1 Senaste redigerad av ruva (2011-07-25 21:16:43)

Tråd: Nu får TRE ge sig

Var inne i en 3 butik idag och såg reklamskylten som visade bla annat:
Tre 199 kr
Telenor 249 kr.

Jag ska anmäla reklamen då de jämför med sitt abonnemang med GB tak. Det utan tak kostar 249 kr.

Sedan att jag tycker Telenors hastighet på nätet hemma just nu är skräp, hör inte hit.

Jag har heller inte fått bekräftat uppgifterna som Tres försäljare i Ullared påstod, att Tre har kastat ut Telenor från sina master.
Är Tre ett bluff och bågföretag. Kan någon från Tre bestrida detta?

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

2

Sv: Nu får TRE ge sig

ruva skrev:

Var inne i en 3 butik idag och såg reklamskylten som visade bla annat:
Tre 199 kr
Telenor 249 kr.

Jag ska anmäla reklamen då de jämför med sitt abonnemang med GB tak. Det utan tak kostar 249 kr.

Sedan att jag tycker Telenors hastighet på nätet hemma just nu är skräp, hör inte hit.

Jag har heller inte fått bekräftat uppgifterna som Tres försäljare i Ullared påstod, att Tre har kastat ut Telenor från sina master.
Är Tre ett bluff och bågföretag. Kan någon från Tre bestrida detta?

Vad exakt stod det på reklamskylten?
Telenor har ju en viss sorts begränsning också (FUP som träder i kraft vid 20-25GB). Var det en jämförelse av 32mbit/s priser?

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

3 Senaste redigerad av ruva (2011-07-25 21:55:47)

Sv: Nu får TRE ge sig

Yes, titta själv i butiken i Borås och tror mig minnas att det stod 16 på Telenor fast de också skruvat upp max till 32 (Har dock inte mätt upp mer än 12 runt om i Boråstrakten).

Menar du att Tre inte har någon begränsning alls? I så fall försök att häva bindningstiden med hjälp av någon expert i ämnet och adjö Telenor.

Så mycket kan FUP, eller vad det heter, när masten är starkt belastad eller svag belastad.

http://speedtest.net/result/1392941078.png

http://speedtest.net/result/1355857937.png

Märk också avståndet till servern. Stora skillnaden på avståndet till Stockholm de olika dagarna och ridpunkten på dagen. Samma mast.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

4

Sv: Nu får TRE ge sig

ruva skrev:

Yes, titta själv i butiken i Borås och tror mig minnas att det stod 16 på Telenor fast de också skruvat upp max till 32 (Har dock inte mätt upp mer än 12 runt om i Boråstrakten).

Menar du att Tre inte har någon begränsning alls? I så fall försök att häva bindningstiden med hjälp av någon expert i ämnet och adjö Telenor.

3 Bredband Max har ingen begränsning alls, det är det som kostar 249kr/månad upp till 32mbit/s. 3Bredband Plus kostar 199kr/månad och har en begränsning på 20GB/månad - också upp till 32mbit/s.

Telenor är dessutom väldigt okunniga när det gäller deras egna FUP. Flera på KT menar olika och deras telefonsäljare vet överhuvudtaget inte ens om deras FUP eller påstår sig inte veta om den.

Tror att 3s reklam antingen var gammal eller så stämmer den eftersom de erbjuder upp till 32mbit/s för 199kr/mån medans du måste betala 299kr/mån hos telenor för att få den hastigheten. Tror inte att begränsningarna är medräknade där..men hur som helst så är 3Bredband Max billigare än Telenors smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

5

Sv: Nu får TRE ge sig

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

Jag skulle testa kontankort från 3 och testa samt jämföra med hastigheten mot Telenor hemma men det var för lång väntetid i butiken pga en familj som nog också hade svårt för språket. Återvände en timma senare men då höll de fortfarande på.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

6

Sv: Nu får TRE ge sig

ruva skrev:

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

Jag skulle testa kontankort från 3 och testa samt jämföra med hastigheten mot Telenor hemma men det var för lång väntetid i butiken pga en familj som nog också hade svårt för språket. Återvände en timma senare men då höll de fortfarande på.

Det kan jag ^^ 3 och Telenor delar fortfarande master i större delarna av Sverige. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona har de 100% egna, i resten av landet delar de till största del - vissa avvikelser kan dock förekomma. 3 kommer delvis använda egna master när de lanserar UMTS900 också smile

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

7

Sv: Nu får TRE ge sig

ruva skrev:

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

"deras" master ?
3 & Telenor har ju ett gemensamt bolag som har byggt 3G-nätet....

8

Sv: Nu får TRE ge sig

3s och Telenors täckningskarta skiljer sig lite i Borås, kan vara att 3 satt upp någon extra mast där - dock något jag låter vara osagt. Bara en teori..

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

9 Senaste redigerad av ruva (2011-07-25 22:05:22)

Sv: Nu får TRE ge sig

hackerman1 skrev:
ruva skrev:

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

"deras" master ?
3 & Telenor har ju ett gemensamt bolag som har byggt 3G-nätet....


Idiot till panik-försäljare då som försöker tuta i folk felaktigheter i Tres monter i GEKÅS butik. 11 juni var jag där.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

10

Sv: Nu får TRE ge sig

ruva skrev:
hackerman1 skrev:
ruva skrev:

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

"deras" master ?
3 & Telenor har ju ett gemensamt bolag som har byggt 3G-nätet....


Idiot till panik-försäljare då som försöker tuta i folk felaktigheter i Tres monter i GEKÅS butik. 11 juni var jag där.

Troligtvis, inte för att försvara 3, men alla försäljare säger vad som helst för att sälja. Speciellt såna i motrar, det finns inga inspelningar på dom samtalen så dom kan bara förneka allt sen...

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

11

Sv: Nu får TRE ge sig

And I must go to bed  cool

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

12

Sv: Nu får TRE ge sig

Som flera säger så skall man INTE lita på event försäljare då det skickas ut på fältet och skall SÄLJA. Lönen är provitionsbaserad och de är samma hektiska stämning som event brukar vara.
Detta kanske säger ett och annat om hur butikerna "styrs": http://www.youtube.com/watch?v=VAYmXzyGWKo
Tre är långt ifrån unika på detta, men operatörerna/butikerna kör lite olika system. Telia kör med poäng när en säljare kränger nått. Medens vissa butiker/företag/phonehouse kanske räknar rent tekniskt bidrag vilket då säljaren lätt kan se vad han kommer få i Kronor.

Som sagt, förlita dig inte på teknisk kunskap från event och butiksförsäljare då det ofta är ord och meningar som gynnar försäljningen. "Vi har slängt ut Telenor" är mumbo enligt vad 3GIS säger. http://www.3gis.net/

Sen att Telenor och Tele2 har gått samman i 4G utbyggnaden är en annan femma.

Gillar prylar, 2G/3G/4G, den som har mest prylar när den dör vinner!

13

Sv: Nu får TRE ge sig

careface skrev:
ruva skrev:

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

Jag skulle testa kontankort från 3 och testa samt jämföra med hastigheten mot Telenor hemma men det var för lång väntetid i butiken pga en familj som nog också hade svårt för språket. Återvände en timma senare men då höll de fortfarande på.

Det kan jag ^^ 3 och Telenor delar fortfarande master i större delarna av Sverige. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona har de 100% egna, i resten av landet delar de till största del - vissa avvikelser kan dock förekomma. 3 kommer delvis använda egna master när de lanserar UMTS900 också smile


De blir kanske lite förvirrat att säga att dom har "egna" master men det är många ggr egna stationer dom har med egen utrustning tex 48 volt och radio när dom säger "hemmanätet, men dom kan likväl dela masten på tex 4 olika operatörer, men dom kan ibland hyra in sig i samma station eller ha fleroperatörshus med tex 3 olika operatörer eller fler men i deras egna nät så är det egen utrustning tex i 3 som kör Ericsson och 3-gis som delar med telenor kör Nokia, Tele2/Telia kör Ericsson medans Telia "gsm" kör både Ericsson och Nokia. Tele2 kör tex motorola.

14

Sv: Nu får TRE ge sig

careface skrev:
ruva skrev:

Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master?

Jag skulle testa kontankort från 3 och testa samt jämföra med hastigheten mot Telenor hemma men det var för lång väntetid i butiken pga en familj som nog också hade svårt för språket. Återvände en timma senare men då höll de fortfarande på.

Det kan jag ^^ 3 och Telenor delar fortfarande master i större delarna av Sverige. I Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och Karlskrona har de 100% egna,:)

det är INTE nån nyhet.
så har det varit från början....

15

Sv: Nu får TRE ge sig

hackerman1:det är INTE nån nyhet.
så har det varit från början....

Ruva skrev: Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master? det var därför jag skrev det! Vet själv att det har varit så från början!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

16

Sv: Nu får TRE ge sig

careface skrev:

hackerman1:det är INTE nån nyhet.
så har det varit från början....

Ruva skrev: Ingen som kan svara på om Tre slängt ut Telenor från deras master? det var därför jag skrev det! Vet själv att det har varit så från början!


Beroende på vad man menar, men de började stänga av 2G Roamingen med telenor i deras egna nät för ett par år sedan,så jag  antar att det nu har upphört totalt i hemnätet.

17

Sv: Nu får TRE ge sig

Va, har tre någonsin haft 2g/gsm....

Tre upptill 6mbit/20 eller vad tre kallar det.

http://s1.postimage.org/1t3o7ogn8/1311783988827_1.jpg

18

Sv: Nu får TRE ge sig

G-Man skrev:

Va, har tre någonsin haft 2g/gsm....

Tre upptill 6mbit/20 eller vad tre kallar det.

http://s1.postimage.org/1t3o7ogn8/1311783988827_1.jpg

3 hade tidigare roaming med Telenors 2G-nät, men när man hade byggt ut 3G-nätet så pass mycket att det verkligen fanns täckning "överallt" så upphörde roamingen.

jag VET, för jag hade nämligen 3 som operatör i några månader, efter att jag hade köpt en nalle av dom...
jag uppskattade verkligen denna roaming eftersom dom hade dålig täckning i växjö-trakten.
jag förlorade givetvis hastighet när jag skulle surfa, men den stora vinsten var betydligt bättre batteritider....

19

Sv: Nu får TRE ge sig

hackerman1 ser allt från livets ljusa sida. Önskar ibland att jag var likadan själv.

3G Telenor 16 Mbps i mobilen
4G Tre
Fiber 1000 Mbps

20

Sv: Nu får TRE ge sig

hackerman1 skrev:
G-Man skrev:

Va, har tre någonsin haft 2g/gsm....

Tre upptill 6mbit/20 eller vad tre kallar det.

http://s1.postimage.org/1t3o7ogn8/1311783988827_1.jpg

3 hade tidigare roaming med Telenors 2G-nät, men när man hade byggt ut 3G-nätet så pass mycket att det verkligen fanns täckning "överallt" så upphörde roamingen.

jag VET, för jag hade nämligen 3 som operatör i några månader, efter att jag hade köpt en nalle av dom...
jag uppskattade verkligen denna roaming eftersom dom hade dålig täckning i växjö-trakten.
jag förlorade givetvis hastighet när jag skulle surfa, men den stora vinsten var betydligt bättre batteritider....


Att 3 tog bort roamingen med Telenor GSM gillas inte, gillar inte heller att man stängde av kundernas mail också.... så det blir för mig ett byte till Tele2.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

21

Sv: Nu får TRE ge sig

Discover skrev:
hackerman1 skrev:
G-Man skrev:

Va, har tre någonsin haft 2g/gsm....

Tre upptill 6mbit/20 eller vad tre kallar det.

http://s1.postimage.org/1t3o7ogn8/1311783988827_1.jpg

3 hade tidigare roaming med Telenors 2G-nät, men när man hade byggt ut 3G-nätet så pass mycket att det verkligen fanns täckning "överallt" så upphörde roamingen.

jag VET, för jag hade nämligen 3 som operatör i några månader, efter att jag hade köpt en nalle av dom...
jag uppskattade verkligen denna roaming eftersom dom hade dålig täckning i växjö-trakten.
jag förlorade givetvis hastighet när jag skulle surfa, men den stora vinsten var betydligt bättre batteritider....


Att 3 tog bort roamingen med Telenor GSM gillas inte, gillar inte heller att man stängde av kundernas mail också.... så det blir för mig ett byte till Tele2.

Ja det myski 3mailkontot för priosaker är make or break, med dess sms avisering för mig, när en burk havererar så fås direkt sms....
Så samma här, om tele2 fixar mobil abg DÄR DET GÅR ATT VOIP/SIP med det, för dom spärrar det nu....

22 Senaste redigerad av Discover (2011-07-28 15:32:07)

Sv: Nu får TRE ge sig

G-Man skrev:
Discover skrev:
hackerman1 skrev:

3 hade tidigare roaming med Telenors 2G-nät, men när man hade byggt ut 3G-nätet så pass mycket att det verkligen fanns täckning "överallt" så upphörde roamingen.

jag VET, för jag hade nämligen 3 som operatör i några månader, efter att jag hade köpt en nalle av dom...
jag uppskattade verkligen denna roaming eftersom dom hade dålig täckning i växjö-trakten.
jag förlorade givetvis hastighet när jag skulle surfa, men den stora vinsten var betydligt bättre batteritider....


Att 3 tog bort roamingen med Telenor GSM gillas inte, gillar inte heller att man stängde av kundernas mail också.... så det blir för mig ett byte till Tele2.

Ja det myski 3mailkontot för priosaker är make or break, med dess sms avisering för mig, när en burk havererar så fås direkt sms....
Så samma här, om tele2 fixar mobil abg DÄR DET GÅR ATT VOIP/SIP med det, för dom spärrar det nu....

tre tillåter SIP/VOIP om du betalar 149 kr tillägget på röstabonnemang, då slipper man gå omvägen med VPN.

med VPN-tunnel går det att ringa med SIP/VOIP även med billigare datapaket.

Hemma: Telia fiber 500/500.
Bärbart: ZTE MU5001 + Telia Extra användare.
Mobil(t): Galaxy S23 Ultra & Telia Obegränsad.
Extra: Allt möjligt, som externa antenner & simkort.

23

Sv: Nu får TRE ge sig

Oavsett vilken operatör man har är det dumt att ta e-post från den..bättre att ta typ gmail eller hotmail eftersom om du någon gång byter operatör eller som 3 nu stänger tjänsten förlorar du din epost adress. Gmail och Hotmail är så pass stora så ingen av de kommer nog stänga och du behåller adressen även fast du byter operatör..!

Com Hem 500/50 -> ASUS RT-AC68U, 3Maxfart Total -> E5172, Tele2 Personal 80GB-abo -> E5776

24 Senaste redigerad av hackerman1 (2011-07-28 19:57:19)

Sv: Nu får TRE ge sig

careface skrev:

Oavsett vilken operatör man har är det dumt att ta e-post från den..bättre att ta typ gmail eller hotmail eftersom om du någon gång byter operatör eller som 3 nu stänger tjänsten förlorar du din epost adress. Gmail och Hotmail är så pass stora så ingen av de kommer nog stänga och du behåller adressen även fast du byter operatör..!

helt rätt.
ett litet tips: gmx.com
ett trevligt alternativ till gmail.
stödjer pop3 & imap4.

25

Sv: Nu får TRE ge sig

Varken hot post eller g post stöder sms avisering.
har egen epost demon.

Att köra vpn för att kommarunt suger, internet skall vara ofiltrerat . Slut.

Och tre funkar utan vpn, inte tele2 enligt web