1

Tråd: Signalstyrka hemma hos just mig?

Hej alla, jag har letat i hela forumet men inte hittat nåt svar på detta:

Finns det inget sätt att mäta hur bra täckning jag har i lägenheten för respektive operatör?

En app till nån mobiltelefon/iPad t.ex.? Nåt litet program till datorn som kan mäta via USB-modemet?

Jag tänker så här: även om jag bor i innerstan så kan ju radioskugga etc göra att jag har kass mottagning för Telenor men jättebra på Telia. Då blir det ju mer värt för mig att köpa t.ex. Telia 16MB än Telenor 32.

På samma sätt blir det värdefull information även om man bara ska skaffa ett vanligt mobilabonnemang också.

Nån som har en idé?

2

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Det finns spektrumanalysatorer som kan användas men de kostar tyvärr tiotusen. Kolla med någon avancerad firma typ Dialect som kan ha en.

Vi har skrivit om dessa mottagare i antenndelen.

LTE testare på 4G 2600, 1800, 900, 800 med Fritzbox AVM 6890, AVM6840, AVM6842, AVM 6820 och AVM 7590/7490/7390 samt diverse mifis från ZTE och Netgear. Några huaweimodem på hyllan.

3

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Skärma 3g tlf, med folie/pöåtburk.

Gör en nätsökning, vilka operatörer försvinner först... osv.
Undvik dom.

4 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-08-02 18:53:00)

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

det behövs ingen app...
men du behöver ett SIM-kort för varje operatör som du vill kolla, eller rättare sagt för varje 3G-NÄT.
dvs. du behöver 2 SIM-kort...
Tre & Telenor har gemensamt 3G-nät, så testa med antingen Tre eller Telenor SIM-kort
Telia & Comviq har gemensamt 3G-nät, så testa med antingen Telia eller Comviq SIM-kort

med t.ex. en android-nalle, kolla under: "About phone --> Status --> Signal strength", där ser du signalstyrkan i dbm.

men OBS !
det är NEGATIVA värden, dvs. en HÖGRE siffra är en SÄMRE signal
t.ex: -65 dbm är en BÄTTRE signal än -93 dbm.

det borde väl finnas nån liknande statusinfo i en Ipad ?


EDIT:
posten uppdaterad med några förtydliganden.

5

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Inte säker att det är samma bara för att operatören delar mast. Kan någon bekräfta att om två operatörer delar på en mast, har de samma trafikprioritering?

Tyvärr verkar test av kontantkort vara bäst för dig. 99 kronor/operatör. Gjorde det hemma och då hade Tela/Comviq 300 kb/s Telenor och Tre 1 Mb/s. Nu har i alla fall Telenor 12 Mb/s nära masten och Telia/Comviq fortfarande EDGE. 7 meter från huset i båda riktningarna får jag dock 3G även med dem.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

ruva skrev:

Inte säker att det är samma bara för att operatören delar mast. Kan någon bekräfta att om två operatörer delar på en mast, har de samma trafikprioritering?

Tyvärr verkar test av kontantkort vara bäst för dig. 99 kronor/operatör. Gjorde det hemma och då hade Tela/Comviq 300 kb/s Telenor och Tre 1 Mb/s. Nu har i alla fall Telenor 12 Mb/s nära masten och Telia/Comviq fortfarande EDGE. 7 meter från huset i båda riktningarna får jag dock 3G även med dem.

"trafikprioritering" ???

frågan gällde täckning, inte hastighet....
"Finns det inget sätt att mäta hur bra täckning jag har i lägenheten för respektive operatör?"

7

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Vilken operatör har du idag på din mobiltelefon är det en 3g telefon?

8

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Jag har telenor och det är en 3g. Har oftast mellan 2-4 "pluppar" (av 5)

9

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Eftersom 3 har börjat med UMTS900 kommer 3s och Telenors 3G-täckning snart att skilja sig rejält - om du inte redan bor i ett uppgraderat område.
Vad har du för postnummer så kan jag kolla upp det åt dig? smile

Idag delar 3 och Telenor "vanlig" 3G i hela landet förutom Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona där de driftar sina egna nätverk. I och med att 3 börjar med UMTS900 kommer främst deras inomhustäckning och deras täckning på mindre orter att förbättras. Idag har UMTS900 stöd för hastigheter upp till 16mbit/s.

Har du med andra ord bra täckning med Telenor kommer du ha samma eller bättre med 3. Men som sagt, ge mig ditt postnummer så kan jag kolla upp om 3 byggt ut UMTS900 där du bor smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

10

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Tack för alla svar hittills :-)

Jag har postnummer 11738

/
Newbie

11

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

På ditt bostadsområde är UMTS900 aktivt, det är för övrigt aktivt i hela storstockholm & stockholmsskärgård + andra orter runt om i landet. Detta gör att 3s täckning skiljer sig från Telenors där du bor. Du bör ha bättre inomhus täckning med 3 än vad du har med Telenor smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

12

Sv: Signalstyrka hemma hos just mig?

Kan en "vanlig" användare se var UMTS900 är aktiverat?

Fiber, Bordsrouter ZTE MF28G/D, 2x Huawei B525s-23a, 3Maxfart Fri Surf (100GB/mån), Wifog
Tech Blog of Sweden