollades hur mycket vi hade surfat upp och då visade det sig att vi låg på drygt 4,3 GB. Då hade tre båtar surfat nästan obegränsat i nästan två veckor. Vi bytte då nyckel på wifinätet för hålla igen på förbrukningen för att räcka sträckan hem också. (till kompisbåtarnas stora besvikelse som nu vant sig vid att ha tillgång till internet hela tiden...)
I Danmark fungerade Net1 utan problem, bra svarstider, någon enstaka omstart gjordes, men osäker på om det var klienten eller router/nätet som hängt sig. -Väldigt tryggt att kunna verifiera prognoserna vid behov, inför en natt på svaj eller inför kommande dagar. Gör det enkelt att planera resan utifrån väder och vind på ett flexibelt sätt.

Det var ofta att en del av kvällarna bestod av samling kring iPaddarna för att diskutera nästa dag och närmaste dagars prognoser,
Vi blev lite av ambulerande ISP under resan och märkte att kompisbåtarna gärna lade till i närheten för att hålla sig inom wifi-täckningen från D-35:an...

För att summera kan jag bara säga att jag är väldigt nöjd med den här lösningen, som seglandes mellan och kring våra grannländer har detta fungerade över förväntningarna. Inte för att hastigheten varit hög, men alltid (utom i Kragerö) varit fullt tillräcklig, utan för att vi alltid haft täckning, alltid kunnat kontrollera väderprognoser, även långt efter det att vi lämnat kusten. Jag är osäker på hur mycket den mastmonterade antennen bidragit, får för mig att den hjälper till att nå över holmar och skär. Genom att kunna ringa via skype sparades det en roamingavgifter, men det täcker dock inte årsavgiften för routern, men personligen tycker jag att det helt klart är värt det. De 5GB räcker gott för de tre veckor vi var ute, speciellt om man inte delar ut den...

Så jag ser redan framemot nästa år med bredband i båten!

2

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Som taget ur en reklamfilm riktad till båtburna människor, du borde få sponsring för detta inlägg  cool

Kul att det fungerar så bra under rörelse, det kan man inte säga om 3G...

3

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

-Nja, jag såg Net1 lite som en chansning, men eftersom jag tror många med mig gillar ide'n med 'fri roaming' inom de vatten man rör sig i, ville jag bara berätta att mina erfarenheter är positiva utifrån de förväntningar och förutsättningar jag hade. -Andra förväntningar (och förutsättningar) ger såklart en annan upplevelse.

Det där med rörelse är dock lite relativt, en segelbåt står väl i stort sett still i jämförelse med tåg eller bil, men ändå, anslutning gjordes från olika platser under en längre tid i alla fall, varav många jag skulle kunna tänka mig att ha en sommarstuga på... smile  Norska kusten är fantastiskt vacker.

4

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Nu ska väl tilläggas att signaler normalt går bättre på vatten än på land. Har hållit på med radio i ganska många år och det är stor skillnad mellan hur en signal breda ut sig över vatten och på land beroende på topografi. Anledningen till att Net1 kan ha så pass bra täckning är de låga frekvenserna i kombination med höga effekter. Detta kan i o f s jämföras med 4G på 800-900 MHz som eventuellt kan störas något mer, men som med rätt effekter (något lägre än 450 MHz) skulle kunna ha en liknande täckning som 450-nätet.
En jämförelse med täckning på terräng och vatten kan vara att radiosignaler från Tyskland och Polen med lätthet når in 1 mil i södra Skåne, men sen sätter terrängen normalt stopp. Att jämföra med att signalerna då gått minst 10 mil över vatten.

5

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

En sammanfattning av radioövningarna under seglingen borde därmed bli "långsam men säker" för Net1:s del.....  Men marre69 - det var väl ett skrivfel det där med "höga effekter" hos Net1 ?  En utsignal från klienten på max 0,23 W som i bästa fall kan kommunicera över 100 km med bra riktantenner borde väl vara något av ett lågeffektrekord i radiokommunikativa sammanhang. Om Du menade "högt belägna antenner på basstationerna" och då speciellt TeraComs högmaster är jag däremot helt med.

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

6

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Nja, ju lägre ner i frekvens du kommer desto mer effekt ut för att täcka ett visst område, samtidigt som det blir en jämnare täckning som inte kräver fri sikt. En bra rikt innebär ju också att man inte behöver sända med en lika hög uteffekt som om antennen var rundstrålande, eftersom rikten koncentrerar signalen så att den blir "förstärkt". Mottagningen av terminaler blir också bättre. Däremot har jag svårt att tänka mig att basstationen skulle ha samma låga effekt som terminalen. Den är nog avsevärt högre än 0.23 W för att få den täckning som erbjuds. Eftersom uppfrekvenserna är andra än nerfrekvenserna klarar man att ta din terminal utan problem, mycket tack vare riktantennerna.
Att man använder Teracoms master är ju självfallet en fördel. Det finns en anledning till att SR, SVT m.fl. använder sig av dessa master. Deras effekter är dock avsevärt högre p.g.a. de ligger lägre. 60 kW på FM och 1-5 kW på DVB-T som ligger något högre upp än FM är inget ovanligt. För att få samma täckningsområde måste man upp lite i effekt alternativt använda ruggigt bra riktantenner. Man ska inte heller glömma att moderna digitala terminaler ofta är mycket känsligare och att det därför går att sända med lägre effekter än tidigare. Bara det faktum att min gamla 450:a hade en uteffekt på 15W att jämföras med en modern terminal på 0.23W belyser detta ganska väl. Det är ungefär detsamma med DVB-T. Där det behövdes 150kW räcker det idag med 5 kW, även om jag gärna skulle sett ett par kW till.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag dock gissa att Net1 efter förstärkning från riktisarna kanske har en 15-20W ut från sina basstationer och det är mer än vad du har på 3G och 4G.

7

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Självklart avsåg jag med 0,23 W terminaleffekten och inte baseffekten som jag också tror ligger runt 15 - 20 W. Men tots bra riktantenner med olika polarisation på basen är det imponerande med så låga effekter över så långa distanser.
Högst personligen så skulle jag - trots den moderna transmissionstekniken - inte ha något emot att få kunna plugga i min gamla - och givetvis sparade - 15-wattare i bilkassetten och köra dess semidigitala telefoni. Rejäla don som tålde tuffa tag (lite av dagens mil.specade kvalitet) och som dessutom fungerade överallt - även i den tätaste granskog i norra Värmland !

HUS 1 i tätort: AVM 6840 LTE/Telia  med sektorantenn (Wimo 18705.12 DUAL), VoIP.
HUS 2 i glesbygd: E-lins H900 LTE 4G/Telia med sektorantenn (Wimo 18707.15 DUAL), VoIP.                     
HUS 2 i glesbygd: (Failover) E-lins H820 450 LTE/Net1 med 2x12 elements riktantenner. VoIP
MOBILT: E-lins H900 LTE 4G/Telia med 2 takantenner; VoIP.  RESERV: AVM 6840 LTE och AC810

8

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Över land har Net1 cut off vid 62 km eftersom signalen inte får ta för lång tid på sig. vid kusterna ha man ökt de tillåtna räckvidden tiil det dubbla. Radiochefen på Net1 skrev till mig i mail att även 250 km räckvidd teoretiskt är möjligt. Utmed norska kusten liksom utmed den svenska kör man med boosterceller, dvs uppåt tolv mils räckvidd. I princip borde man kunna täcka hela distansen melkan Norge och Danmark. Sedan är det upp till bl a antennhöjd hos användsaren om det ska funka.

Till lång räckvidd bidrar antennhöjd och låg störnivå till havs.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

9

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Tänkte bara uppdatera nya läsare om att jag har sakta ändrat uppfattning om Net1's förträfflighet under de tre år jag har använt det, för det mesta i båten under semesterperioden. Första året var som jag beskrev suverän, andra året var lite trögare, konnektiviteten alltid bra. Men det gick långsamt emellanåt, mycket Net1kunder i Norge bla.
I år är jag dessvärre riktigt besviken. Har kontaktarcsupporten ang dålig bandbredd flertal ggr och de kan bara konstatera att det är många användare per mast. Sällan att man får över 0,4 Mb/s vilket inte är tillräckligt anser jag.

Så efter att ha räknat lite och uppskattat vad fri roaming egentligen ger har jag idag bestämt att jag kommer säga upp min Net1 anslutning och se vad en annan opertörs 4G router ge.r för prestanda. Telia har erbjudade till sina bredbandskunder om 10GB/mån för 99kr. I Danmark tänker jag skaff ett kontantkort.

-Till Net1's försvar bör nämnas att jag använt min D35 hela tiden, valde att inte uppgradera när den nya routen kom, eftersom det enligt min mening är ett last och kapacitetsproblem Net1 har och inte den maximala tekniska bandbredden.

En erfarenhet rikare! :-)

/Mvh Magnus

10

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

amen

same here

dom behöver fler master

11

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

@Magnushock; om du inte hade koll på det så får surfar du för samma pris i Danmark som i Sverige, med ett mobilt bredband från 3. Där kan du få 30GB för 199kr/månad smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

careface skrev:

@Magnushock; om du inte hade koll på det så får surfar du för samma pris i Danmark som i Sverige, med ett mobilt bredband från 3. Där kan du få 30GB för 199kr/månad smile

Men det krävs väl att man är skriven i Danmark för att få teckna abonnemang där?

13

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Andy78 skrev:
careface skrev:

@Magnushock; om du inte hade koll på det så får surfar du för samma pris i Danmark som i Sverige, med ett mobilt bredband från 3. Där kan du få 30GB för 199kr/månad smile

Men det krävs väl att man är skriven i Danmark för att få teckna abonnemang där?

Ditt svenska Tre-abonnemang gäller även i Danmark med samma villkor.

14

Sv: Kalasnöjd med Net1 lösningen

Magnushock skrev:

Tänkte bara uppdatera nya läsare om att jag har sakta ändrat uppfattning om Net1's förträfflighet under de tre år jag har använt det, för det mesta i båten under semesterperioden. Första året var som jag beskrev suverän, andra året var lite trögare, konnektiviteten alltid bra. Men det gick långsamt emellanåt, mycket Net1kunder i Norge bla.
I år är jag dessvärre riktigt besviken. Har kontaktarcsupporten ang dålig bandbredd flertal ggr och de kan bara konstatera att det är många användare per mast. Sällan att man får över 0,4 Mb/s vilket inte är tillräckligt anser jag.

Så efter att ha räknat lite och uppskattat vad fri roaming egentligen ger har jag idag bestämt att jag kommer säga upp min Net1 anslutning och se vad en annan opertörs 4G router ge.r för prestanda. Telia har erbjudade till sina bredbandskunder om 10GB/mån för 99kr. I Danmark tänker jag skaff ett kontantkort.

-Till Net1's försvar bör nämnas att jag använt min D35 hela tiden, valde att inte uppgradera när den nya routen kom, eftersom det enligt min mening är ett last och kapacitetsproblem Net1 har och inte den maximala tekniska bandbredden.

En erfarenhet rikare! :-)

/Mvh Magnus

Jag upplever också Net1 som lite mer långsamt..


Och nu är de rejält mycket dyrare också, får hoppas att en del pengar går till nätinvesteringar.

Ska skicka förslag på nytt abonnemang till dem i morgon, "kontantkort" ska vara på gång tydligen.
"Ibland" är tyvärr säljstoppat.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.