1

Tråd: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Tjena!

Jag ska flytta här i dagarna till Linköping och i min nya lya kan man ha ADSL eller mobilt bredband.

och ADSL lockar inte speciellt mycket dels med tanke på lång leveranstid sen även med tanke på att jag är lite sugen på mobiliteten som mobilt bredband ger.

Nu till min fråga; Ska man skaffa mobilt bredband från 3 med upp till 32 MB eller kanske 4G från tele2?

2

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

3Bredband Max - obegränsat
4G från Tele2 - 25/30GB

Använder du inte så mycket data är det 4G jag rekommenderar, annars är det 3Bredband Max smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3 Senaste redigerad av Ljungdahl (2011-08-04 22:58:49)

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Var i stan flyttar du? De flesta lägenheter har ju fiber, ofta stadsnät med möjlighet att välja mellan olika operatörer. Hos en del operatörer kan man komplettera med mobilt 3G till rimlig kostnad.
Jag är supernöjd med mitt 4G från tele2 över 250 gig i juli. Stabilt strax under 90 Mbit ner, ca 30 upp.-men de har numera begränsningar i abbonemanget.


Ur TREs almänna villkor gäller från 2011-07-11 och tillsvidare
http://www.tre.se/Global/2011/Prislisto … 110711.pdf
6.4 Om ditt användande strider mot 6.3
och/eller om användandet inom en
kalendermånad överstiger 20 GB,
förbehåller sig 3 rätten att begränsa
överföringshastigheten till upp till 200
kbit/s. Vid nästa månadsskifte får du
automatiskt full hastighet igen.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

4

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Ljungdahl skrev:

Var i stan flyttar du? De flesta lägenheter har ju fiber, ofta stadsnät med möjlighet att välja mellan olika operatörer. Hos en del operatörer kan man komplettera med mobilt 3G till rimlig kostnad.
Jag är supernöjd med mitt 4G från tele2 över 250 gig i juli. Stabilt strax under 90 Mbit ner, ca 30 upp.-men de har numera begränsningar i abbonemanget.


Ur TREs almänna villkor gäller från 2011-07-11 och tillsvidare
http://www.tre.se/Global/2011/Prislisto … 110711.pdf
6.4 Om ditt användande strider mot 6.3
och/eller om användandet inom en
kalendermånad överstiger 20 GB,
förbehåller sig 3 rätten att begränsa
överföringshastigheten till upp till 200
kbit/s. Vid nästa månadsskifte får du
automatiskt full hastighet igen.

Det gäller 3Bredband Plus, 3Bredband Max ska fortfarande vara obegränsat.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Ljungdahl skrev:

Var i stan flyttar du? De flesta lägenheter har ju fiber, ofta stadsnät med möjlighet att välja mellan olika operatörer. Hos en del operatörer kan man komplettera med mobilt 3G till rimlig kostnad.
Jag är supernöjd med mitt 4G från tele2 över 250 gig i juli. Stabilt strax under 90 Mbit ner, ca 30 upp.-men de har numera begränsningar i abbonemanget.

Dit ska jag flytta smile

Hur mycke ligger deras begränsningar på? Det står fri surf på hemsidan fortfarande, så det är falsk marknadsföring att ha en databegränsning!

6

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Telenor begränsar inte med sitt 4G fri surf abonnemang. Se dock till att chatta med dem och få en utfästelse att det verkligen är fri surf. Då sätter du eventuella villkor ur spel eftersom det är fråga om en utfästelse varvid du i princip kan hota med att stämma dem för avtalsbrott i tingsrätten (vilket INGEN operatör vill). Jag har gjort så och är därför lycklig ägare av en chattkonversation där kundtjänsten säger att det inte finns någon begränsning. Detta kan jag för övrigt intyga. Laddade själv ner ungefär 70-80 GB förra månaden och inget hände.

7

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Kanske det man ska göra är att vänta tills månadens slut och sen.......give it all she's got!  cool

8

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

3 är ganska fula med deras villkor. Jag blev lovad att bredband max skulle vara obegränsat. Tre olika försäljare gav mig deras ord på detta. MEN ingen ville skriva ett särskilt papper till mig.
Grejen är den att i deras villkor står det exakt som ovan inlägg. Dom har rätten att strypa vid 20Gb. Lite klantigt skrivet kanske. Egentligen betalar man 50kr extra för ingenting... MEN dom lovade som sagt dyrt och heligt att det inte skulle gå att strypa nu när dom gått ut med obegränsad nerladdning.

Om jag hade chansen att ta adsl före 3g skulle jag inte tveka en sekund på adsl abb... Svajigare upptid och hastighet får man leta efter med 3g. 4g kanske är betydligt bättre, men har aldrig upplevt det än.

9

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

tele2 är samma, lovade obegränsat, sedan är det begränsat... vid kontak med kundtj så "byt till abg x som är obegränsat" - kostar det dubbla, precis som det nuvarande kostade det dubbla.
dvs "smyghöjning av priset med 400% på <2år"

tre har gjort lika, men på hastigheten, dvs sänk hastigheten på ga abg. och lovar "full hastighet" om man byter till ett dubbelt så dyrt abg, för att få den hastighet som det var 1år sedan.

fula fiskar i grumliga vatten...

10

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Lidlund skrev:
Ljungdahl skrev:

Var i stan flyttar du? De flesta lägenheter har ju fiber, ofta stadsnät med möjlighet att välja mellan olika operatörer. Hos en del operatörer kan man komplettera med mobilt 3G till rimlig kostnad.
Jag är supernöjd med mitt 4G från tele2 över 250 gig i juli. Stabilt strax under 90 Mbit ner, ca 30 upp.-men de har numera begränsningar i abbonemanget.

Dit ska jag flytta smile

Hur mycke ligger deras begränsningar på? Det står fri surf på hemsidan fortfarande, så det är falsk marknadsföring att ha en databegränsning!

Så jag kan tolka täckningskartan tror jag du har 2 4G-master skapligt nära. men prova först att det finns bra täckning.

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

11 Senaste redigerad av Lidlund (2011-08-05 18:12:09)

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Överföringshastigheten kan begränsas till 200 Kbit/s enligt följande: 4G, vid 20 gånger normal förbrukning/månad.

Ståt på det finstilta för tele2

Hittade dock inget på PTS om normal förbrukning

Edit:http://www.statistik.pts.se/pts1h2010/RappTab_13.htm

12

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Det är ingen konstant siffra. Vissa år står det 3GB, andra 5GB. A lot of gray area.

13

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Jag läste någonstans om vanligt folks använding av mobilt bredband. Tror statestiken var från PTS.
Normal användning låg på runt 5gb per månad. Det är alltså det operatörerna har som måttstock.
Det intressanta var att en liten del använde det mobila nätet väldigt mycket. Därav begränsningarna antar jag. Om "vanligt" folk skulle börja överge sina fasta linor rasar det mobila nätet omgående. Om man tror på reklamen så borde ju de flesta byta till mobilt "bredband" nu. Vore intressant att se statestiken då. Kanske skulle normal användning se lite annorlunda ut. Mellan 50-100Gb per månad kanske vore rimligt!

14

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Genomsnittligt användande idag är enligt PTS ca 2,5GB smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

15 Senaste redigerad av Sam (2011-08-05 21:01:35)

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Personally, så tycker jag obegränsad surf med 25Mbps max hastighet räcker gott. Det är det som HD video kräver. So be it.

16

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Ett gott råd till Lidlund

Är du pansionär och inte värst intresserad av webbTV som SVT Play eller You Tube ska du ta 3/4G. Bra till lite surf och E-post. Annars håll dig borta. Jo jag vet att t ex Telia kör med 4G-reklam med en ung kille som påstås göra det unga gör med med 30 Gigabit kommer han vara lycklig en halv dag och det är det ögonblicket de har fångat i reklamen. Inget konstigt med de då man tex aldrig ser feta människor mumsa på chips eller bilar krocka med dödlig utgång i reklamfilmer.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

17

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Henka skrev:

3 är ganska fula med deras villkor. Jag blev lovad att bredband max skulle vara obegränsat. Tre olika försäljare gav mig deras ord på detta. MEN ingen ville skriva ett särskilt papper till mig.
Grejen är den att i deras villkor står det exakt som ovan inlägg. Dom har rätten att strypa vid 20Gb. Lite klantigt skrivet kanske. Egentligen betalar man 50kr extra för ingenting... MEN dom lovade som sagt dyrt och heligt att det inte skulle gå att strypa nu när dom gått ut med obegränsad nerladdning.

Om jag hade chansen att ta adsl före 3g skulle jag inte tveka en sekund på adsl abb... Svajigare upptid och hastighet får man leta efter med 3g. 4g kanske är betydligt bättre, men har aldrig upplevt det än.

Har dom strypt din lina då och i.s.f. vid vilken gräns? Jag är nämligen på g att byta till Tre.

/MmmMagnus

18

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

3 ska inte strypa hastigheten på 3Bredband Max (249kr/mån). De har aldrig strypt hastigheten för mig, har legat låångt över 20GB, hittils denna månad ligger jag på 28GB trafik och inget har blivit strypt än.

Får du din hastighet strypt med 3Bredband Max har du rätt att avsluta ditt abonnemang eftersom på tre.se står det att 3 har slopat tidigare begränsningar.

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

19

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Jag har ingen möjlighet att få adsl eller nått annat med fast lina. Jag hade Net1 innan och dom ströp mitt bredband till 0,1mbit. Helt väderlöst att ens surfa på.
Som tidigare inlägget så kommer inte 3 strypa nerladdningen, men faktum är att det står så i deras villkor. Det var det jag ville berätta.
Jag förstår iof ifall dom vill ha kvar möjligheten att strypa.
Jag har också 3 och det är obegränsat än så länge iaf.

20

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Jag hade sådan tur att jag skaffade mitt 4 abbonemang dagen innan Tele2 införde finstilta begränsningar.

Jag tror att det som drar ner snittet på användning är att många har mobilt bredband som backup och resealternativ. Så länge jag hade bredbandsbolaget adsl hade jag också ett mobilt 6mbit för 100 kr i månaden. Perfekt för semestrar och de tillfällen då adsl strulade, men jag gjorde nog inte av med 5 GB på ett år ens.

Om jag minns rätt, Telia har 20 gig per månad i sitt största abbonemang? Om jag inte ens räknar uppladdningen, så tar det mindre än 42 minuter att göra av med månadsdosen bredband om man skulle nå upp i de 80 mbit som reklamen säger är möjligt. (Och det är väl rimligt jag har ju nästan 90mbit ner hos tele2)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

21

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Det tog ungefär 90 minuter att ladda ner 25 GB och sedan väntade jag bara på att få raljera med kundtjänsten och stämma till domstol, men inget hände, och jag fortsatte att ladda ner. I o f s laddade jag ner någonstans efter kl. 23 när det inte var så stor belastning, men ändå. I de fall det inte tydligt framgår att det är begränsat, utan ni måste se till att leta efter informationen, spara screenshottar, ställ frågor i chatten och spara dessa med, osv. Tro mig när jag säger att det är en del av avtalet och stryper de hastigheten är det ett avtalsbrott.

22

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Glöm även inte att spela in beställningssamtalet om ni ringer och beställer. I butik ska du be att få allt skriftligt på en separat lapp som försäljaren skriver på om du fått någon rabatt eller liknande!!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

23

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Inte på separat lapp utan på avtalet då det är en del av avtalet. Jag gjorde min beställning över nätet så det var ju klockrent. Annars hade jag spelat in samtalet. Det finns gott om bra inspelningsappar för Androidlurar. Använder mig dock CSIP Simple som både är en SIP och inspelare på samma gång och ger oslagbar kvalitet.

24

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

bra ställe det här man får tips om allt möjligt :-)

Äntligen Linköping! /4G sedan 20110531/ E398/E392/Dovado 4GR/Dovado Doma/Dovado Tiny/

25

Sv: Mobilt bredband. 3G eller 4g.

Finns dock dåligt med instpelningsappar för iPhone har jag för mig?